۰

فاسد بودن برخی مرغ​های منجمد

تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۰۷
فاسد بودن برخی مرغ​های منجمد
اخیرا یکی از شهروندان ضمن حضور در دفتر نمایندگی خبرگزاری مهر در استان البرز، از فاسد بودن بعضی از مرغ های توزیع شده در بازارچه های نوروزی پیش از عید در این استان خبر داد. این شهروند چند قطعه عکس از مرغ ها نیز تهیه کرده و به همراه خود آورده بود.

مشاهده این عکسها که به گفته این شهروند از نمونه مرغ های خریداری شده از بازارچه نوروزی بود، لکه های متعدد سفید و سیاه را روی سطح خارجی مرغ نشان می داد.

این شهروند در گفتگو با خبرنگار مهر، با ابراز نارضایتی از کیفیت مرغ های توزیع شده در بازارچه نوروزی تحت عنوان تنظیم بازار گفت: پیش از عید با مراجعه به بازارچه نوروزی در کرج سه قطعه مرغ خریداری کردم و به محض رسیدن به منزل مرغ ها را در فریزر و در دمای سرد و مناسب قرار دادم و تا سه شب پیش که برای باز شدن یخ آن را در یخچال گذاشتم از وضعیت آن خبر نداشتم.

وی افزود: به محض باز کردن پلاستیک روی مرغ متوجه لکه های سفید و زرد متعددی شدم که در مرکز برخی از لکه ها نیز پودر سیاهی جمع شده بود.

این شهروند که عکس هایی نیز از مرغ مذکور تهیه کرده بود، افزود: دو تا از مرغ هایی که خریدم این وضعیت را داشتند.

 

متاسفانه در روزهای آغازین پس از تعطیلات و عدم جوابگویی تلفنی مسئولان موفق به دریافت پاسخ آنها درباره این موضوع نشدیم اما در تماس با یکی از کارشناسان صنایع غذایی نظر کارشناسی وی را جویا شدیم.

آلودگی کپکی و قارچی و مربوط به بسته بندی بوده است

مهندس رضاییان کارشناس صنایع غذایی پس از شنیدن شرح وضعیت مرغ ها و پس از مشاهده تصاویر مرغ های فاسد، ضمن تایید صریح فاسد بودن مرغ گفت: با توجه به وضعیت ظاهری وجود لکه های متعدد چربی بر روی گوشت مرغ غیر طبیعی بوده و هیچ دلیلی جز فساد برای رو آمدن چربی ها از میان بافت گوشت مرغ وجود ندارد.

رضاییان افزود: علاوه بر آن وجود سیاهی های درون لکه ها می تواند به دلیل کپک یا مخمر باشد که سمی هستند و برای بدن انسان مضر است.

وی تاکید کرد: گوشت مرغ باید بوی طبیعی خودش را داشته باشد. بوی بد نشانه فاسد بودن گوشت است. گوشت سینه مرغ باید کاملا سفت و برجسته و رنگ آن سفید روشن باشد که این مرغ زرد و فاقد شکل طبیعی است هرچه رنگ گوشت تیره تر باشد نشان می دهد که گوشت کهنه است. هر رنگ غیرعادی گوشت می تواند در نتیجه بیماری باشد.

وی همچنین با اشاره به تاریخ درج شده بر روی پلاستیک روکش مرغ که اردیبهشت ۹۳ را نشان می دهد، افزود: از آنجا که پیشرفت و گستردگی آلودگی تنها در سطح گوشت مرغ ها دیده می شود به نظر می رسد مشکل اصلی نوع بسته بندی مرغ ها بوده و به طور اصولی و بهداشتی بسته بندی و نگهداری نشده اند و روکش ها آلوده بوده اند. البته گوشت های خام نه تنها دارای آلودگی اولیه هستند بلکه به عللی از جمله کشتار غیر بهداشتی، شستشوی لاشه های ذبح شده با آب آلوده، قرار دادن گوشت در خارج از یخچال و ... آلوده می شوند.

