۰

وقتی هنر هفتم در آذربایجان غربی قربانی کمبود اعتبار و غفلت می شود

تاریخ انتشار
پنجشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۰۵
وقتی هنر هفتم در آذربایجان غربی قربانی کمبود اعتبار و غفلت می شود
فرسوده بودن امکانات، تجهیزات سینماها و استاندارد نبودن سالن‌های نمایش و نمایش نیافتن فیلم‌های در سطح بالا و مطابق با فرهنگ و تاریخ مردم در سالهای اخیر مهمترین دلایل رکود سینماهای استان عنوان می شود دلایلی که موجب شده مخاطب امروز دیگر رغبتی برای حضور در سالن های سینما نداشته باشد.

این بی توجهی ها در حالی است که آذربایجان غربی با سه کشور حساس ترکیه، جمهوری آذربایجان و عراق مرز مشترک دارد کشورهایی از جمله ترکیه و جمهوری آذربایجان با هزینه هایی اندک از جمله شبکه های ماهواره ای به راحتی در منازل و فرهنگ اهالی این دیار نفوذ کرده اند.

نکته دیگر اینکه فصل تابستان در راه است غنی سازی اوقافت فراغت از مهمترین دغدغه های خانواده ها و مسئولان اما نبود اماکن تفریحی مناسب با توجه به تاثیرگذاری بالای دنیای مجازی این سوال را در نظرها ایجاد می کند برای جلوگیری از نفوذ فیلم ها و شبکه های ماهواره ای در بین نسل جوان چه تدابیری اندیشیده شده است؟

در حال حاضر فیلم و تصویر به عنوان موثرترین و تاثیرگذارترین مقوله‌های تبلیغاتی در جهان مطرح بوده که اگر توجه کنیم دنیای غرب بیشترین تلاش را در این زمینه دارد و با ایجاد هالیوود و بالیوود به راحتی توانسته با انجام سرمایه‌ گذاری انیمیشن‌ها و فیلم‌هایی ارائه دهد که در ذهن کودکان و نوجوانان به‌ گونه‌ای تاثیر گذارد که حتی در زندگانی خود شخصیت نخست فیلم را الگو برای خود قرار دهند.

این درحالی است که با کمی هزینه و توجه سینمای ایران نیز می‌تواند با معرفی صحیح و درست اسوه و الگوهای خود و ایجاد فیلم‌های تاثیرگذار در الگوبرداری کودکان و نوجوانان تاثیرگذار باشد چرا که سینما از شاخصه های فرهنگ و تمدن یک جامعه بوده به طوری که وقتی سطح فرهنگی یک شهر بررسی می‌شود بحث تعداد سینماهای فعال و تعداد صندلی به نسبت جمعیت آن شهر مطرح بوده که با مقایسه این معیارها سطح فرهنگی یک شهر مشخص می ‌شود.

امروز تن بی رمق سینماهای کشور با بازسازی و اختصاص بودجه های اندک قابل درمان نیست بلکه احیای صنعت سینما و هنر هفتم در کشور به خصوص آذربایجان غربی نیازمند انقلابی است که در آن فیلمساز و دولت، صنعت سینما را به عنوان بستر عرضه و تقاضای کالای هنری سینما به رسمیت بشناسند.

سالن سینما

به غیر از حوزه هنری هیچ نهادی به سینماهای استان توجهی ندارد

رئیس حوزه هنری آذربایجان غربی در خصوص توجه به وضعیت سینماهای استان و آخرین شرایط حاکم بر آنها به خبرنگار مهر گفت: متاسفانه با وجود اهمیت بالای توجه به سینما از ۱۹ باب سینمای فعال استان تنها سه سینما در ارومیه به صورت کاملا فرسوده باقی مانده است که جوابگوی مخاطب نیستند.

علیرضا نوروزی با تاکید بر اینکه در حال حاضر هیچ نهادی جز حوزه هنری در استان به وضعیت سینماهای استان توجهی ندارد اظهارداشت: در سایر استانها استانداری، شهرداری ها با حمایت های مادی و معنوی از صنعت سینما دفاع می کنند اما این موضوع در استان ما فراموش شده است.

