۴
گزارش اختصاصی «تعادل»؛

میراث بهارستان نصیب کدام جریان سیاسی خواهد شد؟

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۳ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۳۰
میراث بهارستان نصیب کدام جریان سیاسی خواهد شد؟
به گزارش «تعادل»؛ صندلی‌های سبز بهارستان همه جریانات سیاسی به‌خصوص اصولگرایان و اصلاح‎طلبان را به تلاطم انداخته است تا برای پیروزی در انتخابات بیشترین تلاش و همت خود را به کار ببندد البته دراین‌بین مستقلین و طیف حامی دولت یازدهم موسوم به اعتدالیون نیز انتخابات مجلس را به حال خود رها نکرده و کار خود را برای حضور در بهارستان آغاز کرده‎اند.

حال با توجه به اینکه انتخابات مجلس دهم برای بسیاری از جریانات و طیف‎های سیاسی حائز اهمیت خواهد بود ازاین‌رو پرداختن به اینکه مجلس دهم چه ترکیبی خواهد داشت موضوعی بدیهی است.
در میان جریانات مختلف سیاسی که در نظام جمهوری اسلامی ایران به‌صورت قانونی به فعالیت می‌پردازند اصولگرایان، اصلاح‎طلبان، مستقلین و جریانات اعتدالی که از دوران دولت یازدهم موجودیت یافته‌اند بیشترین فعالیت را برای حضور در انتخابات مجلس و به دست آوردن کرسی‌های مجلس دهم به خود اختصاص دادند.

جبهه اصولگرایان:

شکست اصولگرایان در انتخابات ریاست‎جمهوری سال ۹۲ به‌طور حتم سبب خواهد شد تا آن‌ها برای حضور در انتخابات مجلس دهم سازوکار بهتری را اتخاذ کنند لذا احزاب و تشکل‎های مربوط به دایره اصولگرایان که در حال حاضر حداکثر مجلس نهم را در اختیاردارند به‌گونه‌ای مشخص با محوریت حجت‌الاسلام تقوی عضو ارشد جامعه روحانیت مبارز فعالیت خود را برای انتخابات مجلس آغاز کرده‌اند.
تقوی به‌عنوان مسئول ایجاد وحدت میان اصولگرایان جلساتی مختلفی را با احزاب و جریانات اصولگرا آغاز و آن‌ها را برای حضور در یک چتر مشترک اصولگرایی با عنوان جریان وحدت اصولگرایی دعوت کرده است به‌گونه‌ای که اولین نشست سراسری این جریان ۱۹ مهرماه با حضور بسیاری از شخصیت‌های اصولگرا ازجمله آیت‌الله موحدی کرمانی، آیت‎الله مصباح یزدی، غلامعلی حداد عادل برگزار شد و شرکت‌کنندگان در این همایش بر ضرورت حضور منسجم اصولگرایان در عرصه‎های مختلف تأکید کردند.
جریان اصولگرایی برای ورود به انتخابات مجلس دهم به دو طیف اصولگرایان سنتی و جبهه پایداری تقسیم‎بندی می‎شود که ورود مستقل هریک از این دو گروه به انتخابات مجلس آینده ممکن است تبعات سنگینی را برای جریان اصولگرایی به دنبال داشته باشد.
در دسته اصولگرایان راست سنتی حضور چهره‌هایی همچون علی لاریجانی، محمدرضا باهنر،حداد عادل، حسین فدایی در این طیف با تبعیت کامل از جامعتین سبب شده است کفه ترازو استقبال به سمت این طیف در برابر جبهه پایداری در میان مردم قوی‎تر باشد البته جبهه پایداری انقلاب اسلامی به‌عنوان یک جریان نوظهور اصولگرایی هم می‌تواند حرف‌هایی زیادی برای گفتن داشته باشد.
این جبهه که در آستانه انتخابات مجلس نهم شکل‌گرفته است تلاش بسیاری برای خالص‎سازی اردوگاه اصول‌گرایی داشته است و در این زمینه با تبعیت از آیت‎الله مصباح یزدی برای حضور در مجلس دهم فعالیت خواهد کرد.
اما درباره جریان اصولگرایی آنچه قابل‌ملاحظه است تشکیل جریان وحدت اصولگرایی است رویکردی که هنوز برخی از افراد منتسب به اصولگرایان سینتی همچون علی لاریجانی نسبت به آن واکنش نشان نداده‎اند لذا باید منتظر این موضوع ماند که آیا اصولگرایان می‎تواند با توجه به شکست در انتخابات ریاست‎جمهوری سال ۹۲ برای کسب حداکثری کرسی‎های مجلس به توافقی مشترک دست پیدا کنند.


