۰

اشرافیگری مسئولان واقعیتی تلخ است

تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۲۷
اشرافیگری مسئولان واقعیتی تلخ است

محمد دهقان در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری و هشدارهای ایشان نسبت به تحریف اندیشه امام(ره)، گفت: مطالبی که رهبری انقلاب به مناسبت ارتحال امام مطرح می‌کنند، همیشه برای تبیین افکار و اندیشه‌های امام است.

دشمنان با تحریف اندیشه امام به دنبال جدا کردن انقلاب از ریشه هایش هستند

نماینده مردم طرقبه با بیان اینکه اندیشه‌های امام ریشه انقلاب است، اظهار داشت: دشمنان انقلاب بعد از رحلت امام تلاش کردند ملت ایران را از این ریشه‌ها جدا کنند و این گونه القا کردند که امام فقط برای زمان خود و اندیشه‌هایش برای آن زمان لازم بود و بعد از پایان دوران انقلاب و تثبیت آن، نیازی به اندیشه‌های امام نداریم تا با این دستاویز، امام را از ذهن‌ها را دور کند و در نتیجه انقلاب را از ریشه خود جدا کند، زیرا درخت بی‌ریشه به راحتی سرنگون می‌شود.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: زمانی که دیدند امام شخصیت محبوبی است و امکان جدا کردن ملت از این شخصیت وجود ندارد، تلاش کردند اندیشه‌های اصلی امام را مقلوب برخی نظرات جعلی نسبت داده ایشان کنند.

وی ادامه داد: برخی افراد که تابلوی پیروی از خط امام را بالای سر خود داشتند، اما در واقع از گذشته‌های خود و اندیشه‌های امام جدا شده بودند، مطالبی را به امام نسبت می‌دادند که مبنا و سند واقعی نداشت.

عضو کمیسیون قضایی اظهار داشت: در طول سال‌های بعد از رحلت امام (ره)، مقام معظم رهبری همیشه در جمع زائرانی که برای بیعت با آرمان‌های امام(ره) و مقام معظم رهبری در محل حرم حاضر می‌شدند، بخشی از اندیشه‌های نورانی امام را تبیین می‌کردند.

وی ادامه داد: مطالبی که رهبری در طول سالیان فرمودند هم نیازهای زمان حال بوده و هم نیاز آیندگان است. به عنوان مثال موضوع پرهیز از تحریف اندیشه‌های امام هم نیاز امروز جامعه است، هم آینده کشور را تضمین می‌کند.

دهقان با بیان اینکه هر شخصیتی فکر پسینی و پیشینی دارد، اظهار داشت: فکر پسینی نگاه اصلی شخصیت را دربر می‌گیرد، اما گاهی فرد در برهه زمانی خاص به اقتضائات زمانی و مکانی موضع‌گیری می‌کند که آن ناشی از فکر پیشینی فرد است.

تلاش دشمنان برای تحریف اندیشه استکبار ستیزی امام/ادعاهای غیر واقعی برای قلب اندیشه امام 

وی در تشریح ویژگی‌های فکر پسینی و خطوط اصلی شخصیت فرد، گفت: فکر پسینی در پستوخانه و محفل و جلسه خاص بیان نمی‌شود، بلکه خطوط اصلی شخصیت فرد، اولاً به صورت آشکارا برای همگان بیان شده و ثانیاً مکرراً بیان می‌شود. اگر مطلبی یک بار بیان شده باشد، نمی‌توان آن را به عنوان شاخصه اصلی اندیشه فرد شناخت.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه خط اصلی اندیشه امام برای ملت ایران روشن است، اظهار داشت: امام در طول ۲۵ سال مبارزات انقلابی، هیچ گاه در زمینه موضع‌گیری در مقابل آمریکا، صهیونیسم، شوروی و هر کشوری که خوی استکباری داشت، اغماض نکرد.

دهقان با بیان اینکه امام قبل از پیروزی انقلاب بارها علیه صهیونیسم موضع گرفت، اظهار داشت: این اندیشه امام برخاسته از یک اصل سابق است که امام متعلق به آن مکتب است و آن اندیشه ضدیت با ظلم است. «کونو للظالم خصماً و للمظلوم عون، یار مظلومان و دشمن ظالمان باشیم»

وی با بیان اینکه اهل بیت پیامبر (ص) در طول سالیان زندگی‌شان این اندیشه را تبیین کردند، اظهار داشت: برخی طی چند سال گذشته به دنبال تحریف این اندیشه ثابت بودند و برای مقلوب کردن اندیشه امام در این زمینه به یک مطلب غیرواقعی که ادعا می‌کنند در جلسه پنهانی بیان شده است، استناد می‌کردند.

دهقان تاکید کرد: آن نقل قول نمی تواند خط اصلی مکتب امام را که سال‌ها برای آن مبارزه کرد، زیر سئوال ببرد. نمی‌توان به این اظهارات که برای آن شاهدی وجود ندارد و در جلسه خصوصی بیان شده است، مکتب اصلی امام را مقلوب کرد.

انتساب ادعاهای غیر واقعی به امام اوج ظلم به اندیشه امام

عضو کمیسیون قضایی ادامه داد: برخی افراد به خاطر اینکه منافعشان اقتضا می‌کند که مطلبی را در جامعه جا بیندازند، تلاش می‌کنند هدف و مطلب خود را به امام استناد دهند که این کار اوج ظلم به اندیشه و مکتب امام است.

وی افزود: امام در زمان‌های مختلف مطالبی را در میان خانواده و اقوام خود بیان کردند که نمی‌تواند اندیشه سیاسی امام را تحت شعاع قرار دهد.

