۰

چرا ترش می‌کنیم؟

تاریخ انتشار
جمعه ۱ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۹:۳۳
علیرضا خلیلیان اظهار کرد: به دلیل بازگشت اسید معده، بیمار دچار اسپاسم عضلات مری می‌شود که با درد قفسه سینه ظاهر شده و در بیشتر موارد با دردهای قلبی اشتباه گرفته می‌شود.

این متخصص گفت: ریفلاکس بیماری بسیار مزمن است که شایع‌ترین بیماری دستگاه گوارش فوقانی در جامعه به شمار می‌رود و یکی از عوامل مهم در ایجاد سرطان در قسمت تحتانی مری است.

خلیلیان در خصوص علائم ریفلاکس معده اظهار کرد: حالت تهوع، بوی بد دهان که در صبح‌ها ایجاد می‌شود، تلخی و طعم بد دهان، ترش کردن و سوزش سر دل همگی از نشانه‌های بیماری ریفلاکس معده است.

وی افزود: عوامل زیادی در ایجاد ریفلاکس معده نقش دارند؛ مهم‌ترین علت این بیماری، چاقی است که متاسفانه یکی از معضلات عمده جامعه است.

وی ادامه داد: طبق آمار موجود بیش از ۴۰ تا ۴۵ درصد دانش آموزان ابتدایی چاق هستند و این امر موجب شل شدن عضلات شکم و دیافراگم می‌شود که بیماری ریفلاکس را تشدید می‌کند.

این فوق تخصص خاطرنشان کرد: خوردن غذاهای چرب موجب شل شدن اسفناک‌تر تحتانی مری شده و کندی حرکات و تخلیات معده را به همراه دارد. همچنین مصرف غذاهای تند و ادویه‌دار، میوه‌های ترش، مصرف سیگار و مشروبات الکلی همگی از عوامل ایجاد و تشدید ریفلاکس معده است.

خلیلیان گفت: خوردن سریع غذا و حرف زدن هنگام غذاخوردن باعث می‌شود در بین لقمه‌های غذا، هوا را هم بلع کنیم که این امر معده را تحریک کرده و موجب تشدید ترشح اسید معده و در نهایت برگشت اسید معده به داخل مری می‌شود.

وی تصریح کرد: ریفلاکس معده در نوزادان هم دیده می‌شود اما ریفلاکس در نوزادان تا شش ماهگی طبیعی بوده و نیاز به درمان ندارد. ریفلاکس معده کودکان را هم دچار می‌کند که با ایجاد سرفه در بیمار موجب تشدید علائم آسم در کودکان می‌شود.

این فوق تخصص عنوان کرد: بهترین روش درمان این بیماری این است که عوامل ایجاد کننده را پیدا کنیم و بعد برای درمان تصمیم بگیریم. مثلا کودکان چاق مبتلا به ریفلاکس باید وزن خود را کاهش داده و از مصرف غذاهای چرب و فست فود خودداری کنند.

 وی توصیه کرد: ریفلاکس معده در صورت عدم درمان خطرناک است و عوارض زیادی را به دنبال دارد. افراد بلافاصله پس از خوردن غذا نباید دراز بکشند و حداقل میان خوردن غذا تا استراحت، سه ساعت فاصله اندازند، غذا را آهسته بخورند، به خوبی بجوند و بین لقمه‌های غذا صحبت نکنند و مصرف غذاهای فست فود و چرب را به حداقل برسانند.
مرجع : ایسنا
کد مطلب : ۴۲۰۱۹
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.