۰

نگرانی آمانو نسبت به برنامه هسته‌ای کره

تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۲۱:۵۱
نگرانی آمانو نسبت به برنامه هسته‌ای کره
یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی تصریح کرد که من هنوز به صورت جدی نگران برنامه هسته‌ای کره شمالی هستم که از سال ۲۰۰۹ میلادی تاکنون از سوی بازرسان بین المللی، مورد نظارت و بازرسی قرار نگرفته است.

وی در ادامه افزود: حدود ۶ سال است که از بازرسان آژانس خواسته شده تا خاک کره شمالی را ترک کنند.

آمانو در سخنانی در شورای حکام آژانس در وین، گفت: من از کره شمالی می خواهم تا به طور کامل به تعهدات خود در چارچوب قطعنامه‌های شورای امنیت، عمل کند.

اظهارات آمانو در حالی است که کره شمالی به تازگی ۲ فروند موشک کوتاه برد را در پاسخ به آغاز مانور نظامی مشترک آمریکا و کره جنوبی، شلیک کرده است.

برخی بر این باورند که پیونگ یانگ، ذخایر اورانیوم و پلوتونیوم کافی برای تولید ۱۶ سلاح اتمی را در اختیار دارد. کره شمالی در آوریل ۲۰۰۳ میلادی از پیمان منع گسترش تسلیحات هسته‌ای خارج شد و اقدام به توسعه ذخایر هسته‌ای خود نموده است. پیونگ یانگ در سال ۲۰۰۵ میلادی خود را یک قدرت هسته‌ای اعلام کرد. در سال ۲۰۰۶ پیونگ یانگ نخستین آزمایش هسته‌ای خود را انجام داد و در سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۳ میلادی نیز دو بار دیگر اقدام به انجام آزمایش هسته‌ای کرده است.
مرجع : تسنیم
کد مطلب : ۳۰۱۵۶
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.