۰

هجوم عسلک های سفید به پایتخت

تاریخ انتشار
پنجشنبه ۶ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۳۷
هجوم عسلک های سفید به پایتخت
یکی از مهم ترین اتفاقات شهری در سال ۹۳ در ماه پایانی تابستان رقم خورد، تغییر ترکیب سیاسی هیات رییسه شورای شهر تهران بودکه حاشیه های فراوانی داشت. اما در این فصل رویدادهای مهم دیگری هم رخ داد ،از میهمانان تازه وارد پایتخت تاپیشنهاد ایجاد گورستان در فضای بوستان های پایتخت .

تیرماه ۹۳

در هفته اول فصل تابستان مشکل تکمیل ظرفیت بهشت زهرای تهران دوباره مطرح شد ،معصومه آباد در جلسه علنی شورابا بیان اینکه نباید آرامستان‌های تهران در نقطه‌ای بسیار دور به نام بهشت‌زهرا متمرکز شود، گفت: چه اشکال دارد که در زمین‌های فرهنگی و فضاهای سبز کارکردهای دو گانه‌ای تعریف شود به‌طور مثال در بوستان نهج البلاغه که یک تفرجگاه زیبا است ما دفن نیز انجام داده‌ایم و مشکلی نیز پیش نیامده است. مهدی چمران، عضو دیگر شورای شهر نیز خواستار استفاده از ظرفیت گورستان‌های متروک فعلی پایتخت شد و گفت: باید امکان دفن در داخل امامزاده‌هایی مانند امامزاده عبدالله یا امامزاده ابن بابویه فراهم شود. این پیشنهاد با مخالفت برخی از اعضای شورا مواجه شد.

مجتبی شاکری با اشاره به موضوع دفن اموات در امامزاده‌های درون شهری گفت: نرخ خرید قبر در این گورستان‌ها بسیار بالاست. به‌طور مثال در امامزاده صالح قبر به قیمت ۷۰۰ میلیون خرید و فروش می‌شود و بهتر است ما به‌دنبال مکان‌یابی برای گورستان‌های جدید پایتخت باشیم.

در روزهای پایانی این هفته هم احمد مسجد جامعی با اشاره به این که شهید بهشتی یکی از موثرترین افراد در شکل گیری شوراها و قانون مند شدن تفکر شورایی بود گفت: مطالعه مذاکرات نشان از نقش بی بدیل و جایگاه متفاوت این شهید بزرگوار در حوزه شورا دارد. می توان با طراحی، جایزه ای با عنوان این شهید و اهداء آن به فعال ترین و تاثیر گذار ترین افراد در حوزه شهری نام و تاثیر گذاریشان را در حوزه شهری احیا کرد.

در هفته دوم تیرماه مغایرت های طرح تفصیلی و جامع در شورای عالی شهرسازی احصاء شد. رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران در این رابطه گفت :مفاد طرح تفصیلی تهران جمعیت پایتخت را به ۱۳ میلیون نفر می‌رسانداین درحالی است که طبق طرح جامع، سقف جمعیت پذیری تهران ۱۰ و نیم میلیون نفر است.

بوستان ولایت یکی از بوستانهای مهم پایتخت است . در هفته سوم تیرماه رییس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران ازاین بوستان بازدید کرد و گفت: اعداد دقیقی از میزان درختکاری در بوستان ولایت ندارم ولی تصور می کنم حدود ۳۰ درصد از اراضی این مکان، تبدیل به فضای سبز شده بود.

محمد حقانی با بیان اینکه همه اراضی این بوستان تبدیل به فضای سبز عمومی نشده و باید با تهیه طرح موضعی، زمین های وسط این پارک را جنگل کاری و درختکاری کرد، گفت:در گذشته از بوستان ولایت که به عنوان یکی از بزرگترین پارکهای کشور و خاورمیانه نام برده می شود، بازدید کرده ام. این پارک به دلیل حضور مبارک رهبر معظم انقلاب، برایم مهم بود. ولی آن چیزی که تصور می کردم با چیزی که از نزدیک می بینم، تفاوت زیادی دارد. تصور می کردم کل این پارک تبدیل به سطوح عمومی و قابل استفاده مردم شده، در حالی که تنها یک کمربند سبزی با عرض مشخص و معلوم در اطراف پارک درختکاری شده و وسط پارک خالی است و اثری از کار اجرایی دیده نمی شود. در حقیقت زمین وسط این پارک، بایر و بدون استفاده از درختکاری و چمن کاری رها شده است.

جلسه علنی شورای شهر هم این هفته یک تذکر پر حاشیه داشت در این هفته برخی از اعضای شورای شهر تهران به عقد قرارداد ۲۰ هزار میلیارد تومانی شهرداری تهران با قرارگاه خاتم اعتراض کردند. غلامرضا انصاری با بیان اینکه باید تلاش کنیم بستر حضور همه آحاد جامعه در بخش‌های مختلف ایجاد شودگفت: انحصار در طول ادوار گذشته برای کشور ما تبعات بسیار منفی داشته است.

