۱

تشدید رقابت ایران و عربستان برای کنترل اوپک

تاریخ انتشار
دوشنبه ۱ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۴۲
تشدید رقابت ایران و عربستان برای کنترل اوپک
بازگشایی شیرهای نفت ایران پس از سالها تحریم باعث به راه افتادن یک رقابت شدید بین ایران و عربستان برای به دست گرفتن کنترل سازمان کشورهای صادرکننده نفت خواهد شد.

این بازگشت همچنین باعث فشار روی تولیدکنندگان پرهزینه نفت شیل در آمریکا خواهد شد که برای رقابت با موج بازگشت نفت ایران تلاش خواهند کرد و این امر ظرف چند ماه به قیمت‌ها در بازار لطمه خواهد زد.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا اخیرا در گزارش‌های اخیر درباره بخش انرژی ایران روی پتانسیل این کشور برای در دست گرفتن بازار نفت تاکید کرده است. توافق بین ایران و شش قدرت جهانی باعث موج بازگشت شرکت‌های نفتی بین‌المللی به این کشور خواهد شد.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد که این کشور در حال برنامه‌ریزی برای تغییر مدل قراردادهای نفتی خود به منظور مشارکت شرکت‌های نفتی بین‌المللی در تمامی فازهای پروژه‌های بالادستی ایران از جمله تولید است. اما تحریم‌های بین‌المللی روی سرمایه‌گذاری خارجی در بخش انرژی ایران تاثیر گذاشته و فناوری و تخصص مورد نیاز برای توسعه ظرفیت میادین نفت و گاز طبیعی ایران را محدود کرده است.

روزنامه تلگراف در گزارش خود نوشت: میزان پتانسیل ایران برای متحول کردن بازارهای انرژی جهان بالا است. این کشور چهارمین ذخایر بزرگ نفت جهان و دومین ذخایر بزرگ گاز طبیعی جهان را در اختیار دارد. تولید نفت و گاز در ایران از زمان تشدید تحریم‌ها به شدت کاهش یافته اما بازگشت شرکت‌های انرژی بین‌المللی و فناوری جدید آنها به ایران این امکان را خواهد داد که از تمام ذخایر طبیعی خود به طور کامل بهره‌برداری کند.

بر اساس اعلام اداره اطلاعات انرژی آمریکا، صادرات نفت و میعانات گازی ایران در نتیجه تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا از روزانه ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه در سال ۲۰۱۱ به روزانه حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه در سال ۲۰۱۳ سقوط کرد. صادرات ایران در سال ۲۰۱۴ روزانه حدود ۱۵۰ هزار بشکه افزایش یافت و به روزانه یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه رسید. بزرگ‌ترین خریداران نفت خام و میعانات گازی ایران چین، هند، ژاپن، کره جنوبی و ترکیه هستند.

ایران در اوج تولید نفت خود روزانه بین ۵ الی ۶ میلیون بشکه در روز نفت تولید می‌کرد و این پتانسیل را دارد که در صورت لغو تحریم‌ها به این ظرفیت بازگردد. این افزایش تولید فشار کاهشی قابل توجهی را روی بازار نفت که در حال حاضر به رغم علایم افزایش تقاضای جهانی در وضعیت اشباع به سر می‌برد وارد خواهد کرد.

در صورت امضای توافق نهایی هسته‌ای قیمت نفت توان باقی ماندن در سطوح فعلی ۶۵ دلار در هر بشکه را نخواهد داشت. واکنش احتمالی عربستان به این توافق تلاش برای افزایش تولید و رساندن آن به حداکثر ظرفیت ۱۲ میلیون بشکه در روز خواهد بود. اگرچه اعضای اوپک درباره بازگرداندن سیستم سهمیه‌بندی لازم‌الاجرا برای تک تک اعضا در صورت لغو تحریم‌های ایران و بازگشت این کشور به بازار نفت صحبت کرده اند، اما مذاکره درباره این اقدام دشوار خواهد بود.

ایران در حال شیرین کردن مفاد قراردادهای نفتی خود برای شرکت‌های نفتی بین‌المللی به منظور سرمایه‌گذاری و توسعه میادین نفتی است. به رغم نگرانیها درباره شرایط سخت حضور در ایران شرکت‌های نفتی امکان حضور در یکی از بزرگ‌ترین حوضه‌های متعارف نفت جهان را از دست نخواهند داد.

به گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا، ایران اخیرا مدل جدیدی از قراردادها موسوم به قراردادهای نفتی ایران را برای جذب شرکت‌هایی همچون رویال داچ شل، توتال و بریتیش پترولیوم ارائه کرده است. هدف این چارچوب جدید، جذب سرمایه‌گذاری خارجی با قراردادهایی است که شامل مفاد شبیه به قراردادهای مشارکت در تولید است.

اگرچه مفاد این قرارداد جدید هنوز برای مذاکره و تغییرات اعلام نشده، گمان می‌رود که ایران مایل به ارائه قراردادهای بهتری به شرکت‌های خارجی برای سرمایه گذاری و انتقال فن آوری به ایران است.
مرجع : ایسنا
کد مطلب : ۴۶۸۲۲
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.