۰

از آغاز اجرای شبکه فیبرنوری استان تهران تا اجرای مرحله دوم ساماندهی سیم کارت اپراتورها

تاریخ انتشار
پنجشنبه ۱۴ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۲۲:۲۷
آغاز عملیات اجرایی شبکه فیبر نوری (FTTX) با هدف دسترسی به ارتباطات باند پهن در نمایشگاه بین‌المللی تهران و اجرای مرحله دوم ساماندهی سیم کارتهای اپراتورها واعلام قطع تمام سیم کارت های افرادی که بیش از 10 سیم کارت دارند و همچنین تغییر تعرفه اینترنت پرسرعت نامحدود شرکت مخابرات استان تهران از اول خرداد ماه از جملهمهمترین عناوین خبری هفته گذشته بود که در ادامه نگاهی گذرا به آنها خواهیم داشت.

*مرحله دوم ساماندهي سيم‌كارتهاي اپراتورها اجرا مي‌شود
 
در هفته گذشته غلامرضا داداش‌زاده معاون نظارت و اعمال مقررات رگولاتوري معاون نظارت و اعمال مقررات رگولاتوري از اجراي مرحله دوم طرح ساماندهي سيم‌كارتهاي فاقد اطلاعات مشخص خبر داد و گفت: با اجراي مرحله اول اين طرح و دريافت كد ملي مشتركان تلفن همراه، در حال حاضر اطلاعات افراد حقيقي كه بيش از ده سيم‌كارت اعتباري و يا دائمي به نامشان ثبت شده، استخراج شده است.
 
وي با اشاره به اينكه در حال حاضر در اپراتور ايرانسل هزار و ۷۴۵ مشترك اعتباري و در اپراتور همراه اول ۶۲۰ مشترك دائمي و ۳۵ هزار و ۳۲ مشترك اعتباري بيش از ده سيم‌كارت دارند، درباره مهلت زماني مراجعه به امور مشتركين عنوان كرد: مشتركان داراي بيش از ده سيم‌كارت تا پايان خرداد ماه جاري فرصت دارند به امور مشتركين اپراتور خود مراجعه كنند و درصورت عدم مراجعه، تمامي سيم‌كارتهاي اين افراد از ابتداي تيرماه قطع مي‌شود.
 
*مخابرات تمایل خود را به بازگشت تعرفه‌ها اعلام کند
 
همچنین در هفته گذشته محمود واعظی وزیر ارتباطات وفناوری اطلاعات در حاشیه همایش روابط عمومی حرفه‌ای گری و اخلاق مداری درجمع خبرنگاران با اشاره به وضعیت تغییر تعرفه مخابراتی اظهار کرد: اگر مخابرات تصمیمی در مورد برگشت آبونمان 900 تومانی به 30 تومانی گرفته است و چنین پیشنهادی گرفته است لازم است آن را با کمیته تنظیم مقررات در میان بگذارد نه رسانه‌ها.
وی افزود:اگر پیشنهاد بازگشت تعرفه‌ها به حالت قبل از هم کدسازی ارائه شده است باید آن را در کمیسیون مطرح کنند و ما حرفی نداریم و در کمیسیون بررسی خواهد شد.  
 
واعظی در ادامه تصریح کرد:درست است که مالکیت این شرکت خصوصی شده اما حاکمیت آن خصوصی است وباید تلاش کنیم این شرکت سیاست‌های کشور را دنبال کنند و ما قطعا به مخابرات کمک می کنیم.
 
وی افزود:حمایت تنها به معنای افزایش تعرفه نیست و می‌تواند ابعاد مختلفی داشته باشد و از میان مجموعه مسائل مربوط به توسعه یک مورد هم می‌تواند به تعرفه‌ها مربوط شود.
 
*آغاز عملیات اجرای پروژه پهن باند کشور از نمایشگاه بین المللی تهران 
 
محسن باقری، مدیر عامل اپراتور چهارم در مراسم آغاز به کار پروژه ملی فیبر نوری در نمایشگاه بین المللی تهران، اظهار کرد:عملیات اجرای شبکه FTTX به منظور دسترسی عمومی به باند پهن با فناوری فیبر نوری که امروز صبح آغاز به کار کرد، در این پروژه اتصال فیبر نوری به منازل به عنوان یک پروژه ملی در دستور کار وزارت ارتباطات قرار دارد.
 
وی افزود: در سال 1391 سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی پروانه‌ای را به شرکت ایرانیان نت اهدا کرد و پس از‌ آن، این شرکت ملزم شد تا طی 8 سال 6.08 میلیون پورت استفاده کننده پهن باند با حداقل 20 مگابیت در ثانیه ظرفیت پهن باند به مشترکین خانگی کشور اهدا کند.
 
باقری در ادامه تصریح کرد: در جهت اجرای این پروژه، یک دوره تجاری سازی 18 ماهه تشکیل شد، اما به دلیل نبود امکانات، اجرای این پروژه فراهم نبود و عملا نیاز به مشاوره خارجی داشت تا این طرح را بررسی کند، اما در آن زمان محقق نشد و نهایتا با دلخوری رگولاتوری همراه بود.
 
مدیر عامل اپراتور چهارم در ادامه افزود: عملیاتی اجرایی پروژه پند باند کشور ابتدا از کرج آغاز شد و امروز در تهران و ماه‌های دیگر در یکی از شهرهای مشهد یا شیراز آغاز می‌شود و امیدواریم تا پایان سال هفت شهر عملیات اجرایی در آن شروع شود و تا پایان سال 95 نیز به شهرها سرویس می‌دهیم.
 