وی با اشاره به اینکه با وجود انحصار بخش‌هایی که می‌توانند با هم رقابت کنند از بین می‌روند و رشد اقتصادی دچار نوسان خواهد شد، گفت: اگر ادعا شود که ما مجموعه خصوصی در حد قرارگاه خاتم الانبیا را نداریم می‌توانیم برای انجام پروژه‌ها تشکیل کنسرسیوم دهیم و از توان بخش‌های مختلف استفاده کنیم.

دکل های مخابراتی و تاثیری که بر روی سلامتی شهروندان می گذارند دغدغه قدیمی فعالان حوزه سلامت است . در هفته پایانی تیرماه ،رئیس کمیسیون سلامت محیط زیست شورای شهر تهران با بیان اینکه ۸۵ درصد دکلهای مخابراتی نصب شده در سطح شهر تهران بدون مجوز قانونی و غیراستاندارد است گفت: نزدیک به ۴ هزار و ۲۱۷ دکل متعلق به اپراتورهای تلفن همراه است.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری با اشاره به اینکه نهادی که مجوز این دکل ها را صادر می کند میلیاردها تومان دریافت می کند تا اجازه نصب اپراتور جدید را بدهد، تاکید کرد: انتظار ما از دستگاه های مربوطه به خصوص وزارت ارتباطات این است که اگر قصد اجازه فعالیت به اپراتورهای جدید را می دهد بر اساس تکنولوژی نسل چهارم و پنجم باشد.

مرداد ۹۳

در هفته نخست مرداد ماه حسین هاشمی استاندار تهران ازتشکیل ۵ کمیته تخصصی متشکل از استاندار تهران، مدیران شهرداری، اعضای شورای شهر و نمایندگان مجلس برای حل مشکلات پایتخت خبر داد.

در این هفته رئیس سازمان رفاه ، خدمات و مشارکت های اجتماعی این هفته آماری در خصوص فضاهای بی دفاع شهری ارائه کردو گفت : این فضای ها شهری شامل ساختمان ها ، ابنیه ها ، پل ها و زمین های افتاده موجبات بروز و ظهور آسیب های اجتماعی را فراهم می کند که همین مسئله سبب ورود مدیریت شهری به بررسی و مدیریت این فضاها شد. حدود ۴ هزار و ۹۰۰فضای بی دفاع شهری شناسایی شده است و بیش از هزار و ۴۰۰فضا بهسازی شده است و این در حالی است که دستورالعمل به مناطق ارسال شده که هم فضاهای موجود مدیریت شده و تحت کنترل قرار گیرد و از سوی دیگر نسبت به شکل گیری این فضاها در مدیریت شهری حساسیت وجود داشته باشد .

درمیانه مرداد ماه سرانجام یکی از مدیران شهرداری حاضر شد در خصوص آخرین وضعیت شکایت شهرداری تهران از سفارت انگلیس اظهار نظر کند ؛نادر نوروزی مدیر اداره حقوقی شهرداری تهران گفت: این شکایت همچنان در حال پیگیری است هرچند بخشی از شکایت منجر به حکم و خلع ید شده است و باقی پرونده در حال رسیدگی است .

درهفته پایانی مرداد ماه احمد مسجدجامعی در جلسه علنی شورا گفت: به لحاظ قوانین بین المللی، فرودگاهها نباید در مرکز شهر باشند و هر پرواز هواپیما معادل ۳ هزار وسیله نقلیه آلودگی تولید می کند این در حالی است که در فرودگاه مهرآباد روزانه ۲۰۰ سورس پرواز انجام می شود.

مسجد جامعی با اشاره به آلودگی های هوا و سر و صدا در مناطق حاشیه ای فرودگاه مهرآباد، گفت: طی چند سال اخیر ما شاهد برخورد هواپیما با منازل مسکونی بوده ایم که جان شهروندان در منازلشان به خطر افتاده؛ بنابراین پیشنهاد می کنیم کمیسیون شهرسازی و سلامت به طور مشترک در زمینه انتقال فرودگاه مهرآباد از پایتخت فعالیت کرده و در این زمینه فرودگاه امام خمینی (ره) که ۱۰ سال است در حال فعالیت است می تواند جایگزین خوبی باشد.

شهریور ۹۳

در هفته نخست شهریور ماه مشخص شد ۵ هزار و ۹۰۰ معبر فاقد نام در تهران وجود دارد . هفته مجتبی شاکری رییس کمیسیون نامگذاری شورا با اشاره به ضرورت به روزرسانی سامانه اطلاعات معابر شهر تهران گفت:در سامانه اطلاعات شهرداری در مجموع ۶۵ هزار خیابان،پل ،کوچه و میدان وجود دارد که قابل نامگذاری هستند که از این مجموع ۲۵ هزار مورد آن مصوبه شورا را ندارند و براساس قانون شورای شهر مسئول نامگذاری این معابر است کند.

در حوزه محیط زیست شهری امسال یک اتفاق نادر افتاد . اگر در سال های گذشته تنها افزایش جمعیت موش ها سبب نگرانی مدیریت شهری بود . امسال جمعیت میلیونی عسلک های سفید هم اضافه بر آن شده بود . عسلک هایی که می توان پدیده تابستان امسال دانستشان .