مخالفت صریح مکتب امام با اشرافی گری مسئولان

دهقان حمایت از مستضعفان و محرومان در مقابل ظالمان را از خطوط اصلی اندیشه و مکتب امام خواند و گفت: مقابله با اشرافی‌گری مسئولان و توجه به محرومان در سیره عملی امام کاملاً روشن است.

وی ادامه داد: امام در ۱۰ سال حکومت خود در حسینیه گلی زندگی می‌کرد و اجازه نداد این حسینیه سفیدکاری شود و به دنیا ثابت کرد می‌شود رهبر یک کشور بود و در حسینیه گلی زندگی کرد.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: شخصیت‌های مهم خارجی و داخلی در همین حسینیه گلی خدمت امام می‌رسیدند اما امام حاضر نبود زندگی محقرانه خود را تغییر دهد. بسیاری از اوقات به غذاهای معمولی بسنده می‌کرد و از تفریحات سالم و ساده نیز پرهیز داشت.

تطابق زندگی مسئولان با اقشار ضعیف سیره عملی امام خمینی

دهقان با تاکید بر اینکه تطبیق زندگی مسئولان با اقشار ضعیف یکی از خطوط اصلی اندیشه امام بود، گفت: این اندیشه برخاسته از مکتب الهی حضرت علی (ع) بود که در نهج‌البلاغه فرمودند «ان الله تعالی فرض علی ائمه الحق ان یقدروا انفسهم بضعفه الناس، خداوند واجب کرده است بر ائمه حق که زندگی خود را با ضعفای مردم بسنجند.»

وی ادامه داد: ائمه حق در کلام امیرالمومنین (ع) همان مسئولان حکومت اسلامی هستند که نباید زندگی خود را با اشراف مقایسه کنند.

نماینده مردم طرقبه اظهار داشت: امام تاکید داشتند که مسئولان حکومت باید از میان طبقات متوسط و پایین جامعه انتخاب شوند زیرا کسانی که بوی فقر و محرومیت را نچشیده‌اند، نمی‌توانند حال محرومان را درک کنند. کسانی که در قصرهای شاهانه زندگی کردند و زندگی‌های تجملی و اشرافی داشته‌اند، نمی‌توانند به فکر خدمت به محرومان باشند.

اشرافیگری مسئولان واقعیتی تلخ/فاصله کیلومتری مدعیان با خط امام

دهقان نادیده گرفته شدن این سیره و بیانات امام توسط بخش مهمی از مسئولان ما را واقعیتی تلخ خواند و اظهار داشت: زندگی برخی مسئولان نه تنها با زندگی ضعفا که با زندگی طبقات متوسط جامعه نیز هماهنگ نیست.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: زندگی برخی مسئولان با زندگی اشراف هماهنگ است و در برخی موارد خودشان از ثروتمندان و اشراف جامعه هستند. این افراد مدعی پیروی از خط امام هستند اما درواقع از این خط و اندیشه منحرف شده‌اند.

وی افزود: مسئولانی که ادعای پیروی از خط امام را دارند و هر سال در سالگرد ارتحال امام با مارش، گل به امام تقدیم می‌کنند و به ظاهر با امام بیعت می‌کنند، چنان زندگی می‌کنند که کیلومترها با خط امام فاصله دارند.

برخی مسئولان با کردار خود شخصیت امام را تحریف می کنند/تحریف مکتب امام برای توجیه انحراف از خط امام

دهقان تحریف خط امام توسط این افراد را خطرناک خواند و گفت: این گونه مسئولان با کردار خود، شخصیت امام را تحریف می‌کنند و برای اینکه تحت فشار مردم قرار نگیرند، خاطرات غلطی را از امام نقل می‌کنند تا رفتار خود را توجیه کنند.

وی ادامه داد: مثلا خاطره ملاقات امام با یکی از ثروتمندان را نقل می‌کنند تا آن را دلیلی بر نفی اندیشه امام در حمایت از محرومان و ساده‌زیستی قرار دهند.

عضو هیات رئیسه مجلس با تاکید بر اینکه امام با ثروت و سرمایه مخالف نبود، اظهار داشت: امام با سرمایه‌داری مضر در راستای احتکار مخالف بود. تجارت مسئولان و فعالیت‌های اقتصادی آنها در قاموس امام نمی‌گنجد.

دهقان ادامه داد: برخی مسئولان که در درون حکومت هستند و ادعای پیروی از خط امام دارند، یا خود تاجر هستند و یا فرزندانشان و برخی فرزندان آنان نیز دچار فسادهای متعدد شده‌اند و نه تنها آنها را طرح نمی‌کنند بلکه از آنها حمایت می‌کنند.

برخی مسئولان با بی‌تفاوتی نسبت به درآمدهای نامشروع اطرافیان خود اغماض می‌کنند

وی افزود: این افراد که قرابتی با اندیشه و شخصیت امام ندارند، با بی‌تفاوتی نسبت به درآمدهای نامشروع اطرافیان خود اغماض می‌کنند و وقتی اطرافیانشان مرتکب فساد می‌شوند، اجازه برخورد با آنها را نمی‌دهند.

عضو کمیسیون قضایی اظهار داشت: این افراد در راستای توجیه سیره و رفتار غلط خود، کلماتی را به غلط از امام نقل می‌کنند و این خطری است که هم‌اکنون و در آینده اندیشه امام را تهدید می‌کند.

مرجع : مهر
کد مطلب : ۴۴۶۵۶
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.