۰

اسرائیلی‌ها از بیانیه لوزان شگفت‌زده‌اند

تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۲۴
اسرائیلی‌ها از بیانیه لوزان شگفت‌زده‌اند
تحلیلگر عرب «صالح النعامی» در مقاله‌ای که روزنامه فلسطینی «الرساله» آن را به چاپ رسانده به بیانیه هسته‌ای لوزان سوئیس میان ایران و ۵+۱ پرداخت و نوشت: آیا اسرائیل واقعا از چهارچوب آنچه میان ایران و ۵+۱ در لوزان امضا شد، ناراحت است؟ آیا تلاش‌های «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برای معرفی کردن این توافق به عنوان یک توافق بد، همان اعتقاد اوست یا اینکه مسائل پشت پرده دیگری وجود دارد؟

کارشناسان صهیونیست: تفاهم لوزان در راستای منافع اسرائیل است

در ادامه این گزارش آمده است: در حقیقت و برخلاف آنچه نتانیاهو قصد دارد آن را جلوه دهد، بیشتر تحلیلگران صهیونیست معتقدند که توافق کنونی در راستای منافع رژیم صهیونیسی است و انتقادات نتانیاهو اغراق‌آمیز است. این کارشناسان به افکار عمومی اطمینان می‌دهند که در توافق (ابتدائی) اخیر، مواردی که نتانیاهو در آخرین سخنرانی خود در کنگره آمریکا بر آن متمرکز شد و آن را تهدید برای تمام جهان خواند، حذف شده است.

کارشناسان صهیونیست معتقدند که توافق فعلی نتیجه تلاش‌های ایران برای پیشرفت برنامه هسته‌ای‌اش را به باد داد؛ پس از اینکه تهران متعهد شده دهها تُن اورانیوم غنی‌شده را نابود کند، اورانیومی که بیشتر از یک دهه وقت برای آن گذاشته و بودجه بسیار مالی و نیروی انسانی به آن اختصاص داده است. هنگامی که در جزئیات توافق به صورت دقیق نگاه شود این نکته مشخص می‌شود که شامل نکات بسیاری در خدمت به منافع اسرائیل است و عدم نگرانی‌هایی این رژیم را تضمین می‌کند.

تمام دستاورد ایران در مذاکرات از دیدگاه تحلیلگران صهیونیست

در ادامه این گزارش نعامی به نقل از کارشناسان صهیونیست می‌گوید: تمام آنچه ایران انجام داد این است که کرامت و آبروی خود را با حفظ رآکتورهای هسته ای خود حفظ کند بدون اینکه این تاسیسات دارای فایده‌ای واقعی باشند. دولت‌های بزرگ موفق شدند قید و بندهای محکمی برای برنامه هسته‌ای ایران تحمیل کنند که تا یک نسل کامل ادامه خواهد یافت زیرا بر اساس توافق ایران نمی‌تواند اورانیوم را بیش از میزان ۳.۵ درصد غنی‌سازی کند تا امکان ساخت بمب اتمی از سوی تهران منتفی شود.

«اودی سیگل» تحلیلگر امور سیاسی شبکه ۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی که به دلیل نزدیکی بیش از حد به نتانیاهو به «خبرنگار درباری» معروف است نیز اذعان کرد که توافق فعلی دارای بندهای مثبت جدی است و در رأس آن موافقت ایران با «نظارت»ـی است که در عمق و قاطعیت بی‌سابقه است.

بر اساس این گزارش، این توافق ابتدائی حتی «ایهود باراک» وزیر جنگ اسبق رژیم صهیونیستی را متعجب کرد و او آن را «کمتر بدتر» از آنچه سابقا اعتقاد داشت توصیف کرد. وی افزود: دولت‌های بزرگ به رهبری آمریکا از نیاز ضروری ایران برای رفع تحریم‌های اقتصادی سوء استفاده کردند به حدی که ایران به عقب‌نشینی‌هایی روی آورد که کسی آن را در خواب هم نمی‌دید.

دلیل اصرار نتانیاهو برای بد جلوه دادن بیانیه لوزان علی‌رغم اعتقاد قلبی‌اش

نعامی نوشت که کارشناسان در تل‌آویو معتقدند که اصرار نتانیاهو برای بدجلوه دادن توافق لوزان علیرغم تمام منافع آن برا اسرائیل به این منظور صورت می‌گیرد که بیشترین فشار را بر «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا وارد نماید تا سختگیری‌های بیشتری در طول مذاکرات توافق نهائی (ماه ژوئن) بکند. هم‌اکنون هماهنگی گسترده‌ای میان دفتر نتانیاهو و اعضای کنگره درباره راهکارهای اعمال فشار بر اوباما برای توافق نهائی وجود دارد و نتانیاهو معتقد است اینگونه می‌تواند امتیازات بیشتری کسب کند.

دیدگاه تحلیلگران ایرانی درباره تفاهم لوزان

روزنامه الرساله که در غزه چاپ می‌شود در ادامه گزارش صالح نعامی به دیدگاه تحلیلگران ایرانی درباره بیانیه لوزان پرداخت و اعلام کرد: «حسین شریعمتداری» دبیر تحریریه (مدیر مسئول) روزنامه کیهان در این باره نوشت: «اسب زین شده را دادیم و افسار پاره تحویل گرفتیم». وی با این جمله اعلام می‌کند که امتیازات ایران در قبال امتیازات غرب بسیار کمتر است.

نعامی در ادامه نوشت: «مهدی محمدی» پژوهشگر امور سیاسی ایران نیز نوشت، توافق بر سر رآکتور فردو و تبدیل آن به یک مرکز تحقیقات هسته‌ای نه مرکز غنی‌سازی اورانیوم، «یک فاجعه به معنای واقعی آن» است.

توافق لوزان جایگاه منطقه‌ای ایران را ارتقاء می‌دهد

این روزنامه فلسطینی در نهایت نوشت: شکی نیست که توافق لوزان جایگاه منطقه‌ای ایران را به شکل ریشه‌ای تقویت خواهد کرد و پس از رفع تحریم‌ها به او فرصت جولان بسیار خواهد داد. اوضاع اقتصادی ایران بهتر خواهد شد و مهم‌تر از همه اینها اینکه توافق نهائی، راه را برای همکاری ایرانی-آمریکایی در اداره امور منطقه باز خواهد کرد مسأله‌ای که اسرائیلی‌ها خود نیز به آن اشاره کرده‌اند. آشکار است که اوباما در مقابله با تهدیدهای مورد توجه واشنگتن به دنبال اضافه کردن صفت «مشروعیت» در شراکت با ایران است و رمز دلجویی اوباما برای همکاری با ایران و عدم توجه به موضع کشورهای خلیج (فارس) در آن است که وابستگی آمریکا به نفت عربی پس از اکتشاف نفت صخره‌ای در این کشور کمتر شده است.

ایران و ۵+۱ پنجشنبه هفته گذشته از توافق اولیه بر کلیات مسائل هسته‌ای خبر دادند و بر اساس آن بیانیه لوزان را منتشر کردند و قرار است این بیانیه پس از مذاکرات نهایی تا ژوئن (تیرماه) به توافق رسمی تبدیل شود.
مرجع : فارس
کد مطلب : ۳۴۷۶۶
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.