چه کسی پاسخگوست

همچنین پس از دو روز تلاش و تماس با ادارات و نهادهای گوناگون از جمله جهاد کشاورزی استان واحد دام و طیور، شکایات، ریاست و امور دامی همچنین دامپزشکی و تعزیرات و نظارت و تنظیم بازار موفق به دریافت جواب صریحی از سوی مسئولین نشدیم.

مسئولان تعزیزات استان ناآگاهی و عدم تجربه کافی جهاد کشاورزی در اولین سال ورود به توزیع میوه و بار به بازار استان را از دلایل ایجاد مشکلات از جمله توزیع نامناسب پرتقال دانسته اند و غارلوقی رئیس اداره بازرگانی داخلی، امور پشتیبانی دام استان را در این امر دخیل می داند. همچنین خبرنگار مهر طی چندین نوبت تماس با واحد شکایات و امور طیور جهاد کشاورزی استان، موفق به برقراری ارتباط نشد.

در این بین سرپرست پشتیبانی امور دامی استان البرز در گفتگو با مهر، ضمن تایید برخی خلاف های صورت گرفته در شبکه توزیع مرغ های تاریخ گذشته و یا روز آخر تاریخ مصرف در برخی مناطق گفت: البته فروشندگان آزاد و توزیع کنندگان خارج از شبکه هم تحت نظارت و کنترل هستند و خلاف هایشان پیگیری و ضبط می شود اما می توانند از هر جایی کالای مورد نظرشان را تهیه کنند.

 مرغ های توزیع شده یک تا دو ماه تاریخ مصرف دارند

کیوان حاجیان افزود: مرغ های توزیع شده در بازارچه نوروزی تحت نظارت دائم و بازرس مقیم دامپزشکی تهیه شده و همگی از شبکه آزاد بیرون استانی بوده اند.

 وی تصریح کرد: با توجه به نظارت تک تک مرغ های ورود کرده به شبکه تنظیم بازار نوروزی، مطمئن نیستم که مورد آلوده مذکور با واحد ما ارتباطی داشته باشد.

وی با اشاره به حجم بالای مرغ های تهیه و توزیع شده، افزود: اگرچه ممکن است بین هزار تُن مرغ توزیع شده یک عدد هم مشکل دار پیدا شود اما مردم موظف به چک کردن کالایی هستند که خریداری می کنند.

سرپرست پشتیبانی امور دامی استان گفت: در کشور ما تاریخ مجاز مصرف مرغ منجمد یک سال است و ما می توانیم مرغ هایی را که حتی یک روز تاریخ مصرف داشته باشند، توزیع کنیم و این خریداران هستند که باید به تاریخ تهیه و تاریخ انقضای کالای مصرفی دقت کنند.

وی گفت: با این حال هیچ مرغ منجمد زیر دو ماه تاریخ مصرفی به مصرف کنندگان ارایه نکرده ایم و با توجه به تاریخی که روی بسته بندی درج شده است باید مصرف شوند.

حاجیان بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت را متولی پاسخگویی به این امر دانست و اضافه کرد: شاکیان باید به طور مستقیم با واحد ما تماس بگیرند و شخص مورد نظر هم چنان چه مدارک خرید و اسنادش را ارائه کند، خسارتش را جبران خواهیم کرد.

اگرچه نمی شود منکر زحمات و تلاش مسئولان شهر در تامین ارزان نیازهای ضروری شهروندان در ایام شب عید شد، اما بی توجهی و عدم دقت کافی در تحویل سفارشات که بر اساس مندرجات بسته بندی از شهر اراک به کرج آمده است، معلوم نیست سلامت چند شهروند را ممکن است به خطر بیاندازد و چند نفر ممکن است متوجه این علائم فساد روی مرغها نشوند؟

مرجع : مهر
کد مطلب : ۳۴۷۱۴
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.