حشره ای که تا هفته ها ماهیتش مشخص نبود و مسئولان شهری و محیط زیست به دنبال دلیل حضور این حشرات در تهران بودند . مگس سفید با جمعیتی میلیاردی می توانست تهدید جدی برای فضای سبز پایتخت باشد مسولان شهری چندان با این نظریه موافق نبودند و تنها راه حل مبارزه با این حشرات که به گفته آنها آفت درجه دو محسوب می شد را آب شویه در تهران می دانستند .

این روش چندان موفق نبود و مسئولان شهری بر اساس درجه دمای هوا خبر از رفتن این حشرات کوچک می دادند . در هفته دوم شهریور ماه مجتبی عبدالهی،معاون خدمات شهری شهرداری تهران درباره دلایل حضور پشه سفید در تهران گفت: افزایش رطوبت و گرمای هوا علت تکثیر سفید بالک است، به دلیل پدیده خشکسالی و گرم شدن هوا و تغییرات شرایط آب و هوایی و رطوبت، جمعیت اینگونه حشرات افزایش پیدا کرده که میزبان اصلی آنها محصولات کشاورزی و باقیمانده انواع سیفی جات و محصولات گلخانه ای در گلخانه مهای اطراف شهر تهران است.

این حشره آلرژی زا نیست و تهدیدی برای سلامت شهروندان محسوب نمی شود. عبدالهی با بیان اینکه این حشره با باد جابجا شده و از مزارع کشاورزی به سمت تهران آمده اند، اضافه کرد: افزایش جمعیت این حشرات با از بین رفتن دشمن های طبیعی حشره به دلیل سمپاشی های بی رویه و مبارزه شیمیایی با آفات در اطراف شهر تهران ایجاد شده است.

در میانه شهریور ماه انتخابات هیات رییسه شورای شهر تهران برگزارشد. انتخابات پر حاشیه ای که سرانجام با انتخاب چمران به عنوان دومین رییس شورای شهر تهران به پایان رسید .

حتی حاشیه های طبیعی هم به کمک آمده بود تا پر حاشیه ترین انتخابات هیات رییسه شورای شهر تهران رقم بخورد . مادر ابوالفضل قناعتی که مدت ها بود بیمار است عصر روز دوشنبه فوت می کند و علی صابری عضو اصلاح طلب شورا نیز شب دوشنبه یک سگ مقابل خودرویی که او را به منزل می رساند می پرد و باعث تصادف وی می شود .

او با گردن شکسته و با آمبولانس به شورا می آید و قناعتی نیز با لباسی سیاه وچهره ای داغ دیده پا به صحن می گذارد و

چمران با ۱۸ رای رییس شورای شهر چهارم انتخاب می شود.با رای اعضا به مرتضی طلایی به عنوان نایب رییس،قناعتی و راستگوبه عنوان منشی و تقی پور به عنوان سخنگو شورای چهارم دومین سال شورای چهارم با ترکیب هیات رییسه یک دست اصولگرا آغاز به کار می کند .

در هفته پایانی تابستان لایحه مدیریت شهری که درآن انتخاب شهردار توسط مردم گنجانده شده است از سوی سازمان شهرداری ها و دهیاری ها به دولت ارائه شده است . این خبر را هوشنگ خندان معاون عمرانی وزارت کشور و رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های داد و گفت: این لایحه برای تامین احتیاجات شهری هم‌اکنون به دولت تقدیم شده است و علاوه بر نحوه انتخاب شهردار، تاسیس صندوق توسعه شهری و فراهم کردن مدیریت یکپارچه شهری و ایجاد پلیس شهر برای کنترل تخلفات شهری نیز در این لایحه پیش‌بینی شده که در حال بررسی در کمیسیون‌های ذی‌ربط در دولت است.

مهدی چمران رییس شورای عالی استانها در واکنش به این موضوع با اشاره به تاریخچه تصویب قانون شوراها گفت: متاسفانه هر چقدر از زمان تاسیس شوراها به جلو حرکت می‌کنیم به جای قدرت گرفتن شوراها، از پایگاه آنها کاسته می‌شود.

وی با بیان اینکه هم اکنون نیز زمزمه‌هایی به گوش می‌رسد که دولت طرح انتخاب مستقیم شهردار را به مجلس فرستاده و یا می‌خواهد بفرستد گفت: پیش از این نیز این طرح برای تصویب به مجلس فرستاده شده بود، اما با تلاش فراوان شورای عالی استان‌ها و همکاری نمایندگان مجلس این طرح پس گرفته شد.

چمران با بیان اینکه این طرح هنوز به جایی نرسیده است،‌ گفت: اما می‌خواهند این طرح را به دولت بدهند و یا داده‌اند تا از اختیارات شوراها کسر شود که نهایتا شوراها تزئینی و ویترینی شوند.
مرجع : مهر
کد مطلب : ۳۳۱۷۵
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.