۰

افسانه زایمان بدون درد در سزارین

تاریخ انتشار
شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۰۵
تهمینه برای بار دوم می‌خواست مادر شود، فرزند اولش را به روش زایمان طبیعی به دنیا آورده بود ولی این بار به دلیل ترس از دردهای قبل از زایمان به فکر سزارین افتاد. خیلی با خودش کلنجار رفت ولی هر چه بیشتر فکر می‌کرد نمی‌توانست تصمیم قطعی بگیرد، البته ناگفته نماند که هزینه‌های سنگین جراحی سزارین هم مزید بر علت بود، همچنین دائماً به این موضوع فکر می‌کرد که با تحمل چند ساعت درد بعد از تولد فرزند اولش به روش طبیعی از فردای آن روز هیچگونه درد و ناراحتی نخواهد داشت، دیگر این شک هم به جانش افتاده بود که شاید درد بعد از عمل سزارین در مقایسه با درد قبل از زایمان طبیعی به نسبت بیشتر هم باشد و چه بسا بیهوشی یا حتی بی‌حسی و در نهایت زایمان به روش سزارین عوارض بعدی هم داشته باشد.
دکترمحبوبه شیرازی، متخصص زنان و زایمان در این باره به «ایران» می‌گوید: « عمل سزارین در مقایسه با زایمان طبیعی عوارض بیشتری همچون عفونت و خونریزی دارد، همچنین بنا به گفته افرادی که سابقه زایمان طبیعی دارند و سپس سزارین کرده‌اند درد پس از زایمان سزارین به مراتب بیشتر بوده. گفتنی است در این نوع جراحی خطر آمبولی یا لخته شدن خون در عروق پا و ریه بیشتر است.»
او با اشاره به اینکه چنانچه زایمانی از طریق سزارین انجام شده باشد در بارداری‌های دوم و سوم احتمال چسبندگی جفت بیشتر است، می‌افزاید: « از معایب عمل سزارین این است که چسبندگی‌های داخل شکمی و مثانه افزایش پیدا می‌کند در حالی که در زایمان طبیعی به دلیل اینکه فضای شکم باز نشده این خطر فرد را تهدید نمی‌کند.»
به گفته او، در بارداری‌های بعدی ریسک خروج رحم افزایش می‌یابد، علاوه بر آن باید متذکر شد که میزان خونریزی در زایمان طبیعی ۵۰۰ سی سی است ولی این میزان در زایمان به سبک سزارین به دوبرابر یعنی حدود یک لیتر خواهد رسید.
بازگشت سریعتر به روال زندگی با زایمان طبیعی
بیهوش کردن یا بی‌حسی از کمر، در زایمان به شیوه سزارین ممکن است عوارضی پس از زایمان برای مادر به همراه داشته باشد.
دکترشیرازی با بیان مطلب فوق متذکر می‌شود: « شایان ذکر است بازگشت به کارهای روزمره مادر پس از زایمان طبیعی بسیار سریعتر از سزارین است، همچنین در زایمان طبیعی به دلیل وجود انقباضات و عبور جنین از کانال زایمان، ترشحات مایع داخل ریه جنین راحت تر از تولد با عمل سزارین پاک می‌شود به همین دلیل است که نوزادانی که از طریق زایمان طبیعی به‌دنیا می‌آیند به مراتب مشکلات تنفسی کمتری نسبت به سزارینی‌ها دارند. در نوزادانی که به روش سزارین متولد می‌شوند، چون زایمان زودتر از زمان مقرر صورت می‌گیرد، ممکن است ریه جنین کامل تشکیل نشده و نارس باشد.»
به اعتقاد او در زایمان سزارین به دلیل وجود دردهای شکمی بعد از عمل جراحی امکان دارد مادر بسختی به نوزادش شیر دهد و حتی در برخی مواقع روزهای اول مادر ناتوان از شیردهی است و همین امر باعث می‌شود که کلاً نوزاد از خوردن شیر مادرش امتناع کند.
گفتنی است که با زایمان طبیعی می‌توان نوزاد را از خوردن آغوز یا همان کلستروم نیز بهره‌مند کرد، این امر به دلیل اینکه آغوز به عنوان نخستین واکسن برای کودک بشمار می‌رود، اهمیت بالایی دارد، در نهایت مادرانی که زایمان طبیعی کرده‌اند در امر شیردهی به نوزاد خود موفق تر از مادرانی هستند که به طریقه سزارین نوزاد خود را به‌دنیا آورده‌اند.
این متخصص زنان و زایمان در پایان می‌گوید: « یکی از شایع ترین علل مرگ و میر مادران در کشورهای در حال توسعه خونریزی است، با توجه به این مسأله و احتمال چسبندگی جفت و خونریزی‌های بیشتر در عمل جراحی سزارین‌های بعدی، بیمار باید با آگاهی کامل تن به این عمل دهد.»
مرجع : روزنامه ایران
کد مطلب : ۴۶۴۲۶
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.