۰

شایع‌ترین اختلال روانی ایرانی‌ها

تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۲۲:۴۸
شایع‌ترین اختلال روانی ایرانی‌ها
احمد حاجبی در حاشیه همایش ملی سلامت روانی در مجتمع تفریحی دریاکنار در بابلسر با بیان اینکه نظام سلامت نتوانست به نیاز مردم پاسخ دهد، اظهار داشت: با تغییراتی که در حال حاضر درباره نظام سلامت در کشور اتفاق افتاد، امیدوارم به بخشی از نیازها پاسخ دهیم.

وی با بیان اینکه عمده‌ترین تغییر در حوزه سلامت درباره بهداشت و درمان بوده است، بیان داشت: برخی این تغییرات را مربوط به تزریق اعتبار می‌دانند و می‌گویند اختصاص اعتبار موجب تغییرات شده است اما اینگونه نبوده و باید گفت تدبیر در مدیریت و استفاده درست از اعتبارات موجب این تغییرات شده است.

مدیرکل دفتر سلامت روان وزارت بهداشت با اشاره به اینکه در گذشته در کشور ما به روانشناسان با دید خوبی نگاه نمی‌کردند، گفت: اکنون نیاز و نگاه مردم تغییر کرده و مردم برای گذران زندگی خود در تمام جنبه‌ها به مشاور مراجعه کنند پس نیاز است ما نیز زمینه‌ای فراهم کنیم تا جوابگوی نیازهای آنها باشیم.

حاجبی با بیان اینکه یکی از ارکان مهم در بحث تحول سلامت در بخش بهداشت بحث ارائه خدماتی است که برای سلامت روان ارائه می‌شود، تصریح کرد: مهم‌ترین اتفاق در این زمینه این است که در بحث نظام ارائه بهداشت اولیه، ما شکل جدید کارشناس سلامت روان را خواهیم داشت و این یعنی استفاده از روانشناسی که آموزش مختص به ارائه خدمات در نظام مراقبت‌های پزشک اولیه را دیده و بر این اساس خدمات را ارائه می‌دهد.

وی اضافه کرد: در این طرح براساس پیش‌بینی انجام شده برای هر دو مرکز شهری یک کارشناس سلامت روان داریم.

مدیرکل دفتر سلامت روان وزارت بهداشت با بیان اینکه در حال حاضر مراکز بیمه‌ای ما برای بیماران حاد ۵۶ روز در طی یکسال را پوشش بیمه‌ای می‌دهند، اظهار داشت: در طرح تحول سلامت به دنبال این هستیم این مقدار را به یک عدد منطقی برسانیم و آن را ارتقا دهیم به این منظور که بیماران ما در بیمارستان دیگر مشکل پرداخت نداشته باشند.

این مسئول با اشاره به اقدامات انجام شده درباره پیشگیری از اعتیاد گفت: بازبینی پروتکل درمان با آگونیست، اعلام چگونگی شیوه نظارت بر مراکز درمان، اجرای دستورالعمل درمان با محرک‌ها، آماده‌ کردن پیش‌نویس درمان مصرف آسیب‌رسان، مسمومیت و الکل از جمله اقداماتی است که در حوزه اعتیاد انجام شده است.

حاجبی با اشاره به اینکه درمان بیماری افسردگی از مهم‌ترین اقدامات در طرح تحول سلامت است، تصریح کرد: باید زمینه‌ای فراهم کنیم تا از ابتلا مردم به بیماری‌های روانی جلوگیری شود و این مسئله جز با توانمندسازی افراد میسر نمی‌شود.

وی با تاکید بر آموزش برای توانمندسازی افراد اذعان داشت: آموزش مهارت زندگی، مدیریت استرس، برقراری ارتباط و چگونگی حل‌کردن مسائل در زندگی از جمله مواردی است که توجه به آن می‌تواند موجب توانمندسازی افراد شود.

حاجبی همچنین با تاکید به خودمراقبتی و افزایش سطح سواد سلامت روان جامعه، شایع‌ترین اختلال در کشور را افسرگی با شیوع ۱۲.۷ درصد اعلام کرد و گفت: این بیماری در زنان بیشتر از مردان است.
مرجع : پارسیانه
کد مطلب : ۳۶۸۵
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.