اصلاح‎طلبان:

انتخابات ریاست‎جمهوری سال ۹۲ سبب شد برخی از جریانات اصلاح‎طلبان برای حضور در عرصه سیاسی کشور فرصت بیشتری پیداکرده و جان تازه بگیرند ازاین‌رو با کسب این فرصت از سوی اصلاح‎طلبان آن‌ها درصدد هستند برای انتخابات مجلس و کسب کرسی‎های سبز بهارستان گام جدی را بردارند لذا زودتر از اصولگرایان برای فعالیت‎های انتخاباتی مجلس دهم پیش‌قدم شده‎اند به‌گونه‌ای که محمدرضا تابش از نمایندگان اصلاح‎طلب مجلس نیز هدف اصلی این جریان را حضور قوی و اثرگذار در انتخابات بعدی مجلس دهم اعلام کرده است موضوعی که اهمیت این انتخابات را برای طیف اقلیت جامعه یعنی اصلاح‎طلبان نشان می‎دهد.
در اردوگاه اصلاح‎طلبان جریان‎ها و گروه‎های زیاد قابل‌شمارش و تفکیک نیست اما سه جریان حزب منحل مشارکت، مجمع روحانیون مبارز و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی و همچنین کارگزاران را می‎توان ازجمله گروه‎هایی این اردوگاه دانست.

چهره‎های منتسب به حزب مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی پس از انتخابات ریاست‎جمهوری سال ۹۲ علی‎رغم داشتن مجوزهای قانونی و داشتن هویتی نیم‌بند به دلیل برخی از حمایت‎های دولت یازدهم راه برای حضور در انتخابات مجلس دهم فراهم دیده‌اند لذا با رویکردی جدید خود را برای حضور در انتخابات مجلس آماده می‌کنند اما اینکه شورای نگهبان و وزارت کشور با صدور مجوز بستر را برای حضور آن‌ها فراهم کند در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

مجمع روحانیون مبارز از مهم‎ترین تشکل‎های اصلاح‎طلب دیگری است که به‌طور حتم می‎تواند در حضور قوی اصلاح‎طلبان در انتخابات مجلس تأثیر چندانی داشته باشد به‌گونه‌ای که موسوی لاری عضو این تشکل در حاشیه کنگره حزب اسلامی کار تأکید کرده بود که مجمع روحانیون مبارز حضور فعالی در انتخابات مجلس خواهد داشت ازاین‌رو باید زمان بیشتری طی شود تا از برنامه‎های این تشکل برای ورود به انتخابات مجلس مطلع شد.

