۰

اظهارات جان کری درباره سوریه

تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۳۵
اظهارات جان کری درباره سوریه
در پی اظهارات اخیر جان کری، وزیر خارجه آمریکا درباره اینکه جامعه جهانی در نهایت مجبور است برای حل بحران سوریه با بشار اسد وارد گفتگو شود، نوعی اختلافات که ـ بر اساس داده‌های موجود به نظر نمی‌رسد واقعی باشند ـ میان غربی‌ها به ویژه فرانسه با واشنگتن دیده شد.

شبکه لبنانی المنار گزارش داد: موضع جدید واشنگتن که با مواضع آن طی سه سال گذشته تفاوت زیادی دارد، با حمایت برخی کشورهای غربی و مخالفت برخی دیگر همچون فرانسه رو به رو شد. به نظر می‌رسد آنچه کری را ـ بر خلاف میل باطنی‌اش ـ وادار به گفتن چنین سخنی کرده است، دستاوردها و پیروزی‌های پی در پی ارتش سوریه در مبارزه با گروه‌های تروریستی ـ تکفیری در نقاط مختلف این کشور باشد.

در همین رابطه اظهارات «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز جالب به نظر می‌رسد. وی ضمن استقبال از اظهارات جان کری فاش کرد: اخیرا میان اتحادیه اروپا و نمایندگانی از سوی بشار اسد تماس‌هایی با هدف دستیابی به راه‌حلی مشترک جهت حل بحران سوریه با مشارکت تمامی طرف‌ها از جمله خود اسد برقرار شده است.

راه‌حل بحران سوریه آن هم با مشارکت بشار اسد به مذاق «مانوئل والس» نخست‌وزیر فرانسه خوش نیامد تا جایی وی بی‌درنگ به سخنان جان کری واکنش نشان داده و گفت: تا زمانی که بشار اسد بر مسند قدرت در سوریه تکیه زده است انتظار دستیابی به هیچ‌گونه راه‌حلی نمی‌رود. جان کری هم این موضوع را به خوبی می‌داند.

در همین راستا پایگاه لبنانی العهد در گزارشی نوشت: مخالفت دولت فرانسه با موضع ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا، یادآور بسیاری از اختلافاتی است که در گذشته میان غربی‌ها وجود داشته است. ریشه این اختلافات را بیشتر می‌توان در مسائلی مانند همین بحران سوریه و پرونده هسته‌ای ایران جستجو کرد.

دکتر «حسن حماده» روزنامه‌نگار و کارشناس مسائل سیاسی در تحلیلی متفاوت از این موضوع می‌نویسد: فرانسه از طریق اتخاذ چنین موضعی می‌خواهد افکار عمومی جهان را فریب داده و وانمود کند سیاست‌های دولت این کشور، مستقل از آمریکا است. این درحالی است که وابستگی فرانسه به سیاست‌های کاخ سفید بر هیچکس پوشیده نیست.

این تحلیلگر سیاسی ادامه می‌دهد: من بر این باورم که فرانسه هیچ اختلافی با امریکا در زمینه مذاکره با بشار اسد ندارد.

خبرگزاری سانا نیز با ارائه گزارشی در این زمینه نوشت: اگر به گذشته نه چندان دور بازگردیم، سفر یک هیئت فرانسوی متشکل از چند مقام امنیتی به دمشق را به یاد می‌آوریم. در همان زمان رسانه‌های غربی به نقل از منابع آگاه اعلام کردند که سفر این هیأت با آگاهی قبلی و حمایت مالی دولت فرانسه صورت گرفته است و هدف از آن پی بردن به وضعیت کنونی دولت سوریه به ریاست اسد بود.

شبکه لبنانی المیادین نیز با این تیتر که «منافع غرب در اولویت است» نوشت: طرح دیدگاه مذاکره با بشار اسد از سوی جان کری نمی‌‎تواند افکار عمومی جهان را از هدف اصلی واشنگتن در سوریه منحرف کند.

این شبکه ادامه می‌دهد: اهداف آمریکا با هم‌پیمانانش در سوریه ثابت است و هیچگاه تغییر نمی‌کند. این اهداف در حمایت از گروه‌های تروریستی با هدف فرسایشی کردن بحران سوریه در زمینه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و نظامی این کشور خلاصه می‌شوند.

از سوی دیگر، تحلیلگران سیاسی نیز معتقدند که اختلافات میان آمریکا با برخی از دولت‌های غربی در زمینه لزوم مذاکره با بشار اسد، واقعی نیست. آنها معتقدند این اختلافات حتی اگر واقعی هم باشند به قطع روابط میان واشنگتن و غرب منجر نخواهد شد.

کارشناسان در اثبات تحلیل خود به سخنان «جنیفر ساکی» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا استناد می‌کنند که گفت: منظور جان کری از مذاکره با اسد، مذاکره با دولت وی بود نه شخص او.

در همین راستا، «فدریکا موگرینی» در تأیید موضع سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: بدون شک منظور کری، مذاکره با شخص بشار اسد نبوده است.

در نهایت این موضوع غیر قابل انکار است که اختلافات دولت‌های غربی با یکدیگر در مواضع ـ اگر واقعی باشند ـ هیچگاه وارد مرحله جدی نخواهد شد، چرا که اهداف آنها مشترک است.
مرجع : مهر
کد مطلب : ۳۲۳۰۹
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.