۰

تمدید تحریم‌ها علیه روسیه

تاریخ انتشار
جمعه ۲۹ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۳۵
تمدید تحریم‌ها علیه روسیه
این تحریم‌ها قرار بود ماه ژوئیه به پایان برسد، اما دونالد تاسک، رئیس اتحادیه اروپا، روز پنج‌شنبه (۲۸ اسفند) گفت سران کشورهای عضو در نشست دو روزه خود در بروکسل تصمیم گرفتند در صورتی تحریم‌ها علیه مسکو را لغو کنند که توافق صلح اوکراین به طور کامل اجرا شود.

اتحادیه اروپا و آمریکا، روسیه را به دخالت در امور اوکراین متهم می‌کنند، اما مسکو همواره این اتهام‌ها را رد کرده است.

اتحادیه اروپا نخستین بار ماه ژوئیه در پی سقوط هواپیمای پرواز ام‌اچ ۱۷ خطوط هوایی مالزی در شرق اوکراین، تحریم علیه روسیه را اجرا کرد.

تاسک پس از نخستین روز نشست سران اتحادیه اروپا گفت: «مدت تحریم‌های اقتصادی، بی‌شک به اجرای کامل [توافقنامه] می‌نسک مرتبط خواهد بود و باید در نظر گرفت که [تمدید] این [تحریم‌ها] تا پایان سال ۲۰۱۵ پیش‌بینی شده است.»

با این وجود، هر گونه تصمیم برای تمدید تحریم‌ها علیه روسیه باید با موافقت رسمی رهبران کشورهای اتحادیه اروپا باشد. احتمالا سران اروپایی در نشست بعدی خود که در ماه ژوئن خواهد بود درباره این موضوع تصمیم می‌گیرند.

در حال حاضر اتحادیه اروپا صدور ویزا برای ۱۵۰ نفر از از جمله چند مقام بلند پایه روسیه را ممنوع و دارایی‌های آن‌ها را توقیف کرده است. همچنین، ۳۷ نهاد همچون چند بانک، شرکت و نیز گروه‌هایی از نیروهای هوادار روسیه در فهرست تحریم‌های اتحادیه اروپا هستند.

تاسک پیش از نشست روز پنج‌شنبه سران اتحادیه اروپا گفت: اگر مفاد توافقنامه آتش‌بس می‌نسک اجرا نشود، احتمال تحریم‌های بیشتر علیه روسیه وجود دارد و این اتحادیه آماده است «در صورت لزوم برای تشدید تحریم‌ها تصمیم بگیرد.»

همچنین، آرسنی یاتسنیوک، نخست وزیر اوکراین، پیش از این نشست خطاب به سران کشورهای گفت «فشار یکپارچه» علیه روسیه همچنان لازم است.

وی گفت: «اگر پوتین بین کشورهای عضو اتحادیه اروپا و رهبران این اتحادیه انشعاب ایجاد کند، می‌تواند بزرگ‌ترین موفقیت پوتین و فاجعه‌ای برای دنیای آزاد باشد.»

بر اساس توافقنامه‌ای که سران کشورهای اوکراین، آلمان، فرانسه و روسیه ۲۳ بهمن (۱۲ فوریه) پس از دو روز مذاکرات فشرده در می‌نسک، پایتخت بلاروس، امضا کردند قرار شد ارتش اوکراین و نیروهای طرفدار روسیه به درگیری‌ها پایان دهند و سلاح‌های سنگین را از خط مقدم خارج کنند.

از زمان پیوستن شبه جزیره کریمه به فدراسیون روسیه، کشورهای عضو اتحادیه درباره اعمال تحریم‌ها علیه مسکو با یکدیگر اختلاف دارند.

با وجود آنکه برخی کشور‌ها همچون آلمان و ایتالیا در ابتدا به علت نگرانی از تیره شدن روابط سیاسی و اقتصادی خود با روسیه نسبت به تشدید تحریم‌ها محتاط بودند، اما دیگر کشور‌ها عضو اتحادیه اروپا همواره مایل بوده‌اند موضع سخت‌تری علیه روسیه اتخاذ کنند.
مرجع : نسیم
کد مطلب : ۳۲۶۱۲
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.