کارشناس مسائل ترکیه در گفتگو با تعادل

ارامنه دوبار نسل‌کشی را تجربه کرده‌اند/ شوک سنگین به ترکیه از واکنش کشورهای مختلف نسبت به نسل‌کشی ارامنه/ اوباما دروغگویی بیش نیست

5 ارديبهشت 1394 ساعت 17:06

صدمین سالگرد نسل کشی ارامنه امسال در حالی برگزار شد که وارث امپراتوری عثمانی یعنی ترکیه همچنان از قبول مسئولیت این فاجعه به دست نیاکانشان خودداری می کنند اما انکار این واقعه باعث شده که این کشور تحت فشار های فراوانی قرار بگیرد.


به گزارش خبرنگار تعادل صدمین سالگرد نسل کشی ارامنه امسال در حالی برگزار شد که وارث امپراتوری عثمانی یعنی ترکیه همچنان از قبول مسئولیت این فاجعه به دست نیاکانشان خودداری می کنند اما انکار این واقعه باعث شده که این کشور تحت فشار های فراوانی قرار بگیرد چون از یک سو آلمان و اتریش نسل کشی ارامنه را به رسمیت شناخته اند و از سویی دیگر پارلمان اروپا قطعنامه کشتار یک و نیم میلیون ارمنی توسط نیروهای عثمانی ترکیه را تصویب و این حرکت را «نسل‌کشی» خواند.

به همین خاطر با ایساک یونانسیان کارشناس مسائل ترکیه در خصوص علل به رسمیت نشانختن نسل کشی ارامنه توسط ترکیه به گفتگو نشستیم.

روند شناسایی نسل کشی ارمنیان در طول چند هفته گذشته را چگونه ارزیابی می کنید؟

روند شناسایی نسل کشی ارامنه به هدف منطقی خود دست یافته است وطی هفته های گذشته چندین کشور و پارلمان نیز به این روند پیوستند که مهمترین آنها را می توان از اتریش نام برد زیرا اتریش از آن جهت مهم است که متحد ترکیه و آلمان در جنگ اول جهانی محسوب می شد ،همچنین امیدوارم تصویب لایحه نسل کشی در آلمان که احتمال آن بسیا زیاد است آب سردی باشد بر پیکر ترکیه، از این رو معتقدم ارامنه باید از کشورها و مجامع بین المللی که نسل کشی ارمنیان در سال ۱۹۱۵ میلادی را به صورت رسمی مورد شناسایی قرار داده اند قدردانی کنند.زیرا برای ما این مصوبات بسیار حائز اهمیت می باشد.

 آیا ارامنه بعد از یکصدمین سالگرد نسل کشی به فریاد عدالت خواهی خود ادامه خواهند داد؟

شک نکنید، من معتقدم روز ۲۴ آوریل نقطه پایان این روند نخواهد بود و ارمنیان تا احقاق حق خود این مراسم را اگر نیاز باشد تا دویستمین سالگرد آن نیز ادامه خواهند داد. زیرا ما ارامنه دو بار نسل کشی را تجربه کرده ایم یکبار در سال ۱۹۱۵ بدنبال کشتارهای فیزیکی و بار دیگر هم در یکصد سال گذشته بدلیل انکار ترکیه و برخی از کشورها بصورت نسل کشی روانی .

اگر امروز کسی نسل کشی ارمنیان را انکار می کند در مقابل جهانیان و بیش از ۱۱ میلیون ارمنی پراکنده در جهان پاسخگوست،آیا شما کشوری غیر از ارمنستان را سراغ دارید که جمعیت خارج آن چهار برابر جمعیت داخل کشور باشد؟

سخنان پاپ و قطعنامه پارلمان اروپا چرا ترکیه را شگفت زده کرد؟

مصوبه پارلمان اروپا و اظهارات پاپ فرانسیس در محکومیت نسل کشی ارامنه شوک سنگینی به ترکیه وارد کردند و واکنش توام با عصبانیت ترکیه نیز گواه این واقعیت است که دولت ترکیه تصور اشتباهی از نفوذ خود در جهان داشته و در آستانه یکصدمین سالگرد نسل کشی ارامنه انتظار چنین واکنش هایی را از سوی جامعه بین الملل نداشت از طرف دیگر نگرانی ترکیه از انعکاس پوشش خبری این واقعه و اثرات آن بر جامعه ترکیه است چون آنها بیش از یکصد سال حقایق را از مردم خود پنهان کرده اند.

