۰

یک ایستگاه مترو با چهار نام!

تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۰۲
یک ایستگاه مترو با چهار نام!
ایستگاه متروی "شهدای رسانه" در حالی روز گذشته با حضور شهردار تهران به بهره برداری رسید که از مدتها پیش و در تمامی مصاحبه‌ها و اظهارنظرهای مسئولان شهرداری و شرکت مترو، این ایستگاه "میدان جهاد" نامگذاری شده بود. حتی روی تابلوی ورودی اصلی ایستگاه در مراسم روز گذشته نام میدان جهاد حک شده بود.
به ناگاه هنگام آغاز مراسم افتتاح اعلام شد که نام ایستگاه (احتمالا به دلیل نزدیکی به خبرگزاری ایرنا) و به احترام شهدای والامقام عرصه رسانه، به شهدای رسانه تغییر کرده است.

نام ایستگاه در تابلو پشت سر قالیباف ایستگاه میدان جهاد(فاطمی) قید شده است


سوال اینجاست که نامگذاری اماکن و معابر بر چه معیاری صورت می‌گیرد و چگونه در لحظه، نام یک ایستگاه مترو، که قرار است تا سالها محل عبور و مرور شهروندان باشد عوض می‌شود؟ فارغ از هزینه طراحی و نصب تابلوی "میدان جهاد" و تغییر مجدد آن به شهدای رسانه که به طور طبیعی از محل مالیات مستقیم شهروندان تامین می شود، این تصمیمات تا چه اندازه حساب شده و از پیش برنامه ریزی شده است و آیا از سوی کمیته ای کارشناسی به نتیجه رسیده یا براساس نظر شخصی و لحظه ای؟ قضیه وقتی پیچیده تر می شود که با اندک دقتی در کتیبه نصب شده به مناسبت بهره برداری، نام ایستگاه نه "میدان جهاد" نه "شهدای رسانه" بلکه "میدان شهدای رسانه" (فاطمی) حک شده است و این شائبه را اذهان پدید می آورد که این یک خطای نگارشی است یا شهرداری مصمم است نام میدان فاطمی سابق و جهاد فعلی را نیز به شهدای رسانه تغییر دهد.

نام ایستگاه در کتیبه افتتاح، ایستگاه میدان شهدای رسانه(فاطمی) قید شده است


چندی پیش و در مورد نامگذاری پارک جنگلی قوچک به بوستان یاس نیز شاهد داستان مشابهی بودیم. شهرداری اعلام کرد به دلیل قرار گرفتن بازه زمانی تجهیز پارک جنگلی به بوستان، مصادف با ایام فاطمیه (س)، این بوستان به نام "یاس" نامگذاری می شود. این انتخاب نام اگرچه خوش سلیقگی و حسن نیت مسئولان و برآمده از عشق و علاقه قلبی تمامی شهروندان به اهل بیت (ع) است. اما باز پرسش در مورد شیوه نامگذاری اماکن شهری را پر رنگ تر می‌کند. شیوه نامگذاری بوستان یاس حتی صدای شورای شهر تهران را هم درآورد و رئیس کمیته نام گذاری شورای شهر تهران در اظهار نظری گفت: نام بوستان یاس در کمیسیون نام‌‌گذاری شورا مصوب نشده و درصدد تعیین نام جدید برای این بوستان با ترکیبات یاس هستیم.

ظاهرا قرار است نام بوستان یاس به خدیجه کبری(س) تغییر کند


تغییر نام میادین و اماکن و معابر سطح شهر با گذشت زمان و بروز تغییرات اجتماعی و فرهنگی و محیطی ،یک ضرورت در مدیریت شهری است اما بهتر نیست شهرداری در این زمینه از نظرات کارشناسان، اساتید دانشگاه و اعضای شورای شهر تهران نیز بهره بگیرد تا کمتر دچار تصمیمات آنی شود که سردرگمی شهروندان را در پی دارد؟

مرجع : نسیم
کد مطلب : ۴۱۴۴۲
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.