۴

حسن روحانی با افتخار یکی دیگر از ویرانه های احمدی نژاد را افتتاح کرد!

تاریخ انتشار
پنجشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۴۰
حسن روحانی با افتخار یکی دیگر از ویرانه های احمدی نژاد را افتتاح کرد!
دکتر حسن روحانی چهارشنبه ۶ اسفند در چهاردهمین سفر استانی هیأت دولت به قم سفر کرد و در بدو ورود، دستور آغاز عملیات اجرایی قطار سریع السیر تهران – قم – اصفهان را که از ابتدای سال ۱۳۸۶ آغاز شده بود و بارها اخبار سراسری صداوسیما و همچنین سیمای مراکز استان های قم و اصفهان از مراحل مختلف احداث آن گزارش تصویری پخش کرده بودند، صادر کرد!

در تصاویر منتشر شده از این برنامه در اخبار سراسری، انفجار نمادین چاشنی انفجاری و برخاستن دودهای رنگی در پهنه یک بیابان به چشم می خورد؛ این یعنی پروژه ای به تازگی و از صفر آغاز شده است، همانگونه که در همه خبرهای رسمی از این مراسم، عبارت «آغاز عملیات اجرایی» به کار می رود و خود رئیس جمهور نیز از عبارت «کلنگ آغاز ساخت» استفاده می کند، بنرهای نصب شده در محل مراسم کلنگ زنی (!) نیز همین را نشان می دهد!

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گزارش می دهد که رئیس جمهوری از طریق ویدئو کنفرانس دستور آغاز عملیات احداث نخستین قطار سریع‌السیر کشور را صادر کرد و گفت: ” آغاز عملیات اجرایی راه‌آهن دو خطه سریع‌السیر را صادر می‌کنم، علی تبارک‌الله.”

رئیس جمهور خود نیز در در دیدار با مردم استان قم با اشاره به پروژه های عمرانی استان گفت: امروز کلنگ آغاز (!) ساخت خط آهن سریع السیر از تهران به قم و از قم به اصفهان به زمین زده شد. به حول و قوه الهی این طرح مهم را شروع کرده ایم، ادامه خواهیم داد و آن را اجرا می کنیم. اعتبار و ال سی لازم این طرح که مجموعا ۲ میلیادر ۶۰۰ میلیون دلار است در چند روز گذشته گشایش پیدا کرد.

۱۶۸۷۸۴

اما مروری بر آرشیو خبرگزاری های رسمی کشور چیز دیگری را نشان می دهد.

بهتر بود دولت تدبیر، اندکی تدبیر به خرج می داد و یکی از سه راه زیر را انتخاب می نمود:

الف) اعلام می کرد رئیس جمهور به صورت سرزده از مراحل اجرایی این پروژه بازدید کرد و در جریان آخرین وضعیت احداث آن قرار گرفت و مثلا برای تسریع در احداث آن دستوراتی صادر کرد!

ب) به جای به کار بردن عبارت کلنگ زنی یا آغاز عملیات اجرایی و انفجار نمادین چاشنی انفجاری در بیابان، آخرین آمار پیشرفت فیزیکی پروژه در بخش زیرساخت را اعلام می کرد و از آغاز عملیات روسازی یا ریل گذاری با حضور رئیس جمهور خبر می داد.

ج) بهترین راه حل این بود که آرشیو همه خبرگزاری ها و صدا و سیما را حذف می کرد یا صفحات مرتبط با این خبر را از سال ۸۵ تاکنون فیلتر می نمود!

مروری بر آرشیو خبری

۱) خبرگزاری رسمی دولت (ایرنا) در تاریخ ۸ شهریورماه ۱۳۹۳ یعنی در زمانی که یکسال از دوران حیات دولت راستگوی تدبیر و امید می گذرد، سخنان معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل راه آهن دولت یازدهم در سمینار بین المللی امور مسافرین و سیستم های ریلی سریع السیر را با این تیتر گزارش می کند:

عملیات زیرسازی خط آهن سریع السیر تهران – اصفهان ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است

محسن پورسید آقایی مدیر عامل راه آهن در این سمینار بین المللی گفت: عملیات احداث خط آهن سریع السیر مسیر تهران – قم – اصفهان به طول ۴۱۲ کیلومتر در دست اقدام قرار گرفته و هم اکنون پیشرفت فیزیکی زیرسازی این پروژه به حدود ۷۰ درصد رسیده است.

۲) دیگر خبرگزاری وابسته به دولت یعنی ایسنا نیز در تاریخ ۹ شهریور ۱۳۹۳، در خبری با تیتر «آغاز ساخت قطعه آخر پروژه قطار سریع‌السیر اصفهان – تهران»، با صداقت تمام به نقل از مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان از پیشرفت فیزیکی ۸۵ درصدی زیرسازی این پروژه در استان های قم و اصفهان خبر می دهد و از تصمیم گیری برای ریل گذاری آن در سفر جهانگیری، معاون اول دولت راستگویان اینگونه گزارش می کند:

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان در خصوص پروژه قطار سریع‌السیر اصفهان – تهران افزود: عملیات زیرسازی این پروژه ملی در استان اصفهان و قم با بیش از ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی به اتمام رسیده است و ۳۰ کیلومتر باقیمانده انتهای شهر اصفهان در آینده‌ای نزدیک آغاز می‌شود. محمود محمودزاده گفت: در سفر اخیر معاون اول رییس جمهور فاینانس این پروژه قطعی و مقرر شد به زودی عملیات ریل‌گذاری آن آغاز شود.

۳) جالب تر آنکه پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در تاریخ ۵ اسفند ۱۳۹۳ و دقیقا یک روز قبل از مراسم آغاز ساخت با حضور دکتر روحانی، گفتگویی را از حسین تاجیک مشاور مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور منتشر می کند که وی در این گفتگو در تناقضی آشکار، از یکسو از مراسم افتتاح (!) و شروع عملیات ساخت این پروژه و همزمان مذاکره با چینی ها برای نهایی کردن قرارداد سرمایه گذاری در این پروژه خبر می دهد و از سوی دیگر، از پیشرفت حدود ۷۵ درصد زیرسازی‌های محور قم – اصفهان می گوید:

تاجیک افزود: ال سی احداث خط‌ آهن نخستین قطار پرسرعت ایران از ۲۱ بهمن‌ماه امسال گشایش یافت اما مذاکرات نهایی جدول ریز قیمت با چینی‌ها باقی مانده است که پس از مراسم افتتاح (!) و شروع عملیات ساخت مذاکرات را ادامه می‌دهیم. در تلاشیم این مذاکرات تا قبل از سال ۹۴ به پایان برسد.

وی ادامه داد: مجموعه «تهران گسترش» با همکاری شرکت چینی کارگاهی حوالی اصفهان ایجاد کرده و در شهر اصفهان بخش‌های عمده‌ای از این پروژه را انجام داده است که با افتتاح رسمی (!) این پروژه، عملیات احداث آن رسما از فردا ششم اسفندماه آغاز می‌شود! اکنون حدود ۷۵ درصد زیرسازی‌های محور قم – اصفهان پیشرفت فیزیکی داشته است.

مروری بر آرشیو خبری موارد جالب دیگری را هم نشان می دهد.

۴) در تاریخ ۲۵ شهریور ۱۳۹۰ معاون وقت وزیر راه و شهرسازی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از ۷۴ درصد پیشرفت فیزیکی در عملیات زیر سازی خبر می دهد و می افزاید: در حال حاضر قطعه اول راه آهن سریع السیر قم – اصفهان به طول ۹۰٫۵ کیلومتر حدود ۵۹ درصد و قطعه دوم آن به طول ۱۴۲ کیلومتر ۸۹ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

احمد صادقی با اشاره به هزینه های صرف شده در این پروژه اظهار داشت: تاکنون (۲۵ شهریور ۱۳۹۰) یک هزار میلیارد ریال در زیرسازی این پروژه هزینه شده است که این رقم معادل ۱۰ درصد کل هزینه تکمیل این پروژه است.

مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور همچنین گفت: روسازی، تجهیز، بهره برداری از قطار سریع السیر قم – اصفهان به کنسرسیومی متشکل از شرکت های ایرانی و خارجی واگذار شده است.

۵) در تاریخ ۱۸ آذر ۱۳۹۱ نیز مدیر کل راه و شهرسازی استان اصفهان از پیشرفت ۸۵ درصدی طرح قطار سریع‌السیر تهران – اصفهان در خاک استان اصفهان خبر می دهد.

محمود محمود‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، تصریح کرد: یکی از اصلی‌ترین پروژه‌هایی کە در استان اصفهان دنبال می‌شود، قطار سریع‌السیر تهران – اصفهان است کە با توجه بە اهمیت طرح با سرعت بسیاری در حال پیگیری است و ۸۵ درصد از زیرساخت‌های این طرح کە از استان ما عبور می‌کند، تکمیل شده است.

۶) خبرگزاری ایرنا نیز در تاریخ ۵ اسفند ۱۳۹۱ گفتگویی را از مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان منتشر می کند که باز هم بر پیشرفت فیزیکی ۸۵ درصدی زیرساخت پروژه در اصفهان تصریح می کند.

وی تأکید می کند: این پروژه در استان قم ۶۵ درصد پیشرفت داشته ولی در تهران کار خاصی در این زمینه انجام نشده است.

۷) در تاریخ ۲۵ آذر ۹۲ نیز که تازه چند ماهی از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید می گذرد، خبرگزاری های رسمی کشور در گزارشی از بازدید معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و‌ نقل کشور از این پروژه، پیشرفت ۶۷ درصدی زیرسازی آن را گزارش می کنند.

۸) معاون توسعه راه‌آهن در شرکت ساخت و توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل کشور نیز در تاریخ ۱۷ دی ۱۳۹۲ تأکید می کند: قطار سریع‌السیر تهران – قم – اصفهان حدفاصل قم تا اصفهان در دو قطعه با پیشرفت فیزیکی ۶۷ درصدی در بخش زیرسازی در حال اجراست.

به گزارش روابط عمومی شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل‌و‌نقل کشور، سید مسعود نصرآزادانی اظهار کرد: طرح فوق به طول ۴۱۰ کیلومتر به صورت دوخطه طراحی و در دو قطعه حد فاصل قم تا اصفهان در حال اجراست که با هدف جا‌بجایی مسافران و بهره‌گیری از تکنولوژی روز و پیشرفته جهان برای اولین بار در خاورمیانه احداث شده است.

۹) البته نصر آزادانی ۶ اسفند ۱۳۹۲ نیز در گفتگو با خبرگزاری فارس از ۹۰ درصد پیشرفت زیرسازی در بخش اصفهان و ۶۰ درصد در بخش قم خبر می دهد: پیشرفت طرح زیرسازی در قطعه نزدیک به اصفهان بیش از ۹۰ درصد و در قطعه دوم (نزدیک قم) حدود ۶۰ درصد و در مجموع بالای ۷۰ درصد در احداث زیرساخت بخش اصفهان به قم در طرح قطار تندروی اصفهان – تهران پیشرفت فیزیکی حاصل شده است و در صورت انعقاد سریع قرارداد فاینانس، در ماه‌های اول سال آتی بخش اصفهان –قم تکمیل می‌شود.

۱۰) حمیدرضا فولادگر، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی نیز ۶ اسفند ۹۲ در گفتگو با خبرنگار فارس در اصفهان، تصریح می کند: مسیر اصفهان تا قم توسط دو پیمانکار پیگیری می‌شود و زیرسازی آن در حال اتمام است.

۱۱) رئیس حوزه ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در استان اصفهان نیز چند روز بعد در۱۰ اسفند ۱۳۹۲ گفت: اجرای طرح ملی قطار سریع‌السیر اصفهان – تهران تاکنون در بخش زیرسازی ۶۸ درصد پیشرفت داشته است.

رحیم نصیرزاده اظهار کرد: از حدود ۷ سال پیش تا کنون زیرسازی ۲۱۰ کیلومتر از طول این طرح در استان اصفهان اجرائی شده است.

وی با بیان اینکه ۳۰ کیلومتر باقیمانده از مسیر این طرح همچنان ناتمام مانده، افزود: این مسیر از ایستگاه نقش‌جهان اصفهان به سمت استان قم پیش‌بینی شده که به دلیل تأخیر در آزادسازی مسیر، این بخش از طرح همچنان ناتمام مانده است.

وی تصریح کرد: برای اجرای این طرح تا کنون حدود هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال از اعتبارات ملی هزینه شده است.

مرجع : میدان72
کد مطلب : ۲۹۴۱۹
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.