۰

تاخیر 8 ساعته در پروازهای یک شرکت هوایی

تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۱۸
تاخیر 8 ساعته در پروازهای یک شرکت هوایی
مسافران شرکت هواپیمایی آتا، دوروز گذشته، ساعاتی سختی را گذراندند. برخی از آنها ساعت ۲ بامداد از فرودگاه مهرآباد با خبرآنلاین تماس گرفتند و گفتند که پرواز ۵۲۵۹ قرار بوده ساعت ۹شب به مقصد اهواز انجام شود چند بار تغییر کرده است. آنها گفتند دفعه اول به مسافران پیامک زده اند که پرواز ساعت ۱۰ شب انجام میشود.سپس این زمان به یک ونیم بامداد۴شنبه ومجددا پس از حضور مسافران در فرودگاه این پرواز به ۳ صبح تغییر یافته است.

پیگیری ها نشان داد همین هواپیما در مسیر تهران مشهد نیز با تاخیر پرواز کرد ودر فرودگاه مسافرین از هواپیما پیاده نشدند تا غرامت بگیرند. بالاخره این پرواز در ساعت ۵ و۱۵ دقیقه بامداد دیروز چهارشنبه انجام شد. ظاهرا در پاسخ مسافرین معترض بلیط برخی ممهور به مهر نمایند آتا در فرودگاه تهران شده تا نصف پول بلیط را بابت تاخیر بگیرند. البته همه مسافران از این موضوع اطلاع نداشته ومعلوم هم نیست دفاتر فروش نصف پول را مسترد کنند. با بررسی به عمل آمده مشخص شد پرواز آتا در روز سه شنبه همگی با تاخیر چند ساعته انجام شده است.

هواپیمایی آتا: خسارت مسافران را می دهیم
نیکنام، روابط عمومی این شرکت در گفتگو با خبرآنلاین اعلام کرد: این اندازه در جریان هستم که نقص فنی داشتیم و این نقص فنی باعث شده پروازها به تاخیر بخورد. چند پرواز متاسفانه تاخیر شد.

او گفت: شرکت ما قوانینی دارد برای زمانی که پرواز مسافر تغییر دارد و مربوط به نقص فنی هواپیما باشد -گرچه بخاطر ایمنی خود مسافر است- که جبران خسارت کند، معتقدیم اعصاب خوردی مسافران قابل جبران نیست، منتهی باید بگوییم اتفاقی که می افتد ما هم ناراحتیم. وقتی کسی بیش از ۴ ساعت تاخیر داشته باشد، می تواند از قوانین شرکت استفاده کند و خسارت وارده به او جبران شود تا مقداری مسکن باشد به خاطر اشکالاتی که برای هواپیما پیش آمده.

نیکنام علت این تاخیر را اینطور بیان کرد: روز سه شنبه یک پروازمان در شیراز به خاطر ایمنی و به دلیل اینکه نمی شود ریسک کرد و خدای ناکرده پروازی را انجام دهیم با احساس اینکه هواپیما ایراد دارد، تاخیر می خورد متاسفانه این قضیه ادامه می یابد چون همه پروازهای این هواپیما تاخیر می خورد. تمام مسافران ما در شهرهای مختلف به خاطر تاخیر و اشکال فنی، دچار مشکل شدند. ولی به همه شان اطلاع رسانی شده که هماپیما تاخیر دارد.

به گزارش خبرآنلاین، او توضیح داد: در شرکت آتا بیانیه و دستورالعملی داریم که در مجلات پروازی ما هم موجود است و در این دستورالعمل توضیح داده شده شرکت در مقابل تاخیرات چه وظایفی دارد.ما به مسافران اطلاع رسانی کردیم که پروازتان تاخیر دارد ولی ممکن است مسافر در فرودگاه باشد و ممکن است شماره تلفن گیرنده بلیت با شماره مسافر یکسان نباشد و مسافران در فرودگاه معطل شوند.ما مشکل در پرواز را قبول داریم و از مسافران عذرخواهی می کنیم.

نیکنام درباره تاخیر در پرواز تهران-اهواز گفت: تاخیر ۸ ساعته در این پرواز تایید می شود. البته در مشهد، شیراز و برخی فرودگاه های دیگر هم هرجا تاخیر داشتیم، قانون پذیرایی از مسافران رعایت شده و تا جایی که توان داشتیم همه سعی مان را کردیم تا رضایت مسافران را جلب کنیم. از جمله در تهران مسافران وقتی به فرودگاه آمدند و برخی مشکل داشتند و از پرواز جا مانده بودند در مهمانسرای تهران پذیرایی کردیم . باز هم عذرخواهی می کنیم و از اشکال پیش آمده متاسفیم.

وقتی پرواز تاخیر دارد چه کنیم؟
امروزه رعایت حقوق مسافران خطوط هواپیمایی به عرفی عادی در خطوط هواپیمایی دنیا تبدیل شده. در ایران هم برخی اخبار می گوید مسافران فهمیده اند که وقتی هواپیما تاخیر می خورد، چه کنند. برخی از آنها در هواپیما می نشینند و پیاده نمی شوند تا بلیت رفت و برگشت به مشهد به عنوان خسارت تاخیر پرواز دریافت کنند.

ولی قوانین بین المللی درباره تاخیر در پروازها، بسیار از عرف ایرانی سختگیرانه تر است. مقالات زیادی نوشته شده که نشان می دهد در چه شرایطی و چه مقدار از پول بلیت خود را می توانید پس بگیرید؟

در برخی از این گزارشها آمده که قوانین بین المللی تکلیف کرده در صورت تاخیر دست کم دو ساعته شرکت هوایی باید امکاناتی مانند تماس تلفنی رایگان، نوشیدنی و غذا و اسکان را در اختیار مسافران قرار دهد.

همچنین در تاخیر با بیش از سه ساعت غرامتی مشابه حالت لغو پرواز به مسافر پرداخت می‌شود و اگر تاخیر به بیش از پنج ساعت رسید، مسافران حق دارند که پروازشان را لغو کنند و پول بلیت شان را به طور کامل دریافت کنند. در این حالت شرکت هواپیمایی موظف است پروازی را برای بازگشت مسافر به مبداء اولیه پرواز تدارک ببیند.
کد مطلب : ۴۰۶۶۹
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.