۰

مقایسه حجم بارش‌های تهران با دوره بلندمدت

تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۰ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۴۹
مقایسه حجم بارش‌های تهران با دوره بلندمدت
خسرو ارتقایی با بیان اینکه در روزهای پایانی سال گذشته و آغاز امسال بارندگی‌های خوبی را در سطح استان تهران شاهد بوده‌ایم، اظهار داشت: حجم بارندگی در تهران از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهر ۹۳) تاکنون به ۲۱۰ میلی‌متر رسیده، درحالی که این میزان در مدت مشابه سال گذشته ۱۵۳ میلی‌متر و در دوره بلندمدت ۴۷ ساله ۲۳۵ میلی‌متر بوده است که نشان می‌دهد این میزان بارش همچنان درمقایسه با دوره بلندمدت ۱۱ درصد (معادل ۲۵ میلی‌متر) کاهش یافته است.

وی اضافه کرد: با اینکه وضعیت بارندگی در سال آبی جاری بهتر از سال آبی گذشته بوده اما به علت دو سال خشک‌سالی مداوم، حجم روان‌آب‌های استان تهران پنج درصد کمتر از سال گذشته است به این معنی که مقدار آبی که پشت سدها می‌آید، کمتر شده است.
ارتقایی گفت: ذخایر کنونی سدهای پنج‌گانه تامین‌کننده آب شرب تهران درمجموع بیش از ۳۸۴ میلیون مترمکعب است درحالی که در زمان مشابه سال گذشته ۴۱۳ میلیون مترمکعب آب در مخازن سدهای پنج‌گانه استان تهران ذخیره شده بود؛ یعنی مقدار کنونی منابع آبی درمقایسه با سال گذشته بیش از ۳۰ میلیون مترمکعب کمتر است.
وی ابراز امیدواری کرد: با توجه به بارش برف در روزهای پایانی سال گذشته در حوضه آبریز سدهای لار، امیرکبیر و طالقان و ذوب‌شدن این برف‌ها بخشی از کمبودها در منابع آبی جبران شود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران گفت: اگر شرایط بارندگی نرمال باشد و به متوسط بارندگی بلندمدت نیز نزدیک شود، باز هم به علت خشک‌سالی دو ساله، کمبودی را در سدهای تامین‌کننده آب شرب خواهیم داشت چراکه در شرایط عادی باید ذخیره سدهای تهران به حدود ۷۰۰ میلیون مترمکعب می‌رسید اما هنوز به این میزان نزدیک نشده‌ایم، یعنی ذخایر آبی سدهای استان ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیون مترمکعب درمقایسه با شرایط عادی کمتر است.
ارتقایی در پایان تاکید کرد: آمار بارش‌ها در دوره بلندمدت نشان می‌دهد که فصل بهار و به‌ویژه ماه اردیبهشت همیشه ماه طلایی برای بارندگی در استان تهران بوده است و حدود ۳۰ درصد بارندگی‌ها در طول سال آبی را در فصل بهار شاهد بوده‌ایم و از این رو امیدواریم بارندگی‌ها به‌ویژه در فصل بهار ادامه یابد.
مرجع : نسیم
کد مطلب : ۳۳۶۸۸
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.