وی با بیان اینکه از سال گذشته به دلیل کهنه و فرسوده بودن تجهیزات سینما و مشکل پخش فیلم دیجیتالی کردن سینماها در دستور کار قرار داشت عنوان کرد: هم اکنون سه سینمای فعال استان در ارومیه مجهیز به پخش دیجیتال فیلم هستند که این اقدام هم نقش موثری در جذب مخاطب تاکنون نداشته است.

نوروزی یکی از دلایل عدم استقبال مخاطب از سینماها در استان (ارومیه) را فرسوده بودن ساختمان، امکانات و تجهیزات سینماها برشمرد و گفت: به طور متوسط قدمت تمام سینماهای استان به بالای ۵۰ سال می رسد که نشان دهنده فرسوده و غیرقابل استفاده بودن آنهاست.

رئیس حوزه هنری آذربایجان غربی با گلایه از بی توجهی مسئولان به بخش فرهنگ به خصوص هنر هفتم سینما در استان اعلام کرد: کمبود بودجه و عدم تخصیص بودجه فرهنگی در زمینه تجهیز و بازسازی سینماها از جمله دلایل بنیادین در راکد بودن سینماها و روند رو به زوال سینماهای آذربایجان غربی است.

سینما

سینماهای ارومیه جوابگوی نیاز مخاطب امروز نیست

نوروزی در خصوص اقدامات حوزه هنری در زمینه توسعه و تجهیز سینماهای ارومیه بیان داشت: از سال گذشته دیجیتالی کردن پخش فیلم در دستور کار قرار داشت که این امر محقق شد اما توسعه و تجهیز سینماها نیازمند اختصاص اعتبارات کلانی است که از عهده حوزه هنری استان بر نمی آید.

وی ادامه داد: با اعتبارات موجود توانستیم سال گذشته تغییراتی در زمینه تعویض صندلی و کف سینما انقلاب ارومیه انجام دهیم اما به دلیل فرسوده بودن ساختمان و سایر تجهیزات چندان اقدام قابل توجهی به نظر نمی آید.

نوروزی خواستار حمایت همه جانبه مسئولان از توسعه و تجهیز سینماهای موجود در ارومیه شد و گفت: با ادامه روند فعلی چند سال آینده سینماهای موجود نیز به کلی تخریب شده و دیگر امیدی به احیای هنر هفتم در این منطقه نخواهیم داشت.

تاریخ نمایش اولین فیلم در سینماهای آذربایجان‌غربی به سال ۱۳۱۰ بر می گردد یعنی زمانی که سینما "ایران" در خوی با ۳۱۵ صندلی به عنوان اولین سینمای استان فعالیت خود را آغاز کرد.

شهرستان ارومیه به عنوان مرکز استان ۳۰ سال پس از این تاریخ صاحب سینما شد به طوری که سینما آزادی ارومیه در سال ۱۳۴۰ با نام تخت جمشید، سینما انقلاب در سال ۱۳۴۲ و سینما ایران ارومیه در سال ۱۳۴۴ به بهره‌ برداری رسیدند.

بعدها نیز سینماهای فرهنگ و تربیت در ارومیه، قدس در اشنویه، وحدت در بوکان، فرهنگ در پیرانشهر، میهن و آسیا در خوی، قدس در سردشت، سعدی در سلماس، بهمن در شاهین دژ، قدس در ماکو، تربیت در مهاباد، انقلاب در میاندوآب و فرهنگ و ایران در نقده فعالیت خود را در مجموع با ظرفیتی بالای ۱۱ هزار نفر صندلی (به ازای هر هزار نفر جمعیت چهار صندلی) آغاز کردند.

اما امروز سینماهای شهرهای استان به هزاران یاد و خاطره از هنر اصیل ایرانی به دست فراموشی سپرده شده اند و سینماهای فرسوده ارومیه نیز تاب و توان پذایریی از مخاطبان خود را ندارد سالهاست قهر مردم با هنر هفتم در این دیار نیز ادامه دارد.

مرجع : مهر
کد مطلب : ۳۹۴۷۲
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.