۰

9راه جنگ با استرس

تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۲۷
بدن ما به گونه ای طراحی شده که بتواند پس از یک شوک، آرام گیرد اما زندگی در جهان مدرن با عوامل استرس زای روانی که به صورت جدی تر و دراز مدت تری وجود دارند به همراه نگرانی های مالی، شغلی و تقاضاهای خانواده می تواند باعث غلبه استرس بر ما و در نهایت تضعیف سلامت جسمی و روانی انسان شود.
در این گزارش به ۹ دستور العمل بهداشتی برای مقابله با استرس و تنش اشاره شده است:

شستشوی دست ها در آب گرم
فرو بردن هر قسمت از بدن در آب گرم می تواند سیستم عصبی پاراسمپاتیک را آرام کند.

این کار را می توان با دوش گرفتن منظم انجام داد. اما یک راهکار فوری برای مقابله با استرس این است که در مواقع استرس زا با فرو بردن دستان در آب گرم به بدن کمک کنید تا آرامش خود را دوباره بدست آورد.

زمزمه یک آهنگ
زمزمه یک آهنگ یک راهکار اضطراری برای مقابله با استرس به شمار می رود. اغلب توجه کرده اید که انسان های شاد معمولا در حال زمزمه یک آهنگ هستند.مطالعات نشان داده اند که ترکیب آوا و ارتعاش بر روی فشار خون که بر اثر استرس افزایش می یابد، تاثیر مثبت دارد.

آواز خواندن می تواند به کاهش سطح استرس کمک کند اما زمزه یک آهنگ در زمانی که لازم است از استرس رهایی یافت، یک راهکار فوری به شمار می رود.

جویدن کرفس
تحقیقات نشان داده اند که عمل جویدن به کاهش سطح استرس کمک می کند. تا کنون مطالعاتی که در این زمینه انجام شده است بر روی جویدن آدامس تمرکز داشته اند اما راه بهتری در این زمینه نیز وجود دارد که به وسیله آن می توان مانند آدامس جویدن، دستگاه گوارش را فریب داد که تصور کند انسان در حال غذا خوردن است.

عمل جویدن تا حدی به دلیل ارتباط با جنبه آرامش بخش سیستم عصبی و نیز تا حدی به دلیل باز شدن انقباض ناشی از استرس فک ها، تاثیر مثبتی در کاهش تنش دارد.

این موضوع باعث می شود که انسان اغلب در مواقع استرس زا تمایل زیادی برای خوردن داشته باشد اما اگر در این زمان کرفس را برای خوردن انتخاب کنیم و شروع به جویدن کرفس کنیم می توانیم از ماده آرامش بخش موجود در کرفس به نام apigenin نیز بهره برده ایم.

خط کشیدن روی کاغذ
استرس باعث درگیری منطقه منطقی مغز و ناحیه عاطفی آن می شود و در این میان تنها مکان کوچکی در مغز برای ابداع و خلاقیت به جا می ماند. در این حالت مشغول شدن به فعالیتی که قسمت خلاقیت مغز را مشغول می کند، می تواند ما را از وضعیت فشار و گرفتاری ناشی از استرس درآورد و به ما فرصت دهد تا با یافتن یک دیدگاه جدید، آرامش یابیم.

برای این کار بهتر است کاغذی بر روی میز خود بگذارید و با نقاشی کردن و یا خط خطی کردن بر روی آن احساس خود را بیان کنید. لازم نیست که این کار را به زیبایی انجام دهیم بلکه تنها تمرکز بر روی یک فعالیت متفاوت به انسان احساس راحتی می دهد.

نیشگون گرفتن فاصله میان دو ابرو
از دیگر راهکارها برای مقابله با استرس نیشگون گرفتن میان دو ابرو است. بدن در واکنش به تنش به دندان ها فشار آورده و فک ها را منقبض می کند؛ این کار باعث افزایش فشار خون در اطراف مغز برای آماده سازی ما به واکنش های سریع می شود. این می توانند یکی از دلایل ریشه ای سردردهای ناشی از تنش در اطراف پیشانی باشد. اما با ماساژ دادن این ناحیه می توان به ماهیچه منقبض کمک کرد تا آزاد شود. برای این کار می توان میان دو ابروی خود را در بالای بینی با دو انگشت گرفت و فشار داد و بعد دو انگشت خود را تا انتها بر روی دو ابرو کشید. همچنین می توان با ماساژ دادن ناحیه پشت گوش تا گردن و ادامه آن بر روی شانه ها از مزیت ماساژ برای کاهش تنش بهره برد.

گذاشتن مرهم بر روی لب
زمانی که استرس دارید ممکن است احساس کنید که تمایل دارید غذا بخورید و یا دهان خود را لمس کنید.این موضوع به این دلیل است که لمس کرد لب ها باعث آرام کردن سیستم عصبی و کمک به خود تسکینی می شود. برای این منظور بهتر است به جای اینکه به خوردن بی فکر ناشی از استرس بپردازید که خود می تواند به اعتماد به نفس پایین به دلیل افزایش وزن بیافزاید، از گذاشتن مرهمی نرم و مرطوب بر روی لب استفاده کرد؛ این مرهم خشکی ناشی از استرس لب ها را نیز از بین می برد. چرا که استرس موجب تنفس دهانی و در نتیجه خشکی لب ها می شود. همچنین به یاد داشته باشید که بهتر است از مرهی متشکل از مواد طبیعی استفاده کنید تا مطمئن شوید که این عادت موجب وارد شدن مواد شیمیایی به دهان شما نمی شود.

سالاد بخورید
واکنش استرس می تواند ما را به سمت مصرف مواد قندی، کربوهیدات و تنقلات هدایت کند.

به نظر نمی رسد که در این وضعیت سالاد جذاب ترین گزینه باشد اما کاهو به دلیل برخورداری از ماده ای به نام lactucarium دارای خاصیت آرامش بخش است. با افزودن یک روغن سالم و چند منبع پروتئینی مانند پنیر و مغز خشکبار به سالاد کاهو می توانید از مصرف یک غذای آرامش بخش بهره ببرید.

درآوردن کفش ها
درآوردن کفش ها گزینه دیگری برای مقابله با تنش و استرس است. به پا داشتن مدام کفش می تواند گردش خون را متوقف کرده و بر سیستم عضلانی اسکلتی بالای پاها اثر گذارد که این باعث افزایش استرس بدن می شود. این در حالی است که با برهنه کردن پا و تکان دادن انگشتان آن می توان نوعی فعالیت ماهیچه ای را فعال و استرس و تنش را از بدن بیرون کرد.
مرجع : ایرنا
کد مطلب : ۳۹۰۷۸
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.