۱

معلمان آموزش اینترنت‌ می‌بینند

تاریخ انتشار
شنبه ۹ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۳۸
معلمان آموزش اینترنت‌ می‌بینند
بحث هوشمندسازی مدارس، ایمیل دانش‌آموزی، شبکه‌های اجتماعی دانش‌آموزی و استفاده از ابزارهای جدید مدت‌هاست که مطرح شده است. هرچند بررسی‌ها نشان می‌دهد مدارس ما هنوز سنتی هستند. اینکه درصد بالایی از دانش‌آموزان به‌ویژه در شهرها روش استفاده از ابزارهای جدید را نمی‌دانند تا حدی درست است اما، حتی در آن شهرهای بزرگ مهارت معلمان در به‌کارگیری این ابزارها کمتر از دانش‌آموزان است.

دو سال پیش محمدرضا حاجی‌بابایی، وزیر وقت آموزش و پرورش با ابراز خرسندی از اینکه گفتمان و مطالبه امروز آموزش و پرورش، هوشمندسازی مدارس است، تصریح کرده بود: هوشمندسازی مدارس، کلاس‌های درس را برای دانش‌آموزان جذاب‌تر خواهد کرد. این طرح در زمان وزارت او اجرا شد. البته اینکه این طرح تا چه حد و در کجاهای کشور اجرا شد جای سوال دارد. درمورد مدارسی که هنوز از ابتدایی‌ترین امکانات یک کلاس درس مانند بخاری محرومند هوشمندسازی تا چه حد می‌تواند محقق شود؟ در ادامه این روند وزیر آموزش و پرورش فعلی نیز تجهیز مدارس به اینترنت و بحث هوشمندسازی مدارس را با ایجاد امکان اتصال ۴۰هزار مدرسه به اینترنت در کشور پیگیری کرد و در ماه گذشته این خبر اعلام شد. از سوی دیگر یک تفاهمنامه مشترک میان این دو وزارتخانه یعنی آموزش و پرورش و وزارت ارتباطات امضا شد.

هوشمندسازی در وزارتخانه فعلی


وزیر ارتباطات در این مراسم با بیان اینکه درصورت دسترسی دانش‌آموزان به ابزارهای نوین در آینده شرایط مدیریتی بهتری برای کشور ایجاد می‌شود، بیان کرد: درحال حاضر بسیاری از کشورهای غربی با مطالعات عمیق فن‌آوری اطلاعات را در مدارس پایه‌گذاری می‌کنند و بر همین اساس ما نیز امروز این موضوع را با عنوان مدارس هوشمند مورد بررسی جدی‌تر قرار داده‌ایم و وزارت ارتباطات این آمادگی را دارد که از نظر امکانات مالی، تجربیات و تجهیزات برای دسترسی به این هدف همکاری‌های مختلف انجام دهد. ایسنا نوشت؛ واعظی یادآور شد: درحال حاضر برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته مبنی بر آن است که تا پایان سال آینده حدود ۹۰ تا ۹۵ درصد مدارس کشور به اینترنت متصل شوند که البته ممکن است در آینده ما برای رساندن اینترنت به برخی روستاها با مشکلاتی مواجه شویم اما در نهایت برنامه‌ریزی‌ها بر این اساس است که هیچ مدرسه‌ای از این خدمات بی‌بهره نماند.

توانمندسازی معلمان

در ادامه روند هوشمندسازی مدارس و تجهیز آنها به شبکه جهانی روز گذشته رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی ضمن اعلام اینکه به‌دنبال ارائه آموزش‌های کلاسی در محیط فناوری و فضای مجازی هستیم، اظهار کرد: هر کلاس درسی که آموزش‌هایش مبتنی بر رایانه می‌شود معلم‌ها را هم توانمند می‌کنیم. محی‌الدین بهرام‌محمدیان با تاکید بر اینکه باید معلمان ما همپای دانش‌آموزان در عرصه فضای مجازی پیش بروند، اظهار کرد: معلم‌ها در برخی پایه‌ها مسلط به تدریس در فضای مجازی نیستند. او افزود: در مقطع ابتدایی دانش‌آموزان با کارکرد فناوری و مبانی رایانه آشنا می‌شوند، اما در مقاطع بعد به دنبال آن هستیم درس‌ها را «آی.تی بیس» کرده و آموزش‌ها را در محیط فناوری ارائه کنیم. رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی عنوان کرد: با تهیه و توزیع بسته‌های آموزشی پشتیبان برای معلم‌ها این کار را انجام می‌دهیم تا اطلاعاتشان به‌روزرسانی شود. بر اساس این گزارش محمدیان ادامه داد: هر کلاس درسی که آموزش‌هایش مبتنی بر رایانه می‌شود معلم‌ها را هم توانمند می‌کنیم. اکنون اقدامات دیگری را نیز در عرصه فضای مجازی دنبال می‌کنیم که ازجمله آنها می‌توان به ارائه متن کتب درسی و راهنماهای معلم در محیط وب اشاره کرد.

