۰

سودهای کلان پیوند غیرقانونی اعضای بدن

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۵۲
سودهای کلان پیوند غیرقانونی اعضای بدن
رسول خضری در واکنش به قاچاق پیوند اعضا در یکی از بیمارستان‌های تهران، اظهار داشت: قانون پیوند اعضا به افراد غیر ایرانی را محدود کرده و گیرنده عضو به طور حتم باید یک فرد ایرانی باشد، بنابراین پیوند عضو از فرد ایرانی به یک بیگانه غیرقانونی است.

نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه تنها در شرایط خاص امکان پیوند اعضا از فرد ایرانی به غیرایرانی وجود دارد، افزود: به عنوان مثال در شرایطی چون جنگ‌ها، بلایای طبیعی که گیرنده ایرانی وجود نداشته و یا شخص موردنظر درحال مرگ باشد پیوند عضو از یک فرد ایرانی به غیرایرانی می‌تواند صورت گیرد.

خضری با بیان اینکه وزارت بهداشت و درمان در بحث نظارت بر عملکرد بیمارستان‌ها باید قوی‌تر عمل کند، تصریح کرد: با توجه به اینکه در بخش پیوند اعضا پزشکان ماهر و مجربی در کشور مشغول فعالیت هستند، پیوند غیرقانونی اعضای بدن مشکلات بسیاری را برای وجهه پزشکان و حتی مسئله توریسم درمانی کشور به وجود آورده است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان در مجلس نهم، با تاکید بر اینکه اقدامات غیرقانونی برای پیوند عضو به افراد غیرایرانی به دلیل مشکلات مالی اهدا کننده عضو صورت می‌پذیرد، گفت: بسیاری از افراد بیگانه با هزینه‌های بسیار وارد کشور می‌شوند تا از یک فرد ایرانی عضو مورد نظر را دریافت کنند اما از آنجا که اقدامی غیرقانونی است این اقدامات در شرایطی نامساعد صورت می‌پذیرد که در نهایت مشکلاتی را هم برای گیرنده عضو و هم اهدا کننده به وجود می‌آورد و در این بین تنها واسطه‌ها هستند که سود می‌برند.

خضری تاکید کرد: به طور حتم وزارت بهداشت متولی نظارت بر پیوند اعضا در سطح بیمارستان‌ها است، اما باید به این نکته اشاره کرد که نظارت‌ها باید به شکل دقیق تری صورت پذیرد، البته در حال حاضر طرح تحول نظام سلامت مطرح است که بسته اصلی و نهایی این طرح بحث نظارت برعملکرد بیمارستان‌ها است، اما اجرای دقیق این طرح در طی ۱۰ تا ۱۵ سال امکان پذیر است.

این نماینده مردم در مجلس نهم با اشاره به کمبود ۴۷ هزار تخت بیمارستانی در کشور، افزود: به طور قطع سالانه تنها می‌توان ۴ تا ۵ هزار تخت بیمارستانی را به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی وارد کرد، زیرا توانایی وزارت بهداشت بیشتر از این نیست، همچنین کمبود ۸۰ هزار پرستار در کشور وجود دارد که در حال حاضر بار مراجعه افراد به بیمارستان‌های دولتی ۳ برابر شده است، به عبارت بهتر ۸۰ درصد بار بستری بیماران بر دوش بیمارستان‌های دولتی است.

خضری خاطرنشان کرد: طرح تحول نظام سلامت به مثابه انقلابی است که تاکنون نقاط قوت وضعف خود را به خوبی نشان داده است، اما از جمله نقاط مثبت این طرح می‌توان به پرداخت هزینه‌های درمانی از جیب مردم از ۳۸ درصد به زیر ۸ درصد، افزایش زایمان طبیعی و بیمه همگانی به تعداد ۹ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در کشوراشاره کرد؛ ولی دولت و مجلس برای اجرای صحیح این طرح در جامعه باید بیشتر همکاری کنند.
مرجع : تسنیم
کد مطلب : ۴۶۰۲۶
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.