حزب کارگزاران انقلاب اسلامی از دیگر جریانات سیاسی است که می‎توان آن را به دلیل حضور برخی از چهره‌های جدید به‌مانند محمد قوچانی و سعید لیلاز اصلاح‌طلب دانست اما این طیف سیاسی بیشتر از اصلاح‌طلب بودن به هاشمی رفسنجانی وابسته است و بی‌شک حمایت رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام از این طیف در انتخابات مجلس دهم در پیشبرد اهداف این حزب تأثیر چندانی خواهد داشت.
همچنین اسحاق جهانگیری معاون اول رییس‎جمهور جز تنها کسانی محسوب می‎شود که از بدنه دولت حمایت قاطعانه خود را از حزب کارگزاران اعلام کرده و جلسات خود را با این تشکل به‌صورت منظم برگزار می‎کند.
البته در بدنه جریان اصلاح‌طلبی افرادی هستند که می‌خواهند با جذب حمایت علی‌اکبر ناطق نوری برای حضور در انتخابت مجلس وارد عمل شوند اما تا به امروز ناطق نوری به‌صورت رسمی برای حضور در انتخابات مجلس و اینکه آیا به بدنه اصلاح‎طلب علاقه‎ای دارد اظهارنظری نکرده موضوعی که سبب شده است برخی از افراد منتسب به اصولگرایان ازجمله محمدرضا باهنر وی را جزء بدنه اصولگرایی بدانند و این موضوع را مطرح کنند که اگر ناطق نوری بخواهد فعالیت کند تنها در چارچوب اصولگرایی این امر اتفاق خواهد افتاد.

محمدرضا عارف از دیگر شخصیت‌های اصلاح‎طلبی است که در مصاحبه‎های مختلف عنوان کرده است که برای حضور در انتخابات مجلس دهم برنامه دارد.
وی که با تشکیل بنیاد ایرانیان به‌گونه‌ای آشکارا فعالیت‎های خود را برای انتخابات مجلس آغاز کرده است پس از کناره‎گیری از انتخابات ریاست‎جمهوری سال ۹۲ درصدد است حضور چشمگیری در انتخابات مجلس داشته باشد به‌گونه‌ای که وی در اظهارنظری شفاف تأکید کرده است که اصلا‌ح‌طلبان انتخابات مجلس گذشته را به‌راحتی از دست دادند، اما برای انتخابات مجلس آینده باید برنامه جدی داشته باشند.


جریان دولت، ‌اعتدال‌گرایان

در جمهوری اسلامی ایران در ادوار مختلف انتخابات مجلس همواره دولت‌ها علی‌رغم نظر مردم تلاش کرده‎اند تا ترکیب مجلس را نیز به نفع خود تغییر دهند. دولت یازدهم نیز از این تلاش مستثنا نیست به‌گونه‌ای که محمد شریعتمداری معاون اجرایی رییس‌جمهور در اظهارنظری تأکید داشته است که دولت به بهارستان نیاز دارد تا برنامه‎های خود را پیش ببرد.
از طرفی دیگر اخبار حاکی از آن است که حسن روحانی علی یونسی و شهیندخت مولاوردی برای شناسایی نیروهای وابسته به دولت و تلاش برای حضور آن‌ها در مجلس دهم مأمور کرده است تا دولت بتواند در به دست آوردن کرسی‌های مجلس نقش پررنگی داشته باشد اما به‌طور حتم در این میان موفقیت دولت در انتخابات مجلس آینده در هاله‎ای از ابهام قرارداد زیرا باوجود گذشت دو سال از عمر دولت، کابینه تدبیر و امید هنوز مردم نتوانسته شعار امید و عدالت را در زندگی مردم به‌صورت ملموس ایجاد کند.

لذا در نگاهی کلی اینکه رقابت اصلی برای کسب حداکثری کرسی‎های مجلس دهم در سال آینده میان اصولگرایان، اصلاح۳طلبان و جریان حامی دولت به چه شکلی خواهد گرفت بود باید منتظر ماند تا روند تلا‌ش‎های جریانات مختلف برای کسب آرای مردم را مشاهده کرد.
اینکه جریانات سیاسی چقدر برای تحقق مطالبات مردم به‌خصوص درزمینهٔ اقتصادی و معیشتی برنامه دارند به‌طور حتم درروند پیروزی آن‌ها در انتخابات مجلس دهم تأثیرگذار خواهد بود.
کد مطلب : ۴۵۵۸
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.