علت آنکه ترکیه بصورت مکرر بحث تشکیل کمیسیون بررسی مشترک تاریخی را پیش می کشد چیست ؟
به نظر من بحث در خصوص اینکه نسل کشی اتفاق افتاده یا نه گناه است و توهین به شعور جهانی و ارمنیان می باشد.

اولین کشوری که نسل کشی ارمنیان را محکوم کرده خود ترکیه و رهبر آن یعنی کمال آتاتورک می باشد ،حکومت تازه تاسیس کمال آتاتورک در سال ۱۹۱۹ هنگامی که محاکمۀ اعضای حزب اتحاد و ترقی یا ترک های جوان را انجام می داد در ادعا نامه ای که علیه اعضای حزب اتحاد و ترقی ثبت شده است حزب ترک های جوان و دولت اعلام داشته که فرمان قتل عام و نابودی کامل ارمنیان را صادر کرده است .در ادعانامۀ مذکور تأکید شده بود که اعضاء حزب اتحاد و ترقی از وضعیت ایجاد شده در زمان جنگ جهانی برای به اجرا در آوردن برنامه های سری خود یعنی پاکسازی ترکیه از اقلیت های غیر ترک فرصت را مغتنم شمرده و ارمنیان را قتل عام کرده اند.

از این رو احکام صادره در آن دادگاه و محاکمه اعضای حزب اتحاد و ترقی و همچنین اظهارات کمال آتاتورک در سال ۱۹۲۳ که گفته بود ترک های جوان باید در قبال جان میلونها مسیحی اهل ترکیه که بی رحمانه از خانه هایشان رانده و کشتار شدند پاسخگو باشند خود گواه این ادعای من می باشد.

ترکها تا کانون چندین بار اصرار به تشکیل کمیسیونی مشترک از تاریخدانان ارمنی و ترک جهت مطالعه حقایق تاریخی کرده اند اما هر وقت تاریخدانان ارمنی ، ترک و تاریخدانان اروپایی خواسته اند آرشیو های ترکیه را مطالعه کنند باواکنش دولت و اینکه آرشیوها به موضوع امنیت ملی مرتبط است روبرو شده اند.

بسیاری از مورخین ترک نظیر تانر آکچام بارها گفته اند در ترکیه هیچ آرشیوی وجود ندارد زیرا دولت همه آنها را از بین برده است.

اما هدف ترکیه از اصرار به تشکیل کمیسیون مشترک چیست ؟می توان اینگونه پاسخ داد، آنها با این کار می خواهند:

- موضوع نسل کشی ارمنیان را از بحث حقوقی و بین المللی به بحث تاریخی منحرف کنند، که در این راه ارمنستان و ارمنیان را به بازی تاریخدانان کشانده و سالها برای ترکیه زمان بخرد.

- تلاش و کوشش های ارمنیان برای احقاق حق و پرداخت غرامت از سوی ترکیه را منتفی سازد.

- در وجه بین المللی ترکیه سعی می کند خود را بانی حل موضوع قلمداد کرده و ارمنیان و دولت ارمنستان را مخالف با آن نشان دهد.

ترکیه بارها اعلام کرده علت کوچ اجباری و کشتار ارمنیان خیانت برخی احزاب ارمنی به ترکیه بوده است نظر شما در این باره چیست؟

این موضوع همانند همان ادعای واهی است که امروز برخی کشورهای حوزه خلیج فارس در خصوص حمایت ایران از حوثی ها مطرح می کنند و با این اداعا هزاران تن از مردم بیگناه یمن را بمباران می نمایند،من معتقدم اگر هم چنین چیزی صحت داشته و برخی از احزاب به دولت خیانت کرده اند درآن کشور دادگاه وجود داشت و می توانستند آنها را دادگاهی و حتی به مرگ محکوم کنند کشتار و کوچ اجباری یک و نیم میلیون زن،مرد و کودک بیگناه نمی تواند توجیحی برای این کار آنها تلقی شود.

ترکیه مدعی است در زمانی که کشتار ارمنیان اتفاق افتاده واژه نسل کشی وجود نداشت پس نمی توان به آن کشتارها نسل کشی گفت نظر شما چیست؟

بله ترکها بارها گفته اند زمانی که کشتارهای ارمنیان اتفاق افتاده واژه نسل کشی ابداع نشده بود حال سوال من اینست آیا زمانی که هولوکاست یهودیان اتفاق افتاد این واژه ابداع شده بود این واژه توسط رافائل لمکین و بر پایه مبانی و ابعاد نسل کشی ارمنیان در سال ۱۹۴۸ ابداع و به تصویب سازمان ملل رسیده است.من فکر می کنم هدف ترکیه از طرح چنین مباحثی تنها انحراف افکار عمومی می باشد.

