۰

سم آفلاتوکسین در شیر

تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲۷ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۲۷
سم آفلاتوکسین در شیر
فرزاد شیدفر به مناسبت هفته سلامت گفت: توجه به الگوی غذایی دام می‌تواند در ایمنی غذایی انسان نقش بارزی داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه ایمنی غذا از مهمترین عوامل سلامت فردی و جامعه است گفت:غذا به عنوان عاملی که تأمین کننده انرژی و مواد مغذی فرد است و برای حیات و زندگی روزمره فرد ضروری است. بنابراین حفظ سلامت غذا می تواند در حیات انسان و عملکرد بهینه وی نقش بسزایی داشته باشد.

وی افزود: ایمنی غذا نیازمند کنترل فرآیند از هنگام تولید تا هنگام مصرف غذا است. مثلاً در مورد شیر باید حصول ایمنی غذا از دامداری ها شروع شود. نظافت و بهداشت دام و سلامت جیره غذایی دام در این زمینه مهم است. مثلاً در صورتی که دام از نان های کپک زده یا علوفه آلوده تغذیه نماید احتمال وجود آلودگی به خصوص سم آفلاتوکسین در شیر بسیار افزایش می یابد.

شیدفر گفت: در نان های کپک زده آفلاتوکسین B۱ وجود دارد که بر اثر تغذیه دام می تواند در بدن دام تبدیل به آفلاتوکسین M۱ گردد که در شیر وجود دارد و حتی بر اثر پاستوریزاسیون شیر نیز از بین نمی رود. بنابراین می تواند در شیرهای پاستوریزه نیز وجود داشته باشد.

شیدفر ادامه داد: وجود آنتی بیوتیک یا باقیمانده داروها در شیر که می تواند ناشی از استفاده دارو برای درمان برخی بیماریهای دامی یا بمنظور کاهش بار آلودگی شیر خام (که غیر مجاز است) باشد، نیز در مصرف کننده عوارضی مانند مقاومت میکروبی به آنتی بیوتیک، آلرژی و حساسیت و اختلال در فرآیند تبدیل شیر به فرآورده های دیگر ایجاد کند. بنابراین برای ایمنی شیر پاستوریزه باید بهداشت دام و بهداشت تغذیه دام وکنترل کیفیت شیر خام را مدنظر قرارداد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران ادامه داد: بنابراین توجه به الگوی غذایی دام می تواند در ایمنی غذایی انسان نقش بارزی داشته باشد. در مورد سایر مواد غذایی نیز شعار ایمنی غذا از مزرعه تا سفره بسیار مهم است که شامل مواد غذایی گیاهی مثل برنج و یا سایر سبزیجات خوراکی نیز توجه به نحوه کشت، استفاده از سموم و نحوه برداشت و نگهداری تا تحویل بدست مصرف کننده می باشد. مثلاً برای آبیاری باید از آب های فاقد فلزات سنگین و آلودگی های میکروبی استفاده گردد.

شیدفر تصریح کرد: در مورد مواد پروتئینی مانند ماهی نیز می‌توان به اهمیت این موضوع پی برد، زیرا وجود آلاینده‌های ناشی از کارخانجات در آب دریا یا رودخانه به خصوص جیوه باعث تجمع در بدن ماهی می شود که بر اثر مصرف این ماهی در زنان باردار عوارض مانند سقط جنین یا تولد نوزاد عقب افتاده و نقایص شدید عصبی و فیزیکی در نوزاد می‌شود.
مرجع : فارس
کد مطلب : ۳۶۰۹۵
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.