۰

تولید جنین جوجه با پوزه دایناسور

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۴۸
تولید جنین جوجه با پوزه دایناسور
به گفته دیرین‌شناسان و محققان زیست‌شناسی رشد، این جوجه‌های در حال رشد به نمایش چگونگی تکامل یافتن نوک پرندگان پرداخته‌اند.

حدود پنج میلیون سال پیش، به دلیل برخورد یک سنگ عظیم فضایی، عصر دایناسورها به پایان رسید؛ اما همه دایناسورها منقرض نشدند. تحقیقات بسیاری در جهت درک چگونگی تکامل یافتن پرندگان از اجداد خزنده‌شان از طریق اکتشافات فسیل‌ها انجام شده است.

این اکتشافات، سرنخ‌هایی را در مورد چگونگی ظهور پر پرندگان و پرواز آن‌ها ارائه کرده‌اند. نوک پرندگان نیز یک ساختار کلیدی دیگر است که آن‌ها را از اجداد دایناسور خود متمایز کرده است.

دانشمندان به منظور درک چگونگی تکامل یافتن نوک پرندگان، موفق شدند نوک جنین‌های جوجه را به پوزه تغییر دهند.

اگرچه این جوجه‌ها زنده از تخم بیرون نیامدند زیرا دانشمندان بیشتر علاقه‌مند به مشاهده تکامل نوک این جنین‌ها بودند، نه تولد جوجه‌های پوزه‌دار.

آن‌ها دریافتند که یک الگوی بیان ژن خاص در پرندگان وجود دارد که پستانداران یا خزندگان عاری از آن هستند. این بیان ژنی خاص به کنترل شکل نوک می‌پردازد.

دانشمندان با معرفی یک مهارکننده برای توقف سیگنال ژنتیکی تولیدکننده نوک، توانستند پوزه و شکاف کام شبیه دایناسورها را در جنین‌های جوجه بوجود بیاورند.
مرجع : ایسنا
کد مطلب : ۴۰۴۷۸
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.