۰
اظهارات تامل برانگیز علی طیب‌نیا در برنامه "نگاه یک":

«خروج چمدانی ارز» باید مورد تقدیر قرار گیرد!

تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۵۳
«خروج چمدانی ارز» باید مورد تقدیر قرار گیرد!
هفته گذشته الیاس نادران در تذکری شفاهی با اعلام خبر خروج چمدانی ارز از کشور از تعارض این کار با روح توافق نامه ژنو سخن گفت و بیان داشت: "چندی قبل گزارشی دریافت کردیم که ظرف ماه های اخیر، مقادیر قابل توجهی از ارزهای بانک مرکزی طی چند محموله چمدانی اسکناس ارزی که عمدتا درهم بوده اند، از مبادی رسمی و با تایید بانک مرکزی از کشور خارج شده است که البته یکی از این محموله ها با دستور دادستان تهران در فرودگاه توقیف و عودت و منجر به تشکیل پرونده قضایی شده است."

نادارن با انتقاد از عملی نشدن مفاد توافق ضعیف ژنو اظهار داشت: "بار دیگر اثبات شد که امریکا قابل اعتماد نیست و با توجه به اینکه به تعهدات مکتوب خود درباره آزادسازی ٧ میلیارد دلار و ماهی ٧٠٠ میلیون دلار از قبل توافقنامه ژنو پایبند نبودند و به دنبال تحقیر ملت ایران هستند."


روز بعد از هشدار الیاس نادران به دولت، ولی الله سیف در حاشیه نشست هم اندیشی فعالان بازار سرمایه با مسئولان ارشد کشور در جمع خبرنگاران ضمن تایید تلویحی  «خروج چمدانی ارز» از کشور در پاسخ به پرسشی در خصوص خروج ارز حاصل از توافق ژنو به صورت چمدانی از کشور، گفت: بانک مرکزی در رابطه با بازار طبیعتا وظایفی دارد که در حال انجام آن است.

اما شب گذشته  علی طیب‌نیا در برنامه "نگاه یک" شبکه یک سیما در پاسخ به سوال مجری درباره خبر خروج مقادیری ارز به صورت چمدانی از کشور با بیان اینکه مدیریت منابع و مصارف ارزی جزو وظایف بانک مرکزی است، گفت: کشور نیازهای مختلف و نیاز به واردات و پرداخت های ارزی متعددی دارد.

طیب نیا ادامه داد: کشور در شرایط تحریم است بنابراین بانک مرکزی از همه امکانات و ابزارها برای مدیریت کارآمد منابع و مصارف کشور استفاده می کند و این را بر اساس وظایف ذاتی خود انجام می دهد.

وی گفت: طبیعتا این موضوع با اطلاع مقامات مسئول بوده و هیچ اقدام غیر قانونی انجام نگرفته است. تلاش هایی که برای مدیریت اقتصادی کشور انجام می شود به ویژه اگر در حوزه هایی باشد که بر حسب وظایف ذاتی و متناسب با شرایط امروز کشور در حال انجام است هم باید مورد تقدیر قرار گیرد و طبیعتا انتظار برخورد متفاوتی را باید داشت.

حال با گذشت 15 ماه از توافق نامه ضعیف ژنو که به علت ابهامات بسیار متن این توافق عملا طرف غربی به تعهدات مکتوب خود همچون آزادسازی صحیح پول های بلوکه شده ایران پایبند نبوده این روزها منابع غربی از توافق 10 ساله دیگری در خصوص محدود سازی فعالیت های هسته ای ایران با حفظ عمده تحریم ها به گوش می رسد.
مرجع : 598
کد مطلب : ۲۹۹۴۱
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.