۰

ایران هیچ یک از تعهدات خود را نقض نکرده است

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۵۷
ایران هیچ یک از تعهدات خود را نقض نکرده است
به گزارش پایگاه اینترنتی کاخ سفید، ماری هارف، سخنگوی کاخ سفید ادعای روزنامه نيويورک تايمز درباره افزایش غیرقانونی ذخایر اورانيوم غنی شده ايران را تعجب آور خواند.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: افزایش میزان ذخیره اورانیوم غنی شده ایران که در گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به آن اشاره شده در چارچوب توافق طرح اقدام مشترک کاملا مجاز بوده و ایران هیچ کدام از تعهدات خود را نقض نکرده است.

گفتنی است؛ روزنامه نیویورک تایمز روز سه شنبه نوشت در حالی که تنها یک ماه تا پایان مهلت مقرر برای دستیابی به توافق هسته ای نهایی با ایران باقی مانده است، بازرسان بین‌المللی گزارش کرده اند ذخیره اورانیوم غنی سازی شده ایران در ۱۸ ماه گذشته حدود ۲۰ درصد افزایش یافته است.

این روزنامه آمریکایی افزود این مسئله ادعای دولت باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا را مبنی بر این که برنامه هسته‌ای ایران در این مدت متوقف بوده است، زیر سوال می‌برد.

ماری هارف سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت تیم مذاکره کننده آمریکا در مذاکرات هسته‌ای از این ادعای روزنامه نیویورک تایمز متعجب شده است.

به گفته هارف، بر اساس طرح اقدام مشترک، ایران می‌تواند ارقامش را در خصوص میزان ذخیره اورانیوم غنی شده بالا و پایین کند، اما مادامی که در پایان یک موعد مقرر این مقدار را به زیر رقم معینی رسانده باشند. بنابراین در دوره نخست، یعنی در دوره طرح اقدام مشترک و دوره تمدید آن، ایرانی‌ها دقیقا همین کار را کرده‌اند. آنها میزان ذخیره را بالا برده اند و بعد پایین آورده‌اند و در پایان موعد مقرر این مقدار در همان سطحی بوده که باید می‌بود.

هارف در ادامه درباره اینکه آیا درباره مسئله میزان ذخیره اورانیوم ایران نیز در دیدارهای اخیر گفتگو شد یا خیر،‌گفت: من نمی‌دانم آیا در این باره نیز با وزیر امور خارجه آمریکا گفتگو شد یا خیر. ممکن است در سطح کارشناسان در این باره گفتگو شده باشد. اما مجددا باید بگویم که این یک مسئله بسیار عادی برای ایران در این مذاکرات است.

وی تصریح کرد: آنها در دوره نخست طرح اقدام مشترک مقدار ذخیره را بالا و پایین بردند و سپس در دوره تمدید آن نیز این کار را کردند و مادامی که میزان ذخیره در پایان موعد مقرر به همان سطحی برسد که باید می‌رسید، این کار برای آنها کاملا عادی و مجاز است. بنابراین، این حرف که این مسئله مانعی در مذاکرات است با آنچه در داخل اتاق مذاکرات جریان دارد کاملا در تضاد است، ظاهرا یک جنجال ساختگی است.
مرجع : باشگاه خبرنگاران
کد مطلب : ۴۳۸۷۳
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.