۰

توسعه مسجدالحرام یا تخریب میراث نبوی؟!

تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۴۵
توسعه مسجدالحرام یا تخریب میراث نبوی؟!
پادشاه عربستان در بازدید اخیر خود از طرح توسعه مسجدالحرام، بر تسریع روند ساخت‌وسازها تأکید کرده، اما شاید کمتر کسی بداند بخشی از میراث پیامبر اکرم (ص) در جریان این طرح در حال تخریب است.

چند سالی است جریان ساخت‌وساز برج‌ها و بازسازی بخش‌های مختلف مسجدالحرام موجبات نگرانی مسلمانان را فراهم آورده است. برج ساعت بزرگترین نماد این تغییر و تحولات است که در هر جای مسجدالحرام باشید، خودنمایی می‌کند.

در این میان تصویری منتشر شده که هزینه‌های مادی و معنوی پرداخت شده در جهت این تحقق یافتن این طرح سعودی‌ها را مشخص کرده است:

خانه خدیجه (سلام‌الله علیها)‌ و ...

خانه خدیجه ام‌المومنین همسر پیامبر شاید بارزترین تخریب در جریان این ساخت‌وسازها بوده؛ این خانه به طور کامل از بین رفته است! این منطقه پس از مذاکرات بسیار به مدت کوتاهی مورد حفاری باستان‌شناسی قرار گرفت و اشیائی که قدمتشان به دوران حیات حضرت محمد (ص) برمی‌گشت، در این مکان پیدا شدند.

خانه محل تولد پیامبر اسلام (صلوت الله علیه)

بنایی که زمانی مکان زندگی حضرت محمد (ص) بود، تنها چند متر با مسجدالحرام فاصله دارد، این ساختمان اکنون نقش کتابخانه را ایفا می‌کند! مسلمانان نگرانند با توسعه بیشتر ساخت‌وسازها این محل هم به سرنوشت خانه حضرت خدیجه (س) دچار شود.

برج ساعت به جای یک کوه!

جالب است بدانید که به جز هزینه مصالح ساختمانی، یک کوه از بین رفته تا برج ساعت بالای سر زائران مکه مکرمه سبز شود. مقامات سعودی اذعان دارند برای ساخت این برج و آسمان‌خراش‌های اطراف آن که اکثرا هتل‌های مجلل هستند، یک کوه کامل و قلعه قرن هجدهمی «اجیاد» که به عثمانی‌ها تعلق داشت، تخریب شد.

هزینه ۶۹۰ میلیون پوندی

مسئولان عربستانی اعلام کرده‌اند به منظور ایجاد فضای لازم برای پذیرش جمعیت روزافزون حجاج، طرح توسعه‌ای را با هزینه تخمینی ۶۹۰ میلیون پوند ارائه کرده‌اند. بسیاری از خانه‌ها و ساختمان‌هایی که در مسیر این ساخت‌وسازها قرار داشتند، کوبیده شده‌اند و به احتمال زیاد ستون‌های عثمانی و عباسی در قسمت شرقی مسجدالحرام هم طی این روند از بین خواهند رفت.

رسانه‌های عربستان چندی پیش اعلام کردند: هدف از سه مرحله توسعه مسجدالحرام، در خود جای دادن بیشترین تعداد زائران است تا ظرفیت آن پس از اتمام طرح به دو میلیون نمازگزار در آن واحد برسد. این طرح مساحتی یک میلیون و ۲۶۰ هزار مترمربع را شامل می‌شود. برنامه ارائه شده برای افزایش گنجایش صحن طواف تا ۱۰۷ هزار نفر در ساعت است.
مرجع : ایسنا
کد مطلب : ۴۴۴۳۶
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.