۰

با برداشته شدن تحریم‌ها اتفاقات زیادی رخ خواهد داد

تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۲۲:۱۵
با برداشته شدن تحریم‌ها اتفاقات زیادی رخ خواهد داد
بیژن نامدار زنگنه دوشنبه‌شب در جمع خبرنگاران در عسلویه اظهار داشت: تلاش‌های بسیار زیادی به منظور توسعه فازهای پارس جنوبی صورت گرفته است و شاهد تکمیل طرح‌ها یکی پس از دیگری هستیم و فاز ۱۲ پارس جنوبی به عنوان بزرگترین فاز این منطقه آماده افتتاح است.

وی در ارتباط با تاخیر بهره‌برداری از فاز ۱۲ خاطرنشان ساخت: شایعات برخی رسانه ها مبنی بر آماده‌نبودن این فاز صحت نداشت و با توجه به وضعیت جوی و همزمانی افتتاح این طرح با یک طرح در هرمزگان، افتتاح فاز ۱۲ به تاخیر افتاد.

وزیر نفت، فاز ١٢ پارس جنوبی را بزرگ‌ترین طرح صنعتی کشور دانست و بیان داشت: افتتاح فاز ۱۲ پارس جنوبی در شرایطی که شاهد مذاکرات هسته‌ای ایران و کشورهای عضو گروه ١+٥ هستیم، می‌تواند پیام سیاسی مهمی برای غرب داشته باشد.

فاز ۱۲ در شرایط تحریم و محدودیت‌های مالی تکمیل شد

وی با اشاره به اینکه تاکنون ٧,٥ میلیارد دلار در فاز ١٢ پارس جنوبی سرمایه گذاری شده است، افزود: از مهمترین محصولات این فاز می‌توان به تولید روزانه ٨٠ میلیون متر مکعب گاز و ١٢٠ هزار بشکه میعانات گازی اشاره کرد.

زنگنه ادامه داد: دولت یازدهم در حالی فعالیت خود را آغاز کرد که طرح‌های نیمه تمام متعددی در صنعت نفت کشور وجود داشت و مشکلات کمبود گاز را نیز در کشور داشتیم و فاز ۱۲ در شرایط اعمال تحریم و محدودیت‌های مالی تکمیل شد.

وی تصریح کرد: امسال وعده داده بودیم که ظرفیت تولید گاز کشور ١٠٠ میلیون مترمکعب افزایش یابد و برنامه‌های ما در همین راستا اجرا شد و امروز شاهد تحقق این هدف بالاتر از میزان اعلام شده هستیم.

وزیر نفت ادامه داد: هم اکنون فاز ۱۲ بیش از ۶۸ میلیون مترمکعب گاز، فاز ۱۵ و ۱۶ نیز بیش از ۳۷ میلیون مترمکعب گاز و فاز ۱۷ و ۱۸ نیز بیش از ۱۸ میلیون مترمکعب گاز تولید می‌کنند.

فاز ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی اواخر بهار ۹۴ افتتاح می‌شود

وی از افتتاح رسمی فازهای ١٥ - ١٦ در اواخر بهار سال آینده خبر داد و افزود: فاز ۱۷و ۱۸ پارس جنوبی نیز سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

زنگنه در پاسخ به سوال یک خبرنگار خارجی در ارتباط با وضعیت فاز ۱۱ پارس جنوبی نیز بیان داشت: ما برای همکاری با شرکت‌های چینی آماده هستیم ولی در خصوص فاز ۱۱ پارس جنوبی، دو طرف تعهدی برای همکاری ندارند.

وی با تقدیر از تلاش‌های صورت گرفته برای ساخت و بهره‌برداری از فاز ۱۲ پارس جنوبی، اذعان داشت: شاهد یک عزم جهادی در ساخت این فاز بودیم و در شرایطی که شدیدترین تحریم‌ها را شاهد بودیم این فاز تکمیل شده است.

وزیر نفت در ارتباط با دیگر فازهای پارس جنوبی نیز بیان داشت: فازهای ۱۹ و ۲۰ و ۲۱ به عنوان دیگر اولویت‌های وزارت نفت است.

فاز ١٢ سهم بزرگی در رشد ١٢٠ میلیون مترمکعبی تولید گاز دارد

زنگنه اضافه کرد: مردم ایران همواره اهل استقامت بوده‌اند و ساخت و تکمیل و بهره‌برداری از فازهای پارس جنوبی نیز از جمله نتایج این استقامت است و ایران تعامل خود را با کشورهای دنیا خواهد داشت و امیدواریم با پیشرفت کشور شاهد بهبود وضعیت زندگی مردم باشیم.

وی به تلاش‌های صورت گرفته برای افزایش تولید گاز در کشور، خاطرنشان ساخت: فاز ١٢ سهم خیره کننده‌ای در رشد ١٢٠ میلیون مترمکعبی تولید گاز کشور داشته است و حدود ۶۸ میلیون متر مکعب به تولید گاز کشور اضافه کرده است.

وزیر نفت تصریح کرد: فاز ١٢ پارس جنوبی همزمان با پنجاه و چهارمین سالروز ملی شدن صنعت نفت به بهره‌برداری خواهد رسید که بزرگترین پروژه تاریخ صنعت نفت است.

وی در ادامه با بیان اینکه تحریم‌ها علیه کشورمان ظالمانه است و باعث تضییع حق مردم شده است، افزود: با برداشته شدن تحریم‌ها اتفاقات زیادی رخ خواهد داد و می‌توانیم ظرف چند ماه تولید و صادرات نفت خود را یک میلیون بشکه در روز افزایش دهیم.

افزایش قیمت نفت در صورت عدم دخالت سیاسی برخی از کشورها

زنگنه در بخش دیگری از سخنان خود به تلاش برای صادرات گاز ایران اشاره کرد و اذعان داشت: از کشور های هدف ایران برای صادرات گاز باید به عمان، کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس، پاکستان، افغانستان و آذربایجان اشاره کنیم.

وی با بیان اینکه این کشورها درخواست خرید گاز ایران را داده‌اند، افزود: امیدواریم با برنامه‌ریزی مناسب شاهد دست‌یابی به اهداف مورد نظر باشیم.

زنگنه در ارتباط با سوالی درمورد پیش بینی قیمت نفت طی روزها و ماه‌های آینده نیز گفت: دخالت سیاسی باعث می‌شود قیمت‌ها سیر نزولی پیدا کند ولی در صورتی بازار را آزاد بگذارند و اجازه دهند بازار نفت قیمت را تعیین کند قیمت نفت افزایش پیدا خواهد.

وی ادامه داد: در زمینه گازرسانی به شهرهای کشور هم طرح‌های متعددی اجرا شده است و طرح‌های خوبی نیز در دست اجرا که در حال حاضر ۸۷ درصد از شهرهای کشور گازدارند و با مصوبه شورای اقتصاد، ۹۷ درصد از شهرهای کشور طی دو سال و نیم آینده گازدار می‌شوند.
مرجع : مهر
کد مطلب : ۳۲۱۸۷
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.