۰

دستگاه‌های از رده خارج آزمایشگاهی و صدور سریع مجوز سقط جنین!

تاریخ انتشار
شنبه ۲۹ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۲۱:۵۳
بهزاد پوپک دیروز در نشست خبری به مناسبت روز آزمایشگاه گفت: در آزمایشگاه‌های کشور به دنبال آن هستیم که تمام آزمایش‌ها با کیفیت مطلوب و استاندارد انجام شود و بیماری‌های شایعی مثل دیابت، بیماری‌های ارثی، قلبی و ... که در کشور وجود دارد از جمله بیماری‌هایی هستند که آزمایش در آن نقش مهمی دارد.
وی افزود: ۷۰ درصد خدمات تشخیصی - درمانی به آزمایشگاه وابسته است و بخش عمده‌ای از بودجه درمان صرف داروهای گران‌قیمت می‌شود این در حالی است که تأثیر داروها بر افراد برحسب ژنتیک و نوع بیماری که دارند متفاوت است بنابراین آزمایشگاه مثل فیلتر عمل می‌کند تا بودجه بیهوده هدر نرود.
پوپک گفت: آزمایشگاه به حدی مهم است که عوارض ناشی از درمان را می‌تواند کاهش دهد و از بروز مسمومیت‌های دارویی جلوگیری کند؛ بنابراین نقش آزمایشگاه‌ در نظام سلامت غیرقابل انکار است و در غربالگری‌ها نقش مهمی دارد.
وی با اشاره به استقرار استانداردهای ملی توسط آزمایشگاه مرجع سلامت گفت: آزمایشگاه‌ها به‌طور دائم کنترل می‌شوند تا استانداردهای لازم را دریافت کنند و همچنین سالی ۳ بار در برنامه کنترل کیفی خارجی شرکت می‌کنند و نمونه‌های مجهول را به خارج از کشور ارسال می‌کنند تا نواقص آنها برطرف شود.
وی در مورد کیفیت تجهیزات آزمایشگاهی گفت: از تجهیزاتی در آزمایشگاه‌های کشور استفاده می‌شود که خللی در نتیجه آزمایش‌ها ایجاد نمی‌کند در نتیجه مردم نباید از بابت کیفیت تجهیزات نگران باشند(!)
پوپک گفت: البته دستگاه‌های مستهلک زمانی توسط برخی از شرکت‌ها اجازه ورود به کشور دریافت کردند، این دستگاه‌ها بازسازی شده هستند و وارد چرخه تشخیصی شدند؛ در زمینه کیت‌های آزمایشگاهی نیز وضع به همین منوال است(!)
رئیس انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی ایران گفت: اکنون نیز این دستگاه‌ها وجود دارد بنابراین ممکن است دستگاه‌هایی وارد کشور شوند که از فیلتر مناسب عبور نکرده باشد، اما اکنون به شدت کاهش یافته و سعی شده انجمن‌های مربوطه نظارت مستمر و کاملی بر این دستگاه‌ها داشته باشند و آزمایشگاه‌ها مجاز نیستند از دستگاه‌هایی استفاده کنند که بی‌کیفیت باشد.
پوپک در مورد خطای آزمایشگاهی نیز گفت: خطا به معنی تغییر در نتیجه آزمایش است که نحوه درمان را تغییر می‌دهد در کشور ما خطای آزمایشگاهی متفاوت از سایر کشورها نیست و در حد صدم و دهم است البته خطا درجه‌بندی دارد که باید این را در نظر گرفت.
گفتنی است براساس برخی شنیده‌ها، فرزند یکی از مدیران عالی رتبه به واسطه مدیریت بر یکی از مراکز پزشکی، در واردات تجهیزات آزمایشگاهی از جمله دستگاه‌های سونوگرافی غیراستاندارد به کشور نقش داشته و از این راه سود کلانی هم به‌دست آورده است.
مهم‌ترین اختلال ناشی از وجود دستگاه‌ها و کیت‌های آزمایشگاهی مذکور در حوزه تخصصی زنان و زایمان مشاهده شده که با تشخیص غلط درخصوص جنین متولد نشده، کیست‌های تخمدان و غربالگری سه ماهه نخست بارداری منجر به بروز شکایت‌هایی از پزشکان و مراکز آزمایشگاهی شده است. در برخی موارد مادر به علت اطلاعات غلط بدست آمده از دستگاه سونوگرافی و تست‌های گران قیمت غربالگری، ترغیب به «سقط جنین» شده است؛ در حالی که پس از صبوری خانواده به علت حرمت شرعی، جنین با سلامت کامل و بدون هر گونه اختلال ژنتیکی و ساختاری متولد شده است.
رئیس انجمن ژنتیک پزشکی ایران نیز با تایید اختلالات قانونی در حوزه آزمایش‌های ژنتیک گفت: ۵۰ درصد از آزمایشگاه‌هایی که نمونه آنها به خارج از کشور ارسال می‌شود متأسفانه سیستم قانونی آزمایشگاه مرجع سلامت را دور می‌زند. این نشان می‌دهد سیستم ‌آزمایشگاه مرجع سلامت کارآمد نیست چرا که من خودم بارها پکیج آزمایشگاهی فرستادم و کارشناس مربوطه از آن مطلع نبوده است.گرشاسبی گفت: ضعفی که وجود دارد این است که سیستم نظارتی خوبی وجود ندارد و اگر فردی هم بخواهد کار قانونی انجام دهد با مشکل مواجه می‌شود.
این موضوع هم اکنون در نهادهای مسئول در حال بررسی است اما کماکان وزارت بهداشت از ورود به این حوزه خودداری کرده و به صورت نامحسوس بر گزارش ها و شکایات بیماران و خانواده‌ها نظارت دارد. این در حالی است که به علت تناقضات مشاهده شده توسط برخی متخصصین زنان و خانواده‌ها در نتایج آزمایش های غربالگری، بی‌اعتمادی در این بخش در حال رشد روزافزون است.
درخور توجه است که در قرارداد ارائه شده به خانواده‌های در انتظار فرزند، پیش از انجام آزمون غربالگری این موضوع ذکر شده که مرکز در قبال نتایج از جمله بیماری‌های ژنتیکی و متابولیکی پس از تولد نوزاد، هیچ مسئولیت قانونی ندارد. با این وجود به نظر می‌رسد مسیر صدور فرمان "سقط جنین” در مراکز مذکور به شدت ساده و ابتدایی است و خبری از بررسی‌های پیشرفته برای صیانت از جان جنین نیست. کیهان آمادگی دارد با توجه به شبهات بسیار موجود در حوزه تجهیزات آزمایشگاهی از جمله دستگاه‌های سونوگرافی معیوب در مراکز درمانی و تاکید برخی متخصصین زنان و زایمان بر بی‌اعتباری نتایج برخی مراکز آزمایشگاهی و تشخیصی، نظرات مدیران وزارت بهداشت درخصوص اختلالات مشاهده شده و ابهامات تست‌های غربالگری پیش از تولد نوزادان را دریافت و چاپ کند.
کد مطلب : ۳۶۵۳۷
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.