۰

اقتصاد چین چگونه مصرف‌محور می‌شود؟

تاریخ انتشار
جمعه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۰۵
جینگ اولریچ با اشاره به سیل داده‌های در دست، اظهار کرد: به عقیده من در چند فصل آینده شاهد انبساط پولی بیشتری در چین خواهیم بود. تا به امروز شاهد سه مورد کاهش نرخ بهره و کاهش نسبت نقدینگی بانک‌ها بوده‌ایم. با این حال به نظر می‌رسد اقتصاد در برخی بخش‌ها رشد آرام‌تری نسبت به توقعات داشته باشد؛ به خصوص در تولید صنعتی و تشکیل سرمایه ثابت.

به عقیده جینگ اولریچ دولت چین طی چند فصل آینده به طور خودکار سیاست انبساط پولی را در پیش خواهد گرفت. وی افزود: نکته مهم‌تر این است که ما شاهد گذار اقتصاد به سوی یک مدل مصرف‌محور‌تر هستیم.

نایب رئیس بخش آسیا و اقیانوسیه مؤسسه «جی پی مورگان» با اشاره به آمارهای اقتصادی موجود در زمینه‌ خرده فروشی و تشکیل سرمایه‌ ثابت، ادامه داد: رشد در زمینه خرده‌فروشی حدود ۱۰ درصد بوده‌است. از آن مهم‌تر تجارت الکترونیک تا ۴۰ درصد رشد سالانه داشته‌است، یعنی ۴ برابر خرده‌فروشی در کل.

اولریچ با تأکید بر اینکه اقتصاد چین رو به تعادل می‌رود، گفت: ما شاهد بازیابی تعادل هستیم. هرچند مشاهده می‌کنیم که بخش صنایع در تقلا است؛ به خصوص صنایع سنگین که مشکلات ناشی از اشباع بازار را تجربه می‌کند.

وی با اشاره به این‌که حل مشکل اشباع بازار تنها در بلند‌مدت ممکن است، اظهار کرد: امروزه صنایع خدماتی در قیاس با بخش تولید، کمک بیشتری به افزایش رشد تولید ناخالص داخلی کرده‌اند. همچنین برای اولین بار است که مصرف نسبت به سرمایه‌گذاری، کمک بیشتری به تولید ناخالص داخلی (GDP) کرده‌است.

اولریچ خاطر نشان کرد که روند بازیابی تعادل در حال طی شدن است و کند شدن نرخ رشد در اثنای این گذار، امری طبیعی است.

نایب رئیس بخش آسیا و اقیانوسیه مؤسسه «جی پی مورگان» درباره چشم‌انداز بازارها و پایین بودن ارزیابی‌ها نسبت به زمان اوج در سال ۲۰۰۷، اظهار کرد: به نظر می‌رسد حاشیه بدهی‌های چین بسیار بالا باشد؛ چیزی بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار. هرچند بازار سهام چین طی ۱۲ ماه اخیر بهترین عملکرد را داشته‌، در این برهه زمانی به نظر می‌رسد بازار هنگ‌کنگ وضع بهتری داشته‌باشد.

وی دلیل این امر را این‌گونه توصیف کرد: سهام بیشتر کارخانه‌هایی که در هنگ‌کنگ یا در سرزمین چین اصلی به ثبت رسیده‌اند، در بازار هنگ‌‌کنگ با ۲۰ تا ۳۰ درصد تخفیف خرید و فروش می‌شود.

اولریچ تأکید کرد: در حال حاضر سهام کارخانه‌های سرزمین اصلی که در بازار بورس هنگ‌کنگ خرید و فروش می‌شوند (این‌گونه از سهام به سهام اچ معروف است) ارزان‌تر هستند و ارزش سرمایه‌گذاری بهتری دارند.

جینگ اولریچ درباره بازار سهام چین اظهار کرد: به عقیده من این بازار راهی طولانی در پیش دارد؛ زیرا اقتصاد ما وابستگی شدیدی به دلار آمریکا دارد. اما ارزش بازار به تولید ناخالص داخلی، هنوز خیلی پایین و حدود ۶۰ درصد است که می‌تواند طی چند سال آتی به ۱۰۰ درصد برسد.

اولریچ با توجه به این داده‌ها و آمار در مجموع چشم‌انداز بازار سهام چین را روشن توصیف کرد.
مرجع : اقتصاد نیوز
کد مطلب : ۴۰۷۵۸
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.