۱

اختلاف اعضای اوپک بر سر انتخاب جانشین دبیرکل

تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۰۰
اختلاف اعضای اوپک بر سر انتخاب جانشین دبیرکل
روزنامه ساندی تلگراف نوشت: سه کشور عضو اوپک به عبدالله بن حمد العطیه، رییس سابق اوپک و وزیر انرژی قطر نزدیک شده‌اند تا وی را برای پذیریش سمت دبیرکلی اوپک متقاعد کنند.

گمان می‌رود که العطیه این پیشنهاد را رد کرده است. دوره تصدی عبدالله البدری نوامبر گذشته تا پایان سال 2015 تمدید شد، اما تصمیم برخی از اعضای اوپک برای نزدیک‌ شدن به کاندیداهای احتمالی جدید آن هم چند ماه قبل از نشست بعدی اوپک نشان‌ دهنده عمق اختلافات بین اعضای این سازمان همزمان با لطمه‌ خوردن اقتصاد‌های اعضای اوپک به دلیل کاهش قیمت نفت است.

اوپک حدود یک سوم نفت جهان را تامین می‌کند، اما در حال حاضر تحت سلطه عربستان و یک سری از کشور‌های حاشیه خلیج ‌فارس قرار گرفته که بوسیله صدور مجوز کاهش قیمت نفت به دنبال پس گرفتن سهم بازار خود از تولید‌کنندگان نفت شیل آمریکایی هستند.

کاهش 50 درصدی قیمت نفت از ماه ژوئن تاثیر قابل توجهی روی اقتصاد کشور‌های ضعیف‌تر اوپک به ویژه ونزوئلا، عراق، نیجریه و الجزایر داشته است.

البدری با تجربه به دلیل عدم سازش اعضای اوپک درباره جانشین وی در سال گذشته در سمت خود ابقاء شده است.

عربستان سعودی نامزد مورد نظر خود را برای این سمت معرفی کرده در حالی که نیجریه با اعلام مخالفت با نامزد عربستان، دیزانی آلیسون مادوک وزیر نفت خود را برای این سمت پیشنهاد کرده است.

مادوک در حال حاضر رییس دوره‌ای اوپک است و بدون توجه به نظر عربستان تهدید کرده که اگر قیمت‌ نفت بیش از این کاهش پیدا کند، درخواست برگزاری نشست اضطراری اوپک را خواهد داد.

سخنگوی اوپک و البدری برای اظهار نظر در این خصوص در دسترس نبوده‌اند.
مرجع : ایسنا
کد مطلب : ۲۹۹۰۵
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.