کسری بودجه ۲هزار میلیاردی

یک کارشناس آموزش و پرورش در این رابطه به «آرمان» می‌گوید: درحالی که ما چاره دیگری جز تسلیم شدن در مقابل موج جهانی شدن و گردش آزادانه اطلاعات و ارتباطات نداریم و این تسلیم شدن از نظر یادگیری علوم جدید و امکانات بهتر به هیچ وجه بد نیست باید گفت اکثر مدارس کشور ما از امکانات اولیه آموزشی محرومند و تحقق این امرمستلزم ایجاد این امکانات است. محمدرضا نیک نژاد می‌افزاید: ما در آموزش و پرورش چه از لحاظ ایجاد امکانات اولیه آموزشی و چه از لحاظ روش‌های اولیه آموزش سال‌هاست که درجا می‌زنیم. شاید در کشور به‌ندرت مدارسی باشد که از تمام امکانات برخوردار باشد و آن هم متعلق به بخش خصوصی است و دیگر مدارس حتی از امکانات اولیه محرومند.

این عضو کانون صنفی معلمان می‌گوید: درحالی که در مدارس برخوردار ما شاهد ایجاد شبکه هوشمند و موفقیت‌آمیزبودن آن هستیم در مدارس معمولی و زیرمعمولی حتی امکانات ایجاد آن وجود ندارد. ما در کشورمان شاهدیم در یک خیابان دو مدرسه هستند که یکی خصوصی است و از شدت امکانات دیگر نمی‌داند چه کار کند اما، در یک مدرسه دولتی که در همان خیابان است دانش‌آموزان آن با خطر ریزش مدرسه به خاطر قدیمی بودن بنای آن مواجهند. او با اشاره به کسری بودجه آموزش و پرورش می‌گوید: سال گذشته وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد ۵هزار میلیارد کسری بودجه دارد، امسال ۳هزار میلیارد به بودجه این وزارتخانه اضافه شد اما با فرض تحقق این امر باید گفت وزارت آموزش و پرورش در ابتدای امسال ۲هزار میلیارد کسری بودجه دارد و باید پرسید بودجه این طرح در این شرایط از کجا تامین می‌شود.

آیا مانند سابق خانواده‌ها این هزینه‌ها را متحمل می‌شوند و در عمل هیچ هوشمندسازی هم صورت نمی‌پذیرد؟ نیک‌نژاد با اشاره به بحث توانمندسازی معلمان به امکانات مجازی می‌گوید: این بخشنامه‌ها را هرچند وقت یک‌بار روی تابلوی مدارس می‌زنند اما شرکت در این دوره‌ها هیچ ارزش مالی برای معلمان ندارد. در روزهای اخیر شاهد اعتراضات معلمان به دستمزدهای معوقه‌شان یا کسری حقوقشان هستیم. در این شرایط چه‌طور می‌توان از معلمی که به لحاظ مالی در تنگاست و از حداقل حقوق مادی محروم است انتظار داشت نسبت به این فضا علاقه‌مند باشد.

با تکنولوژی ارزش‌های بومی خودمان را فرا‌ بگیریم

یکی از اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هم با اشاره به اینکه باید با علم و تکنولوژی روز فرهنگ و ارزش‌های بومی خودمان را فرا بگیریم به «آرمان» می‌گوید: با این‌کار می‌توانیم نوعی تبادل فرهنگی با مسائل داشته باشیم و از فرصت‌ها استفاده کنیم و تهدیدات را هم تبدیل به فرصت کنیم و با توجه به اینکه در دنیا از نظر علمی و نانو و هسته‌ای توفیقات بزرگی داریم موفق‌تر ظاهر شویم. ابوالقاسم خسروی سهل‌آباد با اشاره به هوشمندسازی مدارس می‌گوید: ما می‌توانیم اسیر تحولات شده و هویت و فرهنگ خودمان را فراموش یا همه راه‌های ارتباطی را مسدود کنیم که این برخوردها درست نیست.
مرجع : روزنامه آرمان
کد مطلب : ۲۹۶۵۱
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.