۱

مسیر اقتصادی کشور از نگاه «محسن رضایی»

تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۲۰:۳۰
مسیر اقتصادی کشور از نگاه «محسن رضایی»
نشست تخصصی بررسی عملکرد بانک تجارت در حوزه اقتصاد مقاومتی با حضورجمعی از محققان، پژوهشگران و دانشجویان رشته کارآفرینی دانشگاه تهران برگزار شد.

در این نشست محسن رضایی با اشاره به تاثیر پدیده‌هایی نظیر تحریم‌های خارجی بر محیط حاکم بر فعالیت کسب و کارها در داخل کشور گفت: طی هفته‌های اخیر علاوه بر اثر ناشی از تحریم‌ها ، شاهد کاهش چشمگیر قیمت نفت نیز بوده ایم که بالطبع تاثیر قابل ملاحظه‌ای بر روی درآمدهای ارزی کشور خواهد داشت؛ به گونه‌ای که حتی در صورت لغو تحریم‌ها نیز این درآمدها بسیار کمتر از پیش‌بینی‌ها خواهد بود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: اگر بخواهیم از این شرایط جدید به سلامت عبور کنیم، چاره‌ای جز عمل به تدبیر مقام معظم رهبری در پیاده‌سازی اقتصاد مقاومتی نداریم و باید هرچه سریعتر با تغییر ریل حرکت قطار اقتصاد کشور، این قطار را بر ریل اقتصاد مقاومتی به حرکت درآوریم تا آسیب‌های وارده ناشی از تحریم‌ها و کاهش درآمدهای نفتی به حداقل برسد.

رضایی با اشاره به سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی گفت‌: اقتصاد مقاومتی، به معنی ایجاد مضیقه در زندگی مردم نیست، بلکه برنامه‌ای برای جهش بلند اقتصاد کشور و تبدیل تهدیدها به فرصت‌ها در شرایط محدودیت و فشار است؛ شرایط امروز نیز این فرصت را در اختیار ما گذاشته تا با اجرای این سیاست‌ها، یکبار برای همیشه بنای اقتصاد کشور را به شکلی اساسی بازسازی کنیم‌.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه کارآفرینی، قلب تپنده اقتصاد مقاومتی است گفت: کارآفرینی مستلزم نوآوری و فرصت‌شناسی با توجه به تغییر شرایط اقتصادی کشور است و تحقق اقتصاد مقاومتی بدون تسهیل کارآفرینی و تغییر محیط حاکم بر فعالیت کسب و کارها ناممکن است؛ در این میان قطعا نظام بانکی کشور باید به طور اساسی اصلاح شود تا امکان دسترسی بنگاه‌های متوسط و کوچک به منابع مالی لازم برای کارآفرینی ایجاد شود، کما اینکه آمارها نیز نشان می‌دهد بخش اعظم نیروی کار کشور نیز در همین بخش از اقتصاد کشور مشغول کار هستند‌.

رضایی ادامه داد: باید با ساخت و شکل‌دهی مدل‌های موفق در بخش‌های مختلف اقتصاد کشور و الگوسازی، نقشه راه مناسبی برای حرکت همه بنگاه‌های اقتصادی و مالی کشور به سمت اقتصاد مقاومتی ترسیم کنیم؛ البته در این میان بانک تجارت نیز با توجه به پیشینه و نوع فعالیت‌هایش می تواند یکی از مدل‌های حرکت به سمت اقتصاد مقاومتی باشد.

معاون مدیرعامل بانک تجارت و دبیر این نشست در سخنانش به برخی چالشهای پیش روی بانک تجارت و دیگر بانک‌ها در شرایط جدید اقتصاد کشور اشاره کرد و یادآورشد: قطعا حرکت هماهنگ همه بخشهای اقتصاد به سمت اقتصاد مقاومتی می تواند برطرف کننده بسیاری از مشکلات موجود باشد.

سیامک دولتی افزود: بانک تجارت اقدامات مهمی در این راستا دردستور کار قرار داده که از آن جمله می‌توان به اجرای برنامه‌های متناظر با ارتقای سلامت نظام مالی و بهبود کیفیت ترازنامه بانک متناسب با استانداردها اشاره کرد.

در ابتدای این جلسه فهیم هاشمی، رییس هیات مدیره بانک تجارت گفت: این بانک همچون سایر دستگاه‌ها و بنگاه‌های اقتصادی کشور می‌کوشد تا عملکرد مطلوبی در حوزه اقتصاد مقاومتی داشته باشد.

در این نشست همچنین معاونان مدیرعامل بانک تجارت در یک پانل تخصصی به تشریح عملکرد این بانک در حوزه‌هایی همچون امور شعب، برنامه‌ریزی و نظارت و برنامه‌ها، بانکداری بین الملل و خدمات ارزی و اعتبارات پرداختند.
مرجع : ایسنا
کد مطلب : ۳۴۹۸
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.