۱

آزادی زندانیان با وثیقه‌های جعلی

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۵۶
آزادی زندانیان با وثیقه‌های جعلی
اين زن ميليون‌ها تومان از خانواده زندانيان كلاهبرداري كرد اما سرانجام فعاليت مخفيانه اعضاي باند او برملا و همه آنها دستگير شدند.چندي قبل بازپرس دادسراي رسيدگي به جرائم اقتصادي براي يكي از متهمان قرار وثيقه صادر و وي را راهي زندان كرد. اين متهم مي‌توانست با تهيه وثيقه مورد نظر آزاد شود اما وقتي يك جلد سند ملكي را براي بررسي به دادسرا سپرد معلوم شد سندش جعلي است و مي‌خواهد با سپردن اين سند از زندان فرار كند. به اين ترتيب نه‌تنها اين متهم آزاد نشد بلكه پرونده‌اي جديد به‌خاطر استفاده از سند جعلي عليه او تشكيل داده شد. تحقيقات از اين مرد نشان مي‌داد او از جعلي‌بودن سند بي‌اطلاع بود و خانواده‌اش وثيقه‌گذار را در آگهي روزنامه‌ها پيدا كرده بودند.

اولين سرنخ

متهم در اين‌باره به مأموران گفت: بازپرس رسيدگي‌كننده به پرونده برايم قرار وثيقه صادر كرده بود اما من سندي براي سپردن به دادگاه نداشتم. به همين دليل خانواده‌ام دنبال وثيقه‌گذار بودند تا بتوانند مرا آزاد كنند. آنها در آگهي روزنامه‌ها با فردي آشنا شدند كه ادعا مي‌كرد در قبال دريافت پول حاضر است براي آزادي من سند ملكي به دادگاه بسپارد. من هم كه از زنداني‌بودن خسته شده بودم از خانواده‌ام خواستم به هر قيمتي كه شده من را آزاد كنند. آنها هم چندميليون تومان به اين مرد پرداخت كردند و او هم سندي را براي آزادي‌ام دراختيارشان گذاشت اما در دادسرا معلوم شد سند جعلي است.

شبكه‌اي تودرتو

كارآگاهان آگاهي حتم داشتند فردي سابقه‌دار و كاملا حرفه‌اي در پشت پرده اين ماجرا قرار دارد. از سويي آگهي اين فرد در روزنامه‌ها نشان مي‌داد او با اين ترفند زندانيان زيادي را فريب داده است. به همين دليل تحقيقات وسيعي در اين‌باره آغاز شد. بررسي‌هاي اوليه نشان مي‌داد اين مرد كه وكيل دادگستري است در غرب پايتخت دفتري راه‌اندازي كرده و در آنجا با طعمه‌هايش ديدار مي‌كند. با وجود اين ادامه تجسس‌ها نشان مي‌داد افراد ديگري نيز در اين كار دخيل هستند و اين مرد تنها يكي از اعضاي باندي تودرتوست و فقط وظيفه پيداكردن طعمه‌ها را بر عهده دارد و علاوه بر او زني سابقه‌دار و ۴نفر ديگر وظيفه جعل سند و نامه‌هاي قضايي را برعهده دارند.

به اين ترتيب مأموران پليس آگاهي در عملياتي ضربتي ۴نفر از اعضاي اين باند را دستگير كردند اما يكي از آنان توانست بگريزد.با آغاز بازجويي از متهمان جزئيات بيشتري از اقدامات مجرمانه اعضاي اين باند افشا شد. شيوه كار آنها به اين شكل بود كه از مدت‌ها قبل در روزنامه‌ها آگهي منتشر و ادعا مي‌كردند مي‌توانند زندانياني را كه براي آزادي به فيش حقوقي نياز دارند آزاد كنند.

آنها با اين شيوه پول كلاني به جيب مي‌زدند و در ادامه نقشه‌هاي بزرگ‌تري طراحي مي‌كردند. آنها در ادامه زندانياني را كه براي آزادي به سند ملكي احتياج داشتند از طريق آگهي‌دادن در روزنامه‌ها به دام مي‌انداختند و بعد از عقد قرارداد با آنها و گرفتن چند ميليون پول، براي آزادي‌شان سندهاي جعلي گرو مي‌گذاشتند. همچنين معلوم شد سركرده اين باند زني سابقه‌دار است كه از چند جاعل حرفه‌اي استفاده مي‌كند.

آنها با تبحري خاص ابتدا فرم‌هاي خام اداره‌هاي دولتي را به‌دست مي‌آوردند و در ادامه مهرها و نامه‌هاي قضايي را جعل مي‌كردند و حتي از سازمان‌هاي مختلف استعلام‌هاي جعلي مي‌گرفتند. از سوي ديگر اعترافات دستگير‌شدگان نشان داد در مدت فعاليت خود در تهران و حومه و استان‌هاي اردبيل و كردستان با اين ترفند چند زنداني را آزاد كرده و پول‌هاي كلاني به جيب زده‌اند.

تحقيقات ادامه دارد

سرهنگ مسعود منفرد، جانشين پليس آگاهي ناجا مي‌گويد: بررسي‌هاي انجام شده نشان مي‌دهد تاكنون اعضاي اين باند براي ۳۰زنداني به دادسرا سند جعلي ارائه كرده‌اند و موفق شده‌اند ۷نفر را كه مرتكب جرائم اقتصادي شده بودند و به وثيقه‌هاي ميلياردي نياز داشتند آزاد كنند كه همه اين افراد دوباره دستگير و زنداني شده‌اند. سرهنگ منفرد همچنين به شهروندان توصيه كرد درخصوص آگهي‌هاي روزنامه‌ها بررسي كنند و تحقيقات كاملي انجام دهند تا در دام باندهاي كلاهبرداري گرفتار نشوند. به گفته وي اعضاي اين باند در بازداشت به‌سرمي‌برند و تحقيقات از آنان ادامه دارد.
مرجع : همشهری
کد مطلب : ۳۲۳۷۱
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.