۰

تاثیر 6برابری مواد افیونی بر زنان

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۳ تير ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۰۹
دکتر پریناز فاتح‌پور با تأکید بر تأثیر بسیار مخرب‌تر مواد مخدر روی زنان می‌گوید: با توجه به ویژگی‌های دستگاه عصبی و فیزیکی زنان، تأثیر منفی مواد مخدر صناعی و روانگردان‌ها روی زنان تا شش برابر بیشتر از مردان است و در مدت کوتاه زنان را دچار پیری زودرس، یائسگی و حتی مرگ ناخواسته می‌کند.
دکتر فاتح‌پور تصریح می‌کند: بسیاری از زنان به دلیل نداشتن اطلاعات کافی از عواقب اعتیاد به مصرف مواد روی می‌آورند، آنان در مرتبه اول مصرف، احساس شادی و نشاط کاذبی را تجربه می‌کنند که باعث می‌شود در روزهای دیگر با علاقه بیشتری به سوی استفاده از مواد مخدر بروند. وی با اشاره به اینکه زنان هنوز به دلیل قبح اجتماعی، اعتیادشان را مخفی می‌کنند و حتی خیلی از آنها که آمفتامین مصرف می‌کنند نمی‌دانند معتادند، تصریح می‌کند: زنان معمولاً به صورت فردی و در تنهایی از مخدر‌ها استفاده می‌کنند به همین دلیل به اندازه مردان معتاد نسبت به مواد افیونی آگاهی ندارند. این روانپزشک در ادامه به دلایل اعتیاد زنان اشاره می‌کند و می‌گوید: زنان به دو دلیل در باتلاق اعتیاد سقوط می‌کنند. بررسی‌ها نشان داده دسته‌ای از زنان برای اثبات وفاداری و علاقه به مرد مورد نظرشان یا این باور دروغ که موادمخدر صنعتی و روانگردان اعتیاد ندارد به سمت مصرف مواد روانگردان و مخدر می‌روند. هرچند این علاقه ناشی از فریب خوردن و اجبار است اما گرفتاری در دام اعتیاد را آسان می‌کند. در این میان دیده می‌شود برخی از مردان برای سوءاستفاده در توزیع و فروش مواد مخدر، زنان را به تار عنکبوتی خود می‌کشند. وی در ادامه اظهار می‌دارد: از سوی دیگر کنجکاوی و خودبزرگ‌نمایی برای عقب نماندن از قافله دوستان از علل دیگر بروز اعتیاد در زنان است. متأسفانه مراکز ترک اعتیاد ویژه زنان بسیار محدود است و نمی‌توان اقدامات درمانی و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی را برای آنان انجام داد. فاتح‌پور تصریح کرد: اطلاع‌رسانی، آموزش و مهارت نه گفتن از سوی زنان و دختران، ایجاد مراکز درمان اعتیاد قدم‌های مؤثر در رهایی این قشر از جامعه به اعتیاد است.
مرجع : روزنامه ایران
کد مطلب : ۴۷۰۹۸
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.