۰

پولي شدن مدارس خلاف قانون

تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۰۲
سال گذشته، عبدالوحيد فياضي سخنگوي کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس نهم از رد کليات طرح مربوط به واگذاري مدارس به بخش خصوصي در اين کميسيون خبر داد. در حالي که برخي فکر مي‌کردند پرونده اين طرح بسته شده پس از ۹ ماه در تاريخ ۲۷ مهر ماه ۹۳ طرح عملياتي شد و مرضيه گرد رئيس سازمان مدارس غيردولتي وزارت آموزش و پرورش جزئيات واگذاري ۹۰۰ مدرسه دولتي به بخش خصوصي را اعلام کرد. اين دعوا هنوز ادامه دارد و مخالفان خصوصي سازي مدارس نامه اي خطاب به رئيس جمهور نوشتند.

سيدحسين نقوي حسيني، رئيس فراکسيون فرهنگيان مجلس يکي از دلايل نگارش نامه را موضوع واگذاري مدارس عنوان مي‌کند و مي‌گويد: واگذاري مدارس دولتي به بخش خصوصي يکي از دلايل تدوين و نگارش نامه به رئيس‌جمهور بوده چرا که متاسفانه اقدامات عجيبي در آموزش وپرورش در حال وقوع است که يکي از اين اقدامات واگذاري‌ مدارس و خريد خدمت از افراد آزاد براي آموزش نوجوانان است. خريد خدمت از افراد آزاد يعني آموزش وپرورش افرادي را بکار گرفته که بدون آموزش‌هاي معلمي و بدون اينکه دوره تربيت معلم وآموزش‌هاي لازم را ديده باشند اقدام به آموزش دانش‌آموزان مي‌کنند که اين‌ افراد به هيچ وجه با فنون آموزش و پرورش آشنا نيستند و روانشناسي کودک را نمي‌دانند و دوره‌هاي تربيت معلمي را نيز نديده‌اند.

اسفنديار چهاربند مديرکل آموزش و پرورش تهران هم بعد از اين اظهارات اعلام کرد: هم‌اکنون به موسسان بخش خصوصي اعلام کرده‌ايم که فضا، تجهيزات، مدير و سرايدار را به همراه ۴۵۰ هزار تومان به ازاي هر دانش‌آموز به آنها پرداخت کنند و موسس بايد حقوق پرسنل و ساير موارد را خود پرداخت کند.وي در پاسخ به اينکه اين اقدام شائبه هاي غيرانتفاعي شدن مدارس و يا پولي شدن آن را به همراه دارد گفت: به هيچ عنوان چنين اتفاقي رخ نمي‌دهد چرا که موانع جدي قانوني براي اين کار وجود دارد و اصل ۳۰ قانون اساسي مانع از اين اقدام مي‌شود. اگر واقعا به دنبال بهره اقتصادي و تبديل مدارس دولتي به غيرانتفاعي بوديم در مناطق محروم و حاشيه‌اي شهرها اقدام به واگذاري مدارس نمي‌کرديم. در شرايط خوش بينانه در يک برنامه ۵ ساله ۱۰ درصد کلاس‌ها به بخش خصوصي واگذار مي‌شود. در واگذاري مدارس دولتي به بخش خصوصي در شهر تهران وارد مناطق شمالي و مياني شهر نشديم چون اين شائبه را ايجا مي‌کند که به فکر منفعت اقتصادي هستيم براي اين کار به مناطق جنوبي شهر تهران مراجعه کرديم.

حميدرضا حاجي بابايي وزير سابق آموزش و پرورش با اشاره اينکه واگذاري مدارس دولتي به بخش خصوصي با حاکميتي بودن آموزش و پرورش مغايرت دارد، گفت: مي‌گويند ۶۰۰ هزار تومان به ازاي هر دانش‌ آموز به موسس مي‌دهيم وقتي مدرسه غيردولتي ۱۲ ميليون تومان شهريه مي‌گيرد و پايين ترين ميزان شهريه اين مدارس ۵ ميليون تومان است اگر به ازاي هر دانش‌آموز ۶۰۰ هزار تومان به موسس بخش خصوصي بدهيم بقيه اين ۵ ميليون را چه کسي مي‌دهد؟ وقتي يک مدرسه دولتي را به موسس بخش خصوصي واگذار مي‌کنيم، اين مدرسه ۵۰ميليارد تومان ارزش دارد آيا اين را نيز محاسبه کرده‌ايم که مدرسه را در اختيار موسس قرار داده‌ايم؟ آيا حساب کرده‌ايم ۵۰ ميليارد تومان در طول يکسال چقدر درآمدزايي دارد؟
مرجع : مهر
کد مطلب : ۳۸۱۵
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.