۱
سومین همایش پژوهش در قانونگذاری

ولایتی: کاهش وابستگی بودجه به نفت ضروری است

تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۱۰
ولایتی: کاهش وابستگی بودجه به نفت ضروری است

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر لزوم کاهش وابستگی بودجه به نفت، گفت: در حوزه سیاست خارجی جمهوری اسلامی دارای قدرت و نفوذ اساسی است به طوری که اکنون هیچ کشوری نمی‌تواند از آن چشم‌پوشی کند.

علی اکبر ولایتی در سومین همایش ملی نقش پژوهش در فرآیند قانونگذاری با بیان اینکه بعد از فروپاشی شوروی دنیا وضعیت دیگری در حوزه بین‌المللی پیدا کرد، گفت: اکنون وضعیت به گونه‌ای شده است که عمر استراتژی‌ها کوتاه شده است. در زمانی در سال 1991 بوش اول در جمع نیروی دریایی آمریکا گفت که تنها ابرقدرت دنیا آمریکاست و بعد از تئوری دهکده جهانی را مطرح کردند اما بعد از 24 سال از فروپاشی شوروی دنیا به گونه‌ای تغییر کرده که حتی آمریکایی‌ها نیز معتقدند که نمی‌توان دنیا را تک قطبی اداره کرد.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه چین یک ابرقدرت بالقوه است، گفت: اخیرا خبری با این مضمون منتشر شده که چین و روسیه قصد انجام مانور مشترک نظامی در دریای مدیترانه یعنی قلمروی ناتو و اروپا را دارند. طبیعتا اقتصاد چین و قدرت نظامی روسیه قدرتی متحد است که آمریکایی‌ها نمی‌توانند نادیده بگیرند.

ولایتی افزود: در منطقه نیز ما دارای قدرت هستیم که برای هیچ کشوری قابل چشم‌پوشی نیست. ایران از یمن تا لبنان نفوذ اساسی دارد.

وی تاکید کرد: در چنین شرایطی ما در داخل کشور به کار پژوهش و مطالعاتی برای تصویب قوانین و نظارت بر اجرای آن داریم تا بتوانیم در صحنه منطقه و بین‌المللی با تحولات سریع دنیا حرکت کنیم. البته ایران همواره نشان داده که در بزنگاه‌ها بخصوص در مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی تصمیمات لازم را می‌گیرد.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: مجلس به عنوان عصاره فضائل ملت برای آنکه بتواند با پیش‌بینی درست امور را راهنمایی و نظام را به سمت و سویی سوق دهد لازم است که در بخش‌های مختلف با قدرت کار خود را انجام دهد.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه سخنانش گفت: اگر تصویب قوانین مبتنی بر تحقیقات مقایسه‌ای با دیگر کشورها و سایر مجالس قانونگذار نباشد قوانین پایدار و محکم نخواهد شد. در این رابطه مثال‌هایی در تاریخ سیاسی کشورمان وجود دارد که از جمله آن قانون مشروطه است قانونی که تنها یک نظام‌نامه بود.

ولایتی افزود: قانون دیگر که یکی از محکم‌ترین مجموعه قوانین کشور به شمار می‌آید قانون مدنی است، قانونی که مبتنی بر 1400 سال فقه اسلامی و شیعی است و حتی پهلوی نتوانست به آن دست بزند.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه با تاکید بر نقش پژوهش در کشور، گفت: گاهی یک تاسیسی در کشور انجام می‌شود که بعد از گذشت زمان می‌گوییم ای کاش این کار را نکرده بودیم. نمونه آن تاسیس سد و دریاچه ارومیه بود که این اتفاق باعث شد آب دریاچه ارومیه پایین آمده و حتی کل آذربایجان در خطر است. حال می‌گوییم که ای کاش کارهای مطالعاتی انجام می‌گرفت و اینقدر سد زده نمی‌شد.

وی افزود: نمونه دیگر مربوط به سد گتوند است که شرایط به گونه‌ای شده که اگر کاهش آب این سد باعث رسیدن به گنبد نمکی شود این آب به خوزستان راه پیدا کرده و پربارترین دشت‌های زراعی را به خطر می‌اندازد.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: ‌در حوزه آلودگی هوا و محیط زیست دنیا به دنبال کارهایی در جهت کاهش آلودگی و حتی کاهش تولید ماشین است اما در کشور ما با سرعت تمام اتومبیل تولید می‌شود اتومبیل‌هایی که دود تولید کرده و شهرهای بزرگ را غیرقابل زیست می‌کنند. سوال این است حال باید چه کرد؟ آیا می‌توان با پژوهش نسبت به بهبود امور اقدامی انجام داد؟

ولایتی با تاکید بر لزوم پایبندی و اجرای سیاست‌های کلی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری، گفت: 10 سال از تصویب و ابلاغ چشم‌انداز بیست ساله می‌گذرد. سوال این است که چطور باید عقب‌ماندگی از برنامه چشم‌انداز را جبران کنیم؟ طبیعتا این کار به کارهای پژوهشی احتیاج دارد.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه با اشاره به وابستگی کشور به نفت، گفت: از ابتدای انقلاب بزرگان مدام بر این موضوع تاکید داشتند اقتصاد تک محصولی و به دنبال آن وابستگی بودجه به نفت باید اصلاح شود به طوریکه طبق سیاست‌های کلی باید این وابستگی به نفت از بین برود.

وی ادامه داد: تحریم نفت و بروز مشکل برای انتقال دلارهای حاصل از فروش نفت، ما به این موضوع پی بردیم که چقدر کاهش وابستگی به نفت ضروری است. البته تقریبا هر دولتی در ابتدای کارش بر این موضوع تاکید دارد اما در نهایت کارنامه چیز دیگری را نشان می‌دهد. موضوعی که می‌توان در مورد خصوصی‌سازی نیز به آن اشاره کرد.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام توضیح داد: اگر کارخانه‌ای در دولتی واگذار شده بدان معنا بوده که به بخش دیگری از دولت انتقال داده و مردم در صحنه نبوده‌اند و یا اینکه کارنامه پایانی دولت‌ها نشان داده که بر تعداد کارکنان حقوق‌بگیر اضافه شده است که این با روح خصوصی‌سازی مغایرت دارد.

ولایتی با اشاره به اقتصاد کشورمان قبل از کشف نفت و اداره کشور مبتنی بر تجارت، گفت: شرایط فعلی به گونه‌ای است که ما کشور را ناخواسته با اقتصاد تک محصولی اداره می‌کنیم.

وی در پایان تاکید کرد که تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام آمادگی دارد تا در حوزه‌های مختلف سیاسی، بین‌المللی، فرهنگی، حقوقی، علم و فناوری با مرکز پژوهش‌های مجلس همکاری‌ کند.

مرجع : ایسنا
کد مطلب : ۳۵۴۲
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.