۰

مالیات بر ارزش افزوده مقصر گرانی‌

تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲۷ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۴۶
از ابتدای امسال تاکنون بخش‌های مختلف اقتصادی کشور و تولیدکنندگان اقدام به تغییر قیمت کالاهای خود کرده‌اند و تقریبا مردم با قیمت‌های قابل تاملی روبه‌رو شده‌اند. در مقابل این اتفاقات، تنها پاسخی که شنیده می‌شود، این است که قیمت مالیات بر ارزش افزوده امسال یک درصد افزایش یافته است. براساس قانون بودجه امسال، مالیات بر ارزش افزوده با افزایش یک درصدی، به ۹ درصد رسیده است.

در شرایط کنونی افزایش نرخ مالیات بر ارزش افزوده، تبدیل به بهانه‌ای برای افزایش قیمت کالاها و محصولات شده است؛ تا جایی که اگر یک درصد مالیات بر ارزش افزوده افزایش یافته، اما در مقابل برخی از صنوف تمایل دارند قیمت‌های خود را بالای ۲۰ درصد افزایش دهند.

در این‌جا موضوعی که قابل تامل است، بخشنامه اخیر معاون اول رییس‌جمهور است که همه دستگاه‌های دولتی و غیردولتی و مراجع قیمت‌گذاری را از افزایش قیمت‌ها به هر نحو و بدون هماهنگی با دولت منع کرده است. با وجود ابلاغ این بخشنامه، اما در حال حاضر عکس این ماجرا در بازارها دیده می‌شود. به نوعی انگار این بخشنامه هیچ‌گونه ثمر و نتیجه‌ای نداشته است و هیچ گروهی، بخشنامه معاون اول رییس‌جمهور را جدی نگرفته است.

به‌هرحال، هم‌اکنون افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده بهانه‌ای برای خودروسازان شده است که قیمت انواع محصولات خود را از یک تا ۲۰ درصد بالا ببرند؛ البته خودروسازان هنوز راضی به این میزان افزایش قیمت نیستند و از درخواست خود به شورای رقابت برای گرانی دوباره خودرو خبر می‌دهند.

به غیر از افزایش قیمت خودرو که نقشی در سبد معیشتی خانوار ندارد، مساله این‌جاست که بیشتر افزایش قیمت‌ها در سال جاری مربوط به کالاهای مصرفی بوده است؛ به طوری که نانوایان از ابتدای امسال به افزایش غیرقانونی قیمت نفت به بهانه آزادپزی اقدام کردند.

از سوی دیگر، با وجود این‌که کارخانه‌های تولیدکننده محصولات لبنی در سال گذشته قیمت انواع لبنیات را در چنین مرحله افزایش دادند، اما دوباره در سال جاری تولیدات خود را با قیمت‌های جدید راهی بازار می‌کنند. دلیلی که دبیر انجمن صنایع لبنی برای این افزایش قیمت‌ها عنوان کرده، افزایش یک درصدی نرخ مالیات بر ارزش افزوده بوده است.

در این میان، گزارش اخیر بانک مرکزی حکایت از آن دارد که گرانی محسوس کالاهای اساسی در فروردین سال‌ ۹۴ اتفاق افتاده است؛ به طوری که قیمت تخم‌مرغ در هفته منتهی به ۲۱ فروردین‌ماه امسال نسبت به هفته مشابه ماه قبل از آن حدود ۰.۱ درصد، میوه‌های تازه ۱۸.۴ درصد، سبزی‌های تازه ۸.۷ درصد، گوشت قرمز ۰.۴ درصد، قند و شکر ۰.۴ درصد، روغن‌نباتی ۰.۱ درصد رشد داشته است.

در همین حال، این روزها زوج‌های جوان در مراجعه به تالارهای عروسی برای برگزاری مراسم ازدواج‌شان، با لیست قیمت‌های جدید مواجه می‌شوند؛ لیستی که افزایش قیمت مشهودی با لیست قیمت‌های اسفند سال ۹۳ دارد. این موضوع مورد تایید رییس اتحادیه تالارهای پذیرایی و تجهیز مجلس نیز قرار گرفت. وی یکی از دلایلی که برای این افزایش قیمت عنوان کرده، مالیات بر ارزش افزوده بوده است. به گفته او، طبق قانون، مالیات بر ارزش افزوده از ۸ به ۹ درصد افزایش یافته و واحدهای صنفی موظف هستند طبق ماده ۷۱ قانون نظام صنفی دارای دستگاه پوز، فاکتور رسمی و صورت‌حساب باشند و هر سه ماه یک‌بار مالیات بر ارزش افزوده‌های دریافتی از مردم را براساس مدارک مستند به وزارت دارایی پرداخت کنند.

همه این مسایل نشان می‌دهد که برنامه‌ها و سیاست‌های دولت در حال حاضر به‌گونه‌ای نیست که گرانی‌ها و افزایش قیمت‌ها را مهار کند و بخشنامه‌ای عمل کردن همان‌طور که در گذشته در بازارها موثر نمی‌افتاد، در حال حاضر نیز اثری نخواهد داشت. به نظر می‌رسد دولت مسابقه‌ای بین کالاها و مایحتاج عمومی مردم با قیمت‌ها رخ داده که این چنین قیمت‌ها روزبه‌روز رو به افزایش است.
مرجع : افکارنیوز
کد مطلب : ۳۶۱۵۵
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.