۰

روستايي مرموز در ايران که هيچ کس زنانشان را نديده

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۲۲
روستايي مرموز در ايران که هيچ کس زنانشان را نديده
نه تنها شبها پاي تلويزيون نمي نشينند که به شب نشيني هم اعتقادي ندارند. عروسي و عزا ندارند و مراسمي چون جشن تولد، سالگرد ازدواج و… براي آنان معنا و مفهومي ندارد.

مهمان نواز هستند به شرطي که احدي از زنان قصد ورود به روستاي آنان را نداشته باشد. همانطور که تا کنون کسي از دنياي بيرون زنان آنان را نديده است. متمول هستند و از طريق فروش زمينهاي پدريشان در تبريز روزگار مي گذرانند.

شناسنامه ندارند و جزو آمار جمعيت ايران به حساب نمي آيند. هيچگونه خدمات دولتي را دريافت نمي کنند.

جايي که هرگونه امکانات دنياي جديد را نمي پذيرند

اينجا ايستا است؛ مرموزترين روستاي ايران! جايي که هيچگونه امکانات دنياي جديد را نمي پذيرند و بدون آب لوله کشي، گاز، برق، درمانگاه، ماشين آلات، وسايل ارتباطي و … زندگي مي کنند.

گروهي از پيروان ميرزا صادق مجتهد تبريزي، فقيه مشهور دوره مشروطه که با الهام از آراي تجددستيز او چنين زندگي را در زمانه تسلط مدرنيته سامان داده اند.

ميرزا صادق مجتهد تبريزي از فقهايي بود که در هر دو حيطه نظر و عمل، بسيار بر طرد مطلق انديشه تجدد و دستاور هايش تاکيد مي کرد و تا پايان عمر بر عدم جواز استفاده از ابزار تکنولوژيک و امور جديد و مدرن فتوا مي داد.

اهالي روستاي ايستا واقع در شرق طالقان اوقات شرعي نماز را با شاخصه هاي خود استخراج کرده و آغاز و پايان ماه مبارک رمضان را نيز با رويت خويش تعيين مي کنند، به روياي صادقانه معتقدند، آنان به شدت منتظر ظهور امام مهدي (عج) هستند.

فرزندان آن بعد از رسيدن به سن تکليف مختارند که با آنان زندگي کنند يا به شهر تبريز بازگردند، هيچگونه فعاليت سياسي و اجتماعي نداشته و باورهاي خود را تبليغ نمي کنند.

اهالي روستاي ايستا شناسنامه ندارند

اهالي روستاي ايستا شناسنامه ندارند و از امکانات رفاهي جديد مانند آب لوله کشي، گاز، برق، تلفن، راديو و تلويزيون و… استفاده نمي کنند.

کودکان آن روستا به سبک سنتي و مکتب خانه اي با فراگيري دروسي همانند واجبات و محرمات فقهي، خوشنويسي و اصول عقايد سواددار مي شوند.

ساعت مچي و ديواري در محل زندگي "اهل توقف" وجود ندارد و سيمان و آهن در معماري خانه هاي آنان به کار نرفته است.
آنان به نحو اسرارآميزي از مردم فاصله مي گيرند و کمتر کسي را به خانه خود راه مي دهند.

از هر نوع مظاهر مدرنيته و تکنولوژي دوري مي کنند و با اين عزلت گزيني و انتخاب زندگي رهباني، هاله اي از شايعات و سخنان عجيب را در اطراف خود پراکنده اند.

اهالي بومي طالقان که به درستي نمي دانند اينان از کجا آمده اند و چه مرام و مسلکي دارند، گاه آنان را اسماعيلي مذهب و زماني دراويش ترک دنيا گفته قلمداد مي کنند که در انتظار ظهور امام مهدي (آخرين پيشواي شيعيان) هستند.
کد مطلب : ۳۹۳۳۰
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.