۱

پیشرفته ترین دکل حفاری وارد آبهای ایران شد

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۳ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۰۵
پیشرفته ترین دکل حفاری وارد آبهای ایران شد
فاضل جمالزاده، مدیرعامل شرکت بین المللی حفاری (زیر پوشش شرکت توسعه پتروایران) گفت: دومین دکل ملکی این شرکت که پیشرفته‌ترین و روزآمدترین دکل موجود در ناوگان حفاری حاضر در آبهای کشور است، هفته گذشته وارد آبهای ایران شد.

وی افزود: با تلاش و پیگیری همکاران شرکت بین‌المللی حفاری توانستیم این دکل را یک هفته زودتر از برنامه پیش بینی شده وارد آبهای سرزمینی ایران کنیم.

مدیرعامل شرکت بین‌المللی حفاری (DCI) تصریح کرد: با توجه به تجارب قبلی این شرکت در راهبری دکل پیشرفته سایبری DCI-١ که در سال ٩١ وارد ایران شد، این امکان فراهم شد که در طراحی و ساخت دکل جدید اصلاحات متعددی برای بهبود در عملکرد و کارآیی آن به عمل آید که با انجام این اصلاحات دکل جدید DCI-٢ در نوع خود، به روزآمدترین و مدرن ترین دکل حفاری حاضر در آبهای ایران تبدیل شده است.

جمالزاده گفت: این شرکت در مدت دو سال فعالیت نخستین دکل ملکی خود یعنی DCI-١ در لایه نفتی و فاز ٢٠ پارس جنوبی توانسته رکوردهای خوبی به جا گذارد و با کمترین زمان توقف که حتی نسبت به میزان پیش بینی شده در استانداردهای جهانی نیز بهتر بوده رضایت کامل کارفرمایان خود را جلب کند.

وی افزود: بیش از یک سال است که راهبری دکل DCI-١ به طور کامل توسط نیروهای متخصص داخلی انجام می‌شود و این شرکت توانسته با تربیت نیروهای کارآمد داخلی در راهبری این دکل به خوداتکایی لازم برسد.

مدیرعامل شرکت بین‌المللی حفاری (DCI) تامین دومین دکل حفاری ملکی دریایی مدرن و پیشرفته را که به طور کامل نو و روزآمد است و نخستین عملیات خود را در حفاری لایه نفتی پارس جنوبی انجام خواهد داد را نشان بارزی از توانمندی شرکت بین‌المللی حفاری و گروه پتروایران در انجام وظیفه در صنعت نفت ایران آن هم در شرایط دشوار بین‌المللی موجود و تحمیل مشکلات زیاد به کشور دