۰

نظر حسن روحانی و حدادعادل درباره ممیزی کتاب

تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۳۷
نظر حسن روحانی و حدادعادل درباره ممیزی کتاب
حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان فارسی با اشاره به سخنان رییس‌جمهوری که گفته بود مردم در زمینه ممیزی اظهارنظر کنند، گفت: بنده هم این فکر را می‌پسندم که مردم در هر کاری نظر بدهند. این برای جامعه ما مفید است اما به معنی آن نیست که به عنوان حکومت وظیفه‌ای نسبت به کتاب نداشته باشیم.

حداد عادل ادامه داد: مهم این است که ما عاقلانه و منطقی ضوابطی وضع کنیم که چه چیزهایی نباید در کتاب‌ها باشد. هیچ کشوری هم نیست که در آن کتاب سانسور نشود و در آن کتاب غیرمجاز وجود نداشته باشد. ممیزی باید عاقلانه باشد و نمی‌توان ماشینی عمل کرد.

او ادامه داد: کتابداران باید کمک کنند تا مردم همه نقاط ایران با هم رشد کنند و این را باید از مناطق محروم شروع کرد. به قول مولانا انسان همه اندیشه و کتاب عامل انتقال این اندیشه است چون با ذات انسان ارتباط ناگسستنی دارد. جسمی که ما داریم، شبیه به جسم حیوانی است و آن چه انسان را از دیگر حیوانات جدا می کند، اندیشه اوست.

حداد عادل درباره ویژگی های جامعه کتابخوان ادامه داد: باید بگویم جامعه ای که کتابخوان باشد و کتابخوانی در آن، فرهنگ شده باشد، جامعه ای صاحب بصیرت خواهد بود. مردمی که اهل مطالعه و با انواع افکار آشنا باشند، را نمی‌توان به راحتی فریب داد چون مردمانی فرهیخته هستند. در کتابخانه این امکان هست که دسترسی به ابزار آگاهی، راحت است. امروز که کتاب روز به روز گران تر می‌شود، و کتابفروشی و ناشر بودن، شغلی در آستانه ورشکستگی است، خرید کتاب برای افراد معمولی دشوار است.

روحانی حدادعادل

وی درباره لزوم دسترسی همه افراد جامعه به کتاب گفت: اگر مردم به کتاب دسترسی پیدا کنند، بار سنگینی از دوش خانوارها کم خواهد شد. مردم اگر بدانند که می توانند در کتابخانه‌ها، کتاب مورد نظرشان را پیدا کنند، آسوده می شوند. من دانش آموزان فراوانی را دیده ام که به غیر از ۲۵ کتاب درسی دبستان، کتاب دیگری نمی‌خواندند. بچه های شهر گاهی ۵۰۰ کتاب را تا پایان این مقطع می خوانند اما بچه های روستا چه؟ حالا چطور باید عدالت اجتماعی را در مورد این بچه ها که تنها به ۲۵ کتاب درسی شان دسترسی دارند، اجرا کرد؟ این امکان با کتابخانه ها فراهم می شود و وظیفه شما کتابدارها در این زمینه است.

حدادعادل کتابداران را مانند صاحبان داروخانه دانست و افزود: فرد کتابدار مانند مدیر داروخانه است. در داروخانه، داروهای بسیاری وجود دارد. اما هر فرد بیمار اجازه ندارد و نمی تواند به قفسه داروها بدسترسی داشته باشد و هر دارویی که خواست بردارد و بخورد. دارو باید متناسب با نیاز بدن، تجویز شود. کتابدار هم مانند متصدی داروخانه است.

همچنین وی با ارائه پیشنهادی ادامه داد: به آقای مختارپور پیشنهاد می کنم تا بهره وری کتابخانه ها را بالا ببرند؛ با تدبیر در این که هر کتابخانه ای چه کتابی می خواهد. توجه کنیم که برخی کتاب ها را به برخی استان ها نباید فرستاد یا برخی را باید فرستاد. انتخاب کتاب متناسب با نیاز کتابخانه ها، کمک به کتابدار و کتابخانه است.

او در پایان سخنانش یاد آور شد: نهاد کتابخانه‌ها باید به تناسب محیطی برای اختصاص کتاب در استان‌های مختلف توجه کند و با توجه به شرایط هر استان و کتاب‌هایی که در آن‌جا خواننده دارد‌، کتاب برای آن‌ها بفرستد.

در ادامه رضا صالحی امیری رئیس رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی صحبت کرد. صالحی امیری گفت: با این‌که سالانه چندصدهزار میلیارد برای نیازهای معیشتی مردم هزینه می‌کنیم اما متاسفانه هر روز باید شاهد گسترش پدیده‌های جدی در حوزه فرهنگی‌، اجتماعی‌ مثل بداخلاقی‌ها‌، انگ‌زنی‌ها،‌ تخریب‌، اعتیاد‌، طلاق‌ و خشونت‌ باشیم.

وی اظهار داشت: ما نمی‌توانیم بدون فضیلت زندگی کنیم. جامعه بدون اخلاق جامعه‌ای مرده است و من فکر می‌کنم تداوم وضع موجود در حوزه فرهنگی به ناکارآمدی ختم خواهد شد.

در پایان این مراسم از پدر شهید مطلب شفیعی که خانه‌اش در یکی از روستاهای یزد را به منظور احداث کتابخانه وقف کرده است تقدیر شد. همچنین متن پیام رهبری درباره این امر قرائت شد.
مرجع : ایسکا نیوز
کد مطلب : ۳۰۹۵۹
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.