*تعرفه اینترنت پرسرعت نامحدود بر اساس مصوبه رگولاتوری
 
تعرفه اینترنت پرسرعت نامحدود شرکت مخابرات استان تهران براساس مصوبه 152 سازمان تنظیم مقررات از تاریخ اول خرداد ماه تغییر یافت.
 
محمدرضا بیدخام معاون تجاری شرکت مخابرات استان تهران با اعلام این خبر اظهار کرد: براساس مصوبه 151سازمان تنظیم مقررات رادیویی کشور تعرفه اینترنت پرسرعت نامحدود شرکت مخابرات استان تهران به شرح ذیل تغییر کرد.
 
*تولید محتوا اولویت کاری سال جاری
 
وزیر ارتباطات وفناوری اطلاعات با تاکید بر تولید محتوا به عنوان اولویت سال جاری گفت: در سراسر کشور با تشویق گروه های فعالICT و ارایه امکانات به آنها کمک می کنیم.
 
 محمودواعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درجلسه با مدیران ادارات کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استانهابا بیان این که نیاز به جلسات هماهنگی بیشتر احساس می شود، اظهارکرد: سیاست وزارت بر این نهاده شده است که تمام مدیران مجموعه هر نوع اطلاعات مورد نیاز را در اختیار شما قرار دهند.
 
وی مدیر کل استان را نماینده تمامی مجموعه وزارت در استان دانست و گفت: انتظار از همه مدیران این است که تلاش کنند اهداف وزارت در استان محقق شود.
 
وزیر ارتباطات وفناوری اطلاعات با بیان اینکه  در استان باید بحث هماهنگی در تمام مجموعه به طور کامل دنبال شود
 
و توانایی فنی و مدیریتی مدیران را زمینه ساز ارتقای جایگاه آنان است و هر قدر جایگاه و نفوذ بیشتری داشته باشید، کار مجموعه بهتر به پیش می رود.
 
واعظی در ادامه با بیان این که سال گذشته اولویت اول وزارت جبران عقب افتادگی ها بود، افزود: بخش زیرساخت تلاش خوبی داشت که قابل تقدیر است. اما این حرکت شروع کار است و ادامه خواهد یافت.
 
*پهنای باند اینترنت امسال ۳برابر می‌شود
 
محمود خسروی معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از افزایش ظرفیت پهنای باند اینترنت داخل کشور به ۱۰ ترابیت بر ثانیه تا پایان سال جاری و تعریف دو پروژه برای عملیاتی شدن این هدف خبر داد و گفت :سال گذشته برنامه توسعه پهنای باند داخل با ظرفیت ۴ ترابیت بر ثانیه در دستور کار قرار داشت که ۳.۵ ترابیت از این هدف محقق شده است اما امسال افزایش ظرفیت تا ۱۰ ترابیت بر ثانیه را در برنامه داریم که امید می رود تا پایان سال ۹۴ تحقق یابد.
 
مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت با تاکید براینکه این اهداف فراتر از اهداف بند الف ماده ۴۶ قانون برنامه پنجم توسعه کشور است تاکید کرد: دولت با توجه به اعتباراتی که به زیرساخت های ارتباطی کشور تخصیص داده این چشم انداز را ترسیم کرده است.
 
وی گفت: افزایش ظرفیت اینترنت داخل کشور در قالب دو پروژه داخلی «تدبیر» و «امید» با ظرفیتهای کلان دیده شده است که مناقصات این پروژه ها نیز برگزار شده است؛ مناقصه پروژه تدبیر به اتمام رسیده و پس از نتیجه گیری به زودی قرارداد پیمانکاران آن بسته خواهد شد.
 
خسروی در مورد پروژه امید نیز تاکید کرد: این پروژه در مرحله شروع مناقصه قرار دارد؛ پروژه «امید» شبکه IP است که بر روی شبکه انتقال که همان تدبیر است قرار خواهد گرفت. به همین دلیل باید ابتدا وضعیت اجرای پروژه «تدبیر» نهایی شود و پس از آن پروژه امید با ماموریت ایجاد شبکه IP اجرایی می شود.
 
*اعطای مجوز راه اندازی مرکز آپای دانشگاه گیلان
 
رضایتی مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات گیلان در مراسم اعطای مجوز راه اندازی مرکز آپای دانشگاه گیلان که با امضای رییس سازمان فناوری اطلاعات، صادر شده است، گفت: راه اندازی مرکز آپای دانشگاه گیلان با هدف حفظ و تقویت بنیه علمی و ایجاد فرصت اشتغال برای دانش آموختگان این حوزه است.
 
وی افزود: وزارت ارتباطات به منظور ایجاد 100 هزار  فرصت شغلی در حوزه ICT برنامه هایی تدوین کرده تا با استفاده از ظرفیتهای موجود و حمایت از شرکت های دانش بنیان و فعالان حوزه ICT بتواند گامی اساسی در این خصوص بردارد که راه اندازی مرکز آپای دانشگاه گیلان نیز از جمله همین برنامه هاست.
 
وی با اشاره به اهتمام وزارت برای توسعه زیر ساختهای ارتباطی و تولید محتوی بومی خاطر نشان ساخت: باید با حضور دانشگاه و بخش خصوصی فعال و حمایت از شرکت های دانش بنیان و نخبگان، شاهد بومی سازی صنعت ICT باشیم.
 
رضایتی توجه به بحث امنیت در فضای مجازی را مهم برشمرد و افزود: خوشبختانه با ایجاد مرکز آپا در دانشگاه گیلان، با توجه به پتانسیل و ظرفیت بالای علمی این دانشگاه، شاهد بازده مطلوب در آینده خواهیم بود.
مرجع : باشگاه خبرنگاران
کد مطلب : ۴۴۰۹۵
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.