۰

دیگر فروش نفت به اشخاص و نهادها نداریم

تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۴۲
دیگر فروش نفت به اشخاص و نهادها نداریم
اسحاق جهانگیری امروز در مراسم آغاز به کار ۸ طرح جدید پالایشگاه میعانات گازی با اشاره به ساز و کار جدید فروش و صادرات نفت خام ایران در دولت تدبیر و امید، گفت: در گذشته فروش نفت به برخی از نهادها و اشخاص انجام می گرفت اما در سیاست جدید دولت، فروش و صادرات نفت متمرکز شده و صرفا از طریق امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران انجام می شود.

معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر اینکه در حال حاضر فروش نفت خام به اشخاص و یا نهادهای مختلف ممنوع است، تصریح کرد: در دولت گذشته متاسفانه برخی از محموله های نفت ایران به برخی از اشخاص و یا نهادها فروخته شده که با گذشت چند سال هنوز پول این نف‌ها به حساب خزانه واریز نشده است.

این عضو کابینه دولت تدبیر و امید همچنین در واکنش به انتقادهای انجام شده به سیاست‌های اقتصادی دولت یازدهم، اظهار داشت: در دولت گذشته با وجود افزایش قابل توجه قیمت نفت و ثبت رکوردهای درآمدهای نفتی، اما تجربه تلخی از استفاده از درآمدهای نفتی ایجاد شده است.

این مقام مسئول با یادآوری اینکه در دولت قبلی با اتخاذ بدترین سیاست‌های اقتصادی و در دورانی که نفت در بالاترین قیمت‌ها در بازار معامله می شد، اما دستاورد قابل توجه اقتصادی حاصل نشد، اظهار داشت: این افزایش درآمدهای نفتی جز افزایش نرخ تورم، بیکاری و زمین‌گیر شدن طرح توسعه واحدهای صنعتی و کاهش مشارکت سرمایه گذاران بخش خصوصی دستاورد دیگری به ارمغان نیاورده است.

وی با بیان اینکه سال ۱۳۹۰ درآمدهای نفتی ایران به بیش از ۱۱۸ میلیارد دلار در سال افزایش یافته بود، تاکیدکرد: این در حالی است که هم اکنون با سقوط قیمت نفت، درآمدهای نفتی به کمتر از ۵۰ میلیارد دلار کاهش یافته است.

معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر اینکه مدیریت درآمدهای نفتی در دولت یازدهم یکی از مهمترین برنامه های اولویت دار است، اظهارداشت: بر این اساس با وجود کاهش درآمدهای نفتی، اما حجم سرمایه گذاری‌ها در مقایسه با دولت قبلی به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.

این عضو کابینه دولت ادامه داد: در طول ۹ ماهه نخست سال گذشته رشد سرمایه گذاری مثبت ۱۳ درصد بوده، این در حالی است که این نرخ در کل سال ۹۲، منفی ۱۱ درصد گزارش شده است.

وی همچنین در پاسخ به برخی از انتقادهای مطرح شده به دولت مبنی بر عدم اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری، گفت: برخی از افراد سطح سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را تا سطح خودشان پایین می آورند و آنها دولت را متهم می کنند که دولت به دنبال اجرای اقتصاد مقاومتی نیست، این در حالی است که اقتصاد مقاومتی را نباید یک اقتصاد روستایی و یا یک اقتصاد سنتی و قدیمی فرض کرد.

جهانگیری با تاکید بر اینکه هم اکنون اقتصاد ایران جزو ۳۰ اقتصاد اول جهان به شمار می رود، یادآور شد: متناسب با این جایگاه، میزان تولید ناخالص ملی و قدرت خرید مردم هم افزایش یافته است و با این اقتصاد نباید سیاست‌ها و یا نگاه اقتصاد سنتی و یا روستایی را اجرایی کرد.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به ضرورت تعامل ایران با بخش خصوصی داخلی و اقتصاد جهانی، تاکید کرد: اقتصاد مقاومتی یک اقتصاد برون زا بوده و نباید به آن نگاه صرفا داخلی داشت.

وی در ادامه انتقادهای خود از سیاست‌های اقتصادی دولت نهم و دهم، بیان کرد: در دولت قبلی بیش از صد میلیارد دلار واگذاری در قالب سیاست‌های خصوصی سازی انجام گرفت، اما کسی سئوال نمی کند که پول این واگذاری‌ها و خصوصی سازی ها کجا خرج شده و حتی هیچ کسی این موضوع را بررسی نخواهد کرد.

وی، یکی از مهمترین برنامه های پیش روی اقتصادی دولت را اصلاح و ساماندهی نظام بانکی کشور عنوان کرد و افزود: ایران با در اختیار داشتن جمعیت ۸۰ میلیون نفری و یک موقعیت استراتژیک جغرافیایی از پتانسیل تبدیل به قطب تولید صنعتی منطقه خاورمیانه برخوردار است و در این راستا صنایع نفت و گاز می توانند در اولویت توسعه و سرمایه قرار داشته باشند.
مرجع : مهر
کد مطلب : ۴۴۶۵۸
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.