۰

ایرانی‌ها از ریزه‌کاری‌های حکومت ما اطلاع ندارند

تاریخ انتشار
جمعه ۲۲ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۲۰:۱۷
«دیوید ویتر» سناتور لوئیزیانا روز گذشته، پنجشنبه، گفت درحالی که بر این باور است که «دولت اوباما خود را برای امضای توافقی خطرناک با ایران آماده می‌کند»، لایحه پیشنهادی که نظارت کنگره بر توافق هسته‌ای ایران را الزام‌آور می‌کند به مسیری غلط وارد شده است.

سنا به ۶۷ رای برای گریز از وتوی احتمالی ریاست جمهوری ایالات متحده نیازمند است، تا اوباما را از دستور رفع تحریم‌های بیشتر به کنگره بازدارد. این آستانه بالا اسباب نگرانی سناتور ویتر را فراهم آورده است.

ویتر که دیروز با «واشنگتن فری بیکان» گفتگو می‌کرد افزود: «پیداست دولت از چیزی سود می‌برد که تمام بار مسئولیت را بر دوش ما انداخته است».

وی همچنین گفت: «بار مسئولیت را بر دوش ما گذاشته‌اید و رای مورد نیاز (برای گزیر از وتو) بالای ۶۰ رای است؛ بدین ترتیب فکر می‌کنم بنا را بر این گذاشته‌اید که ما شکست بخوریم».

ویتر یکی از ۴۷ سناتوری بود که روز دوشنبه، نامه جمهوری‌خواهان به رهبر ایران را امضا کرده‌اند. این نامه رسمی که نشان می‌داد رئیس جمهور آینده یا کنگره می‌تواند توافق هسته‌ای با ایران را لغو کند، با انتقاد شدید از سوی دولت و طرفداران توافق مواجه شد.

«جان کری» وزیرخارجه ایالات متحده، روز چهارشنبه در جلسه استماع کنگره (+) تاکید کرده بود «ما در حال مذاکره بر سر یک طرح الزام‌آور حقوقی نیستیم. در حال مذاکره بر سر طرحی هستیم که ظرفیت اجرایی شدن دارد. در حال حاضر حتی روابط دیپلماتیک با ایران نداریم. نامه سناتورها به اشتباه عنوان کرده است که این یک طرح الزام‌آور از لحاظ حقوقی است. این در حالی است که می‌گویند کنگره می‌تواند هر زمان که خواست مفاد توافق را اصلاح کند، نادرست است. آقای کری ادامه داد: «این کاملا غلط است. آن‌ها این حق را ندارند که توافقی را که به صورت اجرایی به دست آمد، بین سران کشور، اصلاح کنند. اگر این توافق به آنچه هدفش بوده و قرار بوده انجام دهد و همراه با چین، روسیه، فرانسه، آلمان، بریتانیای کبیر و تمام کسانی که آن را امضا می‌کنند یا نمی‌کنند، برسد... هیچ رئیس‌جمهوری نمی‌آید و توافق را از طرف ایالات متحده، لغو کند. این اتفاق رخ نخواهد داد.»

با این وجود ویتر تاکید کرد که «محتوای نامه کاملا عادلانه و دقیق به رهبران ایران که احتمالا از نکات ریز حاکم بر دموکراسی اطلاعی ندارند، آموزش می‌دهد».

وی سپس با خنده افزود: «رفتار آن‌ها طوری نیست که نشان دهد از این مسائل خبر دارند».

روز دوشنبه یک گروه ۴۷ نفری از سناتورهای جمهوری‌خواه آمریکا در نامه‌ای سرگشاده به رهبران ایران هشدار دادند (+) که هرگونه توافق هسته‌ای که با دولت «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا به امضا درآید بعد از پایان دوران ریاست‌جمهوری اوباما معتبر نیست و ادامه نخواهد داشت.

این نامه سرگشاده که توسط «تام کاتن» سازماندهی شده و به امضای رهبر حزب جمهوری‌خواه سنا و همچنین «مارکو روبیو» از نامزدهای احتمالی انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶، «تد کروز» و «رند پائول» درآمده بود، با هدف منصرف کردن دولت ایران از امضای توافق هسته‌ای و همچنین اعمال فشار به کاخ سفید برای دادن اختیار به کنگره برای نظارت بر توافق هسته‌ای با ایران نوشته شده بود.
مرجع : فارس
کد مطلب : ۳۱۷۳۱
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.