۰

تغییر فاحش دیدگاه آمریکا نسبت به سوریه

تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۲۲:۰۵
جان کری، وزیر خارجه آمریکا گفته، برای انجام فرایند گذار سیاسی در سوریه، ایالات متحده ناچار به مذاکره با بشار اسد است و هم اکنون در جست‌و‌جوی راه‌هایی است تا موافقت رئیس جمهور سوریه را به مذاکره جلب نماید.

این اظهارات در حالی بیان می‌شود که واشنگتن در سال‌های اخیر، همواره بر ضرورت کنار رفتن اسد از طریق روش‌های سیاسی تأکید داشت؛ اما به نظر می‌رسد، مجموعه تحولات میدانی، به ویژه ظهور گروه تروریستی داعش، سبب شده سیاستمداران آمریکایی ناگزیر از بازنگری در مواضع خود شوند.

در همین راستا، کری در اظهارات امروز خود، ادعاهای سابقش مبنی بر اینکه اسد مشروعیت خود را از دست داده و باید از قدرت کنار برود، تکرار نکرده است. در عوض، اظهار داشته: «در ‌‌نهایت، ما باید مذاکره کنیم. ما همواره مایل به مذاکره در چهارچوب توافق ژنو یک بوده‌ایم». اشاره کری به کنفرانس ژنو در سال ۲۰۱۲ است که در آن آغاز مرحله گذار بر اساس مذاکره در سوریه تأکید شده بود.

به گفته کری، اکنون ایالات متحده و دیگر کشور‌ها، مشغول یافتن راه‌هایی برای احیای روند دیپلماتیک در موضوع سوریه هستند. با وجود این، وی گفته برای قانع کردن اسد به حضور در مذاکرات، باید از راه‌های مختلفی بر وی فشار آورد.

وزیر خارجه آمریکا افزوده است: «برای آوردن اسد پای میز مذاکره، برای وی روشن کنیم این عزم در همه وجود دارد که در پی دستیابی به یک نتیجه سیاسی و تغییر دیدگاه وی درباره مذاکره باشند. این روند هم اکنون در جریان است و من بر این باورم که با تلاش متحدین ما و دیگران، فشار بیشتری بر اسد وارد خواهد شد».

رویترز در انتهای گزارش خود درباره اظهارات کری می‌نویسد، با گذشت چهار سال از بحران سوریه، اکنون بخت بقای اسد در قدرت، بیشتر از هر زمان دیگری است. در حال حاضر، به نظر می‌رسد اسد متقاعد شده که موضوع مبارزه با گروه تروریستی داعش، سبب خواهد شد دولت آمریکا ناچار شود در ‌‌نهایت با وی وارد تعامل شود.
مرجع : تابناک
کد مطلب : ۳۲۰۳۲
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.