۰

مناقشه چین و آمریکا به جنگ خواهد انجامید

تاریخ انتشار
جمعه ۱ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۲۲:۰۱
مناقشه چین و آمریکا به جنگ خواهد انجامید
به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک روسیه، رئیس بنیاد سوروس و بنیاد "جامعه باز" و همچنین عضو سابق هیئت مدیره شورای روابط خارجی آمریکا گفت پیش بینی می کند مناقشه بین چین و آمریکا سرانجام به جنگ خواهد انجامید.

وی می گوید اگر چین اقتصاد خود را بر مصرف داخلی استوار کند و در واقع اقتصاد صادرات محور را از اولویت های خود حذف کند، وقوع چنین سناریویی امکان پذیر خواهد بود. چون در این حالت، مقامات این کشور برای آنکه همچنان در قدرت باقی بمانند مجبورند مناقشه ای خارجی را به راه اندازند.

جرج سوروس افزود: اگر مناقشه ای بین چین و یک متحد نظامی آمریکا مانند ژاپن روی دهد اغراق آمیز نیست که بگویم جنگ جهانی سوم در راه خواهد بود.

این سرمایه دار آمریکایی می گوید برای جلوگیری از چنین سناریویی،آمریکا باید به چین امتیازاتی بدهد. مثلا با گنجانده شدن یوان در سبد ارزی صندوق بین المللی پول موافقت کند. در این حالت، واحد پول چین می تواند با دلار آمریکا به طور جدی رقابت کند.

جرج سوروس در بخش دیگر از سخنان خود تاکید کرد هنگامی که آمریکا با گنجانده شدن یوان در سبد ارزی صندوق بین المللی پول موافقت کند از آن طرف هم چین مجبور می شود از اصلاح ساختار اقتصادی خود صرف نظر کند. چین برای آنکه به رشد اقتصادی پایدارتری دست یابد اصلاحات مهمی را در ساختار اقتصاد خود به اجرا گذاشته است که بر اساس آن ، رشد اقتصادی کشور از این به بعد به جای آنکه بیشتر مبتنی بر صادرات و سرمایه گذاری های خارجی و داخلی باشد یا به اصطلاح صادرات محور باشد؛ باید بر اساس خدمات دهی، نوآوری و افزایش مصرف داخلی یا مصرف گرایی باشد. همین امر باعث شده است روند رشد اقتصادی کشور کند شود.

به گفته سوروس چین و آمریکا برای رسیدن به راه کاری برای حل اختلافات اقتصادی خود با مشکل مواجه خواهند شد اما هر جایگزین دیگری به جز راه حل گفتگو شده، برای دو کشور نتایج بسیار سنگینی خواهد داشت. اگر آمریکا و چین نتوانند اختلافات خود را حل کنند آنگاه پکن به مسکو روی خواهد آورد و ائتلاف سیاسی و نظامی بین چین و روسیه شکل خواهد گرفت و بدین گونه تهدید وقوع جنگ جهانی سوم بیشتر به واقعیت نزدیک خواهد شد.
مرجع : باشگاه خبرنگاران
کد مطلب : ۴۲۰۴۷
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.