۳

جولان گران فروشان در بازار بلیت هواپیما

تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۲۰
جولان گران فروشان در بازار بلیت هواپیما
در طول ماه‌های گذشته یکی از اصلی‌ترین عواملی که در سیاست‌های سازمان هواپیمایی کشوری تاثیر گذاشته و به نوعی مانع از اجرای کامل طرح آزادسازی بلیت هواپیما شده است موضوع گرانفروشی شرکت‌ها و آژانس‌های هواپیمایی است.

سازمان هواپیمایی که از تابستان امسال طرح متنوع سازی نرخ بلیت هواپیما را کلید زد تا به این ترتیب به شرکت‌ها و مسافران هوایی اجازه دهد با داشتن چند انتخاب مختلف مقصد و نرخ بلیت هواپیما خود را اعلام کنند در طول ماه های گذشته بارها با مشکل تخلف در ارائه نرخ بلیت هواپیما مواجه شده است.

تخلفاتی که در چند ماه گذشته به توقیف و یا تذکر دادن به آژانس‌های هواپیمایی متخلف انجامیده و در عمل هنوز نتوانسته نظم مورد نظر را در بازار به وجود آورد. هر چند رییس سازمان هواپیمایی وعده داده بود طرح متنوع سازی بلیت هواپیما تنها شش ماه به طول خواهد انجامید و پس از آن نرخ بلیت آزادسازی خواهد شد، اما در حال حاضر مسوولان این سازمان رسما اعلام می کنند تا زمان فراهم نشدن مقدمات لازم نمی توان به اجرایی شدن طرح آزادسازی امید چندانی داشت.

یکی از اصلی ترین موارد نگران کننده برای سازمان هواپیمایی افزایش نرخ بلیت هواپیما در ایام پیک سفر که تقاضا نسبت به عرضه هواپیما به شدت کاهش می یابد بوده است. از این رو سازمان هواپیمایی مجبور شد با وجود آن که بارها در طول ماه‌های گذشته اعلام کرده برنامه پروازهای داخلی به شکل چارتر ارائه نخواهند شد و نرخ بلیت هواپیما نیز نمی تواند بیشتر از ۳۰ درصد از نرخ مصوب قبل باشد، حتی با ارائه جدولی حداکثر نرخ ارائه شده در مسیرهای پرتردد داخلی را نشان دهد.

با این وجود اما آنچه که در بازار بلیت هواپیمایی رخ می دهد با سیاست‌های سازمان تفاوت بسیاری دارد.

در حالی که حداکثر نرخ بلیت برای مسیرهای داخلی در بسیاری از مسیرها از ۳۰۰ هزار تومان نیزعبور نمی کرد، اما آنچه در بازار به فروش می رسد حتی در برخی مسیرها به نزدیک به یک میلیون تومان نیز رسیده است مساله ای که در ارائه نرخ ها در تورهای هواپیمایی تاثیرات جدی گذاشته و هزینه تورهای داخلی نوروزی را بعضا به بیشتر از یک میلیون تومان رسانده است.

هر چند هنوز سازمان هیچ عکس العملی در مقابل این مسائل که به نظر می رسد در گوشه بازار بلیت هواپیما درجریان بوده و از سوی بسیاری از شرکت‌ها و آژانس های هواپیمایی پیگیری می شود، هیچ موضع شفافی ارائه نکرده اما به نظر می رسد در صورت نبود یک مقابله جدی مردم و مسافران بیشترین ضرر را از شرایط نامشخص بازار بلیت سفرهای نوروزی خواهند کرد.
مرجع : ایسنا
کد مطلب : ۳۰۲۲۹
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.