برخی مورخان، نسل کشی ارمنیان را با هولوکاست مقایسه کرده و معتقدند این دو دارای شبهاتهایی می باشند نظر شما چیست؟

معتقدم نسل کشی ارمنیان را می توان بسیار متفاوت تر از هولوکاست دانست زیرا:

-نسل کشی ارمنیان در سرزمین های تاریخی ارمنیان روی داده اما هولوکاست یهودیان در یک کشور دیگر به غیر از اسرائیل اجرا شد.

-در نسل کشی ارمنیان بر خلاف هولوکاست انتقال اجباری کودکان به خانواده های ترک و کرد بوقوع پیوسته است.

-در نسل کشی ارمنیان سرزمین تاریخی ارمنیان قصب و اسامی شهرها و روستاهای ارمنی تغییر نام یافته است.

- در نسل کشی ارمنیان برخلاف هولوکاست ارامنه بیش از ۴۰۰۰ کلیسا و آثار باستانی،۷۰۰ مدرسه ارمنی وتاریخ و فرهنگ خود را از دست داده اند.

شما تصویب قطعنامه پارلمان اروپا را تا چه حد مهم ارزیابی می کنید؟

تصویب این قطعنامه ، از آن جهت حائز اهمیت است که طی سالیان گذشته مسئله نسل کشی ارمنیان در پارلمان اتحادیه اروپا بر پایه قوانین حقوقی مطرح نمی شد، ولی این بار به نظر می رسد این قطعنامه در فرم جدید و بر پایه مبانی حقوقی مطرح و به تصویب رسیده است،که می تواند به زیان ترکیه تمام شود.

در این قطعنامه پارلمان اروپا از ترکیه خواسته است قتل عام ارامنه در زمان امپراتوری عثمانی را که پیش از آن در سال ۱۹۸۷ به رسمیت شناخته بود به عنوان نسل کشی به رسمیت شناسد،با تاریخ خود روبرو شده و به روند شتاب گیری آشتی بین دو ملت کمک کند. همچنین تصویب این قطعنامه می تواند احتمال عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا را به صفر رسانده و روابط آنکارا و کشورهای اروپایی را بیش از پیش دچار کدورت کند.

عدم استفاده چند باره از واژه نسل کشی توسط باراک اوباما را در چه می بینید؟

به نظر بنده باراک اوباما بار دیگر ثابت کرد که دروغگویی بیش نیست و به مباحثی مانند دموکراسی و حقوق بشری که ادعا می کند باور ندارد.

وی در زمان مبارزات انتخاباتی خود در سال ۲۰۰۸ گفته بود:مسئله نسل کشی ارمنیان یک ابزار فردی و عقیده خصوصی نیست بلکه یک واقعیت تاریخی می باشد و من در صورت انتخاب بعنوان رئیس جمهور آن را به رسمیت خواهم شناخت؛

من معتقدم باراک اوباما بدلیل متحد بودن با ترکیه در سازمان ناتو و داشتن بزرگترین پایگاه هوایی (اینجرلیک) در ترکیه که بر حسب اتفاق سند آن زمین نیز متعلق به ارمنیان می باشد نمی خواهد خاطر ترکیه را آزرده سازد.

نظر شما در خصوص پیام های تسلیت امسال اردوغان و داوود اغلو چیست؟

به نظر من پیام های امسال ادامه همان پیام و سیاست سال گذشته است که مسئله نسل کشی را در قالب درد مشترک بیان می کند،سوال من اینست اگر آنها به این حرف خود ایمان داشتند در روز ۲۴ آوریل که بگفته خودشان تعداد بسیار زیادی نیز شهروند ترک کشته شده مراسم پیروزی در نبرد گالیپولی را جشن نمی گرفتند بلکه می بایست یادبود کشته شدگان ترک را مانند ارمنیان گرامی می داشتند.


کد مطلب: 37582

آدرس مطلب: http://www.asretaadol.ir/news/37582/ارامنه-دوبار-نسل-کشی-تجربه-کرده-اند-شوک-سنگین-ترکیه-واکنش-کشورهای-مختلف-نسبت-اوباما-دروغگویی-بیش-نیست

عصر تعادل
  http://www.asretaadol.ir