۰

کارت های زرد از کجا مدیریت می شود؟

تاریخ انتشار
شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۴۵
سه شنبه هفته گذشته یکی از روزهای پر حاشیه مجلس شورای اسلامی بود. برداشت اول حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بود. علی جنتی جهت پاسخگویی به سوالات نمایندگان به صحن علنی مجلس آمده بود و سرانجام نیز مطابق پیش بینی ها نتوانست نمایندگان را قانع کند و کارت زرد دوم خود را گرفت و در حالی که خنده بر لب داشت از مجلس خارج شد.

اما برداشت دوم این روز اعلام وصول استیضاح وزیر آموزش و پرورش بود.
محمد دهقان عضو هیئت رئیسه مجلس پس از تائید باهنر در حالیکه قاسم جعفری نماینده بجنورد و عضو جبهه پایداری بالای سر او ایستاده بود طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش را اعلام وصول کرد.

به گزارش خبرنگار ندای ایرانیان نمایندگان پایداری برای به جریان انداختن استیضاح چنان عجله داشتند که فراموش کرده بودند مطابق آین نامه جدید مجلس استیضاح نیز مانند تحقیق و تفحص ابتدا می بایست در کمیسیون مربوطه مطرح شود و سپس در صورت قانع نشدن استیضاح کنندگان از جواب وزیر طرح به هیئت رئیسه برود تا در نوبت صحن قرار بگیرد.
هرچند این فراموشکاری هیئت رئیسه و شخص باهنر نیز در جای خود قابل تامل است.
اما روز بعد این استیضاح از سوی ابوترابی فرد نایب رئیس اول مجلس با توجه به ایراد آیین نامه کان لم یکن تلقی شد و قرار شد که ابتدا مفاد آن در کمیسیون مربوطه مطرح شود.
هرچند این دستور تغییر خاصی در اصل ماجرا ایجاد نمی کند و در واقع تنهااستیضاح فانی را یک هفته عقب می اندازد.
مهمترین سوال استیضاح کنندگان عدم مطلوب بودن وضعیت رفاهی معلمان است.سوالی که مطرح کردن آن در ماه های آخر مجلس دوره نهم بیشتر بوی انتخاباتی می دهد تا دغدغه ملی و صنفی.با توجه به تصویب بودجه ۹۴ توسط همین مجلس و درجریان مشکلات اقتصادی کشور و کسری بودجه بودن به نظر می رسد نمایندگان به نبود منابع در دست وزیر آموزش و پرورش آگاه هستند و بر همین اساس است که تصمیم گرفته اند طرحی با قید دو فوریت در مجلس مطرح کنند مبنی بر اینکه یک درصد از مالیات ارزش افزوده به آموزش و پرورش جهت بهتر کردن وضعیت رفاهی معلمان تخصیص داده شود.
در واقع نمایندگان استیضاح کننده با علم به اینکه فانی منبعی برای بهبود اوضاع معلمان ندارد برای نشان دادن دغدغه خود نسبت به این طیف زحمتکش و رای آور زیاد ،ابتدا او را به این بهانه عزل می کنند سپس با تخصیص منبع و تامین آن از مالیات نظر معلمان را به خود جلب می کنند.
اما در این بین دولتی می ماند که به دلیل تحریم ها و کاهش قیمت نفت ۶۰ درصد از منبع در آمد خود را بر اساس در آمدهای داخلی که یکی از آنها مالیات ارزش افزوده است برنامه ریزی کرده است و در صورت کسر یک درصدی از این منابع علاوه بر نابسمان شدن بازار پولی و ورود نقدینگی خارج از پیش بینی شده به بازار علاوه سبب رشد تورم نیز می شود و دولت را از بخشی از درآمده هایش محروم می کند.
به نظر می رسد برای دولت یازدهم ماهای پایانی مجلس نهم جزو سخترین روزها باشد.
مرجع : ندای ایرانیان
کد مطلب : ۴۵۳۹۹
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.