۲

بازگشت محسن رضایی

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۵۶
بازگشت محسن رضایی
فرمانده اسبق سپاه به خانه‌اش بازگشت و ديگر سوداي سياست‌ورزي در قالب كانديداي رياست‌جمهوري ندارد و حتي نمي‌خواهد مديریت يك جبهه به نام ايستادگي را پذيرا باشد.
محسن رضايي به سپاه بازگشت و شايد بار ديگر او را با لباس فرم سپاه و نه كت و شلوار سرمه‌اي رنگ در مراسم‌هاي رسمي ببينيم. محسن رضايي با سياست ورزي رسمي خداحافظي كرد و به سپاه بازگشت تا بار ديگر در عرصه‌اي قديمي از كشور حفاظت كند.

تصميم فرمانده

شايد نوشته محسن رضايي در مرداد ۹۳ مقدمه‌اي براي بازگشت او به سپاه بود. فرمانده اسبق سپاه نوشت: «چرا لباس سپاه پوشيدم؟ بازگشت به ارزش‌هاي انقلاب. كجا رفت آن صميميت‌ها، آن برادري‌ها، آن اعتماد‌ها؟ كجا رفت آن شهادت طلبي، آن مجاهدات بدون ادعا؟ كجا رفت آن دست محرومان را گرفتن؟ كجا رفت اجابت فريادهاي «يا للمسلمين»؟ كجا رفت آن شعارهاي حمايت از مستضعفين و پا برهنه‌ها؟ از حقير پرسيده شد ‌چرا لباس پاسداري بدون درجه سال‌هاي اول انقلاب را در راهپيمايي روز قدس پوشيدي؟ يك كلام خواستم بگويم: برگرديم به ارزش‌هاي انقلاب، برگرديم به صفا و صداقتِ روزهاي آزادي خرمشهر، برگرديم به برادري‌‌ها، برگرديم به فضاي رفع محروميت، برگرديم به سلامت اقتصادي روزهاي اول انقلاب، برگرديم به وحدت روزهاي پس از شهادت شهيد بهشتي. به راستي در كشور چه چيز كم داريم؟ آري، لباس سپاه پوشيدم كه هم از رزمندگان و مظلومين سوريه، فلسطين و عراق حمايت كنم و هم بگويم تنها راه نجات منطقه، اين است كه ما در ‌كشور، عميقا به ارزش‌هاي انقلاب اسلامي برگرديم. اگر موج ناامني كه از سوريه و عراق شروع شده و امروز به فلسطين رسيده است، مهار نشود در ماه‌هاي آينده وارد لبنان و خليج فارس شده و احتمالا در آن صورت به ايران هم كشيده خواهد شد.» در آن زمان تعداد كمي بودند كه حدس زدند فرمانده قصد بازگشت دارد اما نشانه‌هاي بعدي كم كم نزديكان او را به شك انداخت و در خفا از يكديگر سوال كردند چرا دكتر رضايي در قبال سياست ورزي سكوت كرده است و چرا اين روزها بيش از گذشته با خود نجوا مي‌كند و به فكر فرو رفته است. سردار به چه مي‌انديشد و چه تصميمي مي‌خواهد بگيرد كه پس از پوشيدن لباس نظامي در روز قدس كمتر درباره برنامه‌هاي آينده جبهه ايستادگي و سياست‌ورزي سخن مي‌گويد؟ او ديگر به جزييات سياست وارد نشد و اگر با رسانه‌اي به گفت‌وگو پرداخت خواست تا از عنوان دبيرمجمع تشخيص مصلحت نظام استفاده كنند و بس! شايد وقتي لباس نظامي به تن كرد به ياد آورد كه در دوران دفاع مقدس مردم چه اندازه به هم نزديك بودند، يادش آمد كه در آن دوره اگر ناني در سفره بود به تعداد همسايگان تقسيم مي‌شد تا فردا پدري با سفره خالي شرمنده خانواده نشود. فرمانده به ياد آورد كه در آن زمان تنها حفظ كشور در ذهن همگان بود و اختلاس و تخلف و دزدي از بيت المال در ادبيات ما جايگاهي نداشت. پس از انتخاب حسن روحاني به عنوان رئيس‌جمهور در سال۹۲، محسن رضايي احساس كرد نيازي به حضور بسياري از افراد در عرصه سياست ورزي كلان نيست چرا كه ديگر آرامش به عرصه‌هاي مختلف بازگشته و تعامل جاي خود را باز کرده است.
چرا بازگشت؟
پيش از اين خبر بازگشت محسن رضايي به سپاه به صورت شايعه مطرح شده بود؛ شايعه‌اي كه خبر از حضور رضايي در پست‌هاي مديريتي سپاه مي‌داد. در اين راستا حسين كنعاني مقدم از همفكران و هم طيفان محسن رضايي در گفت‌وگو با آرمان به تشريح چرايي و چگونگي بازگشت محسن رضايي به سپاه پرداخت:
شايعه شده است كه آقاي محسن رضايي به سپاه بازگشتند. درست است؟
بله؛ ايشان به سپاه برگشتند و مشغول خدمت هستند. آقاي رضايي باتوجه به كادر جديد سپاه، تصميم گرفت تا در زمينه انتقال تجربيات خود به كادر اين نهاد وارد عمل شود و دانسته‌هاي خود را به ديگر سپاهيان منتقل كند.
چه شد كه او تصميم به بازگشت به سپاه گرفت؟
آقاي رضايي مدتي را ترجيح داد تا به امور سياسي بپردازد اما در اين مقطع تصميم گرفت تا بيشتر در سپاه حضور داشته باشد و در اين راستا خدمت كند.
روند بازگشت او به سپاه چگونه بود؟
ايشان طي نامه‌اي به مقام معظم رهبري درخواست بازگشت خود به سپاه را مطرح كرد كه ايشان با بازگشت آقاي رضايي به سپاه جهت تدريس در دانشگاه موافقت كردند و ايشان به سپاه بازگشت.
تدريس؟
بله؛ آقاي رضايي در دانشگاه امام حسين (ع) به تدريس مشغول شدند.
دليل بازگشت آقاي رضايي به سپاه تصميم به پايان دادن به فعاليت سياسي بود.
آنطور كه بگوييم بازگشت آقاي رضايي به سپاه به معناي پايان فعاليت سياسي است صحيح نيست اما او به توصيه امام خميني(ره) عمل خواهد كرد. هنگام تشكيل وزارت سپاه، امام تاكيد مي‌كند كه «بايد سعي كنيد جهات سياسي در سپاه وارد نشود، كه اگر افكار سياسي وارد سپاه شود جهات نظامي آن از بين مي‏رود. هميشه به سپاه سفارش كنيد كه آنان خودشان را يك جنگنده خدمتگزار مردم بدانند.»
خداحافظ جبهه ايستادگي
آرمان اطلاع يافت كه محسن رضايي پس از تصميم قطعي براي بازگشت به سپاه از جبهه ايستادگي كه خود روزي براي حضور در انتخابات رياست‌جمهوري تشكيل داده بود، استعفا يا انصراف داده و كليد اين جبهه را به دست افرادي ديگري از جمله كنعاني مقدم می‌سپارد. برخي دليل خداحافظي رضايي با سياست ورزي را ناشي از عدم موفقيت او در انتخابات‌هاي پياپي مي‌دانند اما بخشي ديگر معتقدند فضاي منطقه سبب شده كه محسن رضايي به سپاه بازگردد و براي دفاع از كيان كشور و كشورهاي مظلوم منطقه، تجربيات خود از ۸ سال دفاع مقدس را در اختيار ديگران قرار دهد. به هر حال بايد بازگشت مجدد او را تبریک گفت: «خوش‌آمدی فرمانده!»
مرجع : قدس آنلاین
کد مطلب : ۳۴۸۴۸
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.