۱

اقدامات اوباما برای کاهش تحریم‌ها کافی نیست

تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۵۲
اقدامات اوباما برای کاهش تحریم‌ها کافی نیست
رودریگو مالمیرکا، وزیر بازرگانی و سرمایه‌گذاری خارجی کوبا روز دوشنبه (۱۷ فروردین) از گام‌های محدود باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا برای کاستن از تحریم‌های بازرگانی و مالی که واشنگتن از سال ۱۹۶۲ علیه هاوانا اعمال کرده به شدت انتقاد کرد.

این در حالی است که اوباما احتمالا این هفته با رائول کاسترو، رئیس جمهور کوبا دیدار می‌کند.

روابط واشنگتن و هاوانا از سال ۱۹۶۱ قطع شد و آمریکا یک سال بعد کوبا را تحریم کرد که این تحریم‌ها تا به امروز ادامه دارد.

اوباما ۱۷ دسامبر گذشته از آغاز گفت‌وگوها با کوبا برای عادی‌سازی روابط دیپلماتیک دو کشور خبر داد که مهم‌ترین چرخش در سیاست خارجی آمریکا در قبال کوبا در ۵۰ سال اخیر محسوب می‌شود.

در پی اعلام این خبر روبرتا یاکوبسن، معاون وزیر خارجه آمریکا پس از حدود ۴۰ سال از قطع روابط دو کشور در راس یک هیات بلندپایه به هاوانا رفت تا با مقام‌های دولت کوبا دیدار و درباره بازگشایی سفارتخانه‌های دو کشور گفت‌وگو کند.

به دنبال این چرخش، اوباما دستور اجازه سفرهای بیشتر از آمریکا به کوبا، افزایش میزان حواله پول نقد از آمریکا به کوبا و کاهش محدودیت‌های برخی از بخش‌های بازرگانی با کوبا را صادر کرد.



با این حال، مالمیرکا در مصاحبه با روزنامه دولتی «گراناما» کوبا گفت: «اقداماتی که اوباما دستور آن را صادر کرده است ناکافی و ناقص است و ماهیت اقدامات یک‌جانبه دولت آمریکا علیه کوبا را تغییر نمی‌دهد.»

وی افزود اقدامات رئیس جمهور آمریکا «گامی در مسیر درست» است اما موجب لغو تحریم‌ها علیه کوبا نمی‌شود.

وزیر بازرگانی کوبا همچنین خواستار استفاده از دلار برای مبادلات بین‌المللی این کشور شد و از واشنگتن خواست به هاوانا اجازه دهد کالاهای بیشتری از کوبا به آمریکا صادر شود.

اوباما و کاسترو احتمالا در نشست سران کشورهای قاره آمریکا که قرار است جمعه و شنبه آینده در پاناما برگزار شود با یکدیگر دیدار کنند که نخستین دیدار رهبران دو کشور پس از نیم قرن خواهد بود. [بیشتر بخوانید: شرط کوبا برای از سر گیری رابطه با آمریکا]

این دو دسامبر ۲۰۱۳ در مراسم تشییع نلسون ماندلا در آفریقای جنوبی با یکدیگر دست دادند.

با این حال، اوباما برای عادی‌سازی کامل روابط با کوبا و لغو تحریم‌ها علیه این کشور به تائید کنگره نیاز دارد که اکنون اکثریت آن در دست جمهوری‌خواهان است.
مرجع : نسیم
کد مطلب : ۳۴۶۹۴
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.