۰

فیلم توقیفی جشنواره در نوروز اکران می شود؟

تاریخ انتشار
پنجشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۴۰
فیلم توقیفی جشنواره در نوروز اکران می شود؟
هرچند هنوز شورای صنفی نمایش فهرستی دقیق از فیلمهای اکران نوروزی را مشخص نکرده است اما قراردادهای شفاهی اکران چند فیلم برای پرمخاطب ترین اکران سال چند هفته ای پیش از آغاز جشنواره انجام شده و پخش کنندگان نیز آماده آغاز تبلیغات رسانه ای مرتبط با فیلمهای خود هستند.

"ایران برگر"؛ شوخی با انتخابات ایرانی

از جمله فیلمهایی که برای اکران نوروزی آماده می شود کمدی-سیاسی "ایران برگر" است؛ فیلمی به کارگردانی مسعود جعفری جوزانی که به هنگام اکران در جشنواره هم هواداران فراوانی پیدا کرد و در بسیاری از سینماهای نمایش دهنده به سانس فوق العاده رسید.

"ایران برگر" که فیلمنامه آن را محمدهادی کریمی فیلمنامه نویس و کارگردان سینمای ایران نگاشته درگیری های پیرامون یک رقابت انتخاباتی در روستایی به نام "شید" را به تصویر می کشد. درگیری هایی که به گونه ای کاملاً طنازانه و به نحوی بیان شده اند تا دغدغه هایی که ما ایرانیان در بخشی از زندگی خود با آن روبرو بوده ایم را با زبان کمدی بیان کنند.

"ایران برگر" به واسطه تیم بازیگران خود و از جمله محسن تنابنده و علی نصیریان که نقش دو رقیب انتخاباتی را بازی می کنند، حتما می تواند مورد توجه مخاطبان عام سینماها قرار گیرد. البته که "ایران برگر" با چند روز تأخیر و از هفته دوم فروردین ماه روی پرده می رود تا تقارنی با ایام فاطمیه نداشته باشد.

"دوران عاشقی؛ خرده مصائب طبقه متوسط

همزمانی هفته اول نوروز با فاطمیه سبب ساز آن شده است که در سبد اکران نوروزی امسال فیلمهایی با درونمایه جدی هم گنجانده شوند. یکی از این فیلمها "دوران عاشقی" علیرضا رییسیان است.

فیلمی که برنده سیمرغ بهترین فیلمنامه جشنواره سی و سوم شد و داستانی درباره ارتباط متفاوت زنی از طبقه متوسط اجتماع با همسرش را به تصویر می شود. لیلا حاتمی و شهاب حسینی نقش این زن و شوهر را بازی می کنند.

"دوران عاشقی" شاید بدعت های داستانی چندانی نداشته باشد. اما مطمئناً به واسطه مایه های ملودرام آن و پرداختن به مضامین مختلف از اوضاع و احوال فعالیتهای اقتصادی دهه تازه گرفته تا ارتباطات عجیب و غریبی که آدمیان در محل کار با آن مواجه میشوند می تواند لااقل توجه بخشی از بدنه مخاطبان سینمای ایران را موجب شود.

"عصر یخبندان"؛ یک فرهاد اصلانی عالی در داستانی متقاطع

"عصر یخبندان" تازه ترین فیلم مصطفی کیایی، دیگر فیلمی است که اکران آن در نوروز امسال قطعی شده است. فیلمی که تنوع بازیگری فراوانی دارد و سبک قصه گویی متقاطع آن باعث می شود که طیف هایی از مخاطبان جدی تر سینما هم به آن متمایل شوند.

فرهاد اصلانی یکی از نقاط عطف بازیگری خود را در این فیلم ارائه کرده است؛ در نقش مردی که رابطه اش با همسری که عاشقانه دوستش دارد به چنان چالشی کشیده می شود که ضجه های مرد را به دنبال دارد. اما خوب همین ضجه ها هم در نهایت و البته با اتفاقی که معمولا در فیلمها رخ می دهد، پایانی نسبتاً شیرین را پیش روی مخاطب قرار می دهد.

مهتاب کرامتی بازیگر مقابل اصلانی در "عصر یخبندان" مثل همیشه معمولی و بی استرس بازی کرده. اما نمی توان او را برگ برنده فیلم دانست. در کنارش محسن کیایی برادر طناز مصطفی هم در فیلم حضور دارد و طبیعی است که لحظات مفرحی را برای اثر فراهم کند.

"رخ دیوانه"؛ خوب شروع می شود و زود لو می رود

برنده سیمرغ بهترین فیلم جشنواره سی و سوم نیز از گزینه های جدی اکران نوروزی است. فیلم ساخته ابوالحسن داوودی که چه زمان اکران فیلم و چه هنگام نمایش در جشنواره حسابی مورد حمایت مدیران سینمایی دولت یازدهم بود.

"رخ دیوانه" داستان گروهی از جوانان را روایت می کنند که می کوشند با رکب زدن به یکدیگر شرایط پیشبرد برنامه های خویش را فراهم آوردند. اما صدحیف که روایت آماتورانه داستان موجب می شود این رکب زدن ها از نیمه به بعد لو رفته و مخاطبان حرفه ای دست کارگردان را بخوانند.

البته "رخ دیوانه" می تواند مورد توجه آن دسته از مخاطبان قرار گیرد که فیلم بین حرفه ای نیستند و با ساختار درام های ماجرایی با زمینه رودست زدن کاراکترها به هم آشنا نیستند. اما بیننده حرفه ای سینما نمی تواند ارتباط چندانی با فیلم برقرار کند. آن هم به دلیل لو رفتن ماهیت بدمن فیلم در همان نیم ساعت ابتدایی.

با این حال حمایتهایی که پشت فیلم وجود دارد، حتماً در اکران هم نصیب آن خواهد شد و فروش فیلم از عرف آن که کمتر نخواهد بود.

"من دیه گو مارادونا هستم"؛ کمدی مغشوش و بلاتکلیف

تازه ترین فیلم بهرام توکلی که همچنان به واسطه درام جذاب "اینجا بدون من" در کانون توجه قرار دارد یک کمدی است. اما نه یک کمدی معمولی که یک کمدی مغشوش. این کمدی مغشوش هم از گزینه های جدی اکران نوروزی است.

اثری که پر شده از شخصیت و خرده داستان و البته ماجراهایی که برای شخصیت ها رخ می دهد. اما عدم کنترل دقیق سیر داستان و بخصوص ترکیبی که در روایت میان رؤیا و واقعیت رخ می دهد سبب ساز آن می شود که مخاطب از دیدن فیلم سردرگم شود و نتواند چنان که باید خط داستانی را دنبال کند.

البته که "من دیه گو مارادونا هستم" یک سری دیالوگ گل دشت سیاسی که طعنه هایی مستقیم به رییس جمهور سابق است را در خود دارد و همین تکه اندازی ها باعث خواهد شد فیلم از سوی رسانه های اصلاح طلب مورد توجه قرار گیرد. اما اگر به فکر مخاطب عام باشیم، طبیعی است که فیلم ارتباط معقول و منطقی با مخاطب عام برقرار نخواهد کرد.

سایر گزینه ها

"پاداش" فیلم توقیفی کمال تبریزی که به تازگی پروانه نمایش گرفته، "نقش نگار" ساخته علی عطشانی که بواسطه حضور ناصر ملک مطیعی مدتها بلاتکلیف بود، "مرگ ماهی" اثر تازه روح ا.. حجازی که بواسطه کپی برداری از "برف روی شیروانی داغ" محمدهادی کریمی با انتقاد مواجه شده، "استراحت مطلق" عبدالرضا کاهانی، "کوچه بی نام" هاتف علیمردانی که بواسطه مضمون تلخش می تواند مناسب اکران در دهه اول نوروز باشد و البته رئال-انیمیشن "مبارک" ساخته محمدرضا نجفی امامی دیگر فیلم هایی هستند که نامشان به عنوان گزینه های اکران نوروزی بر سر زبانهاست.

مرجع : فرهنگ نیوز
کد مطلب : ۲۹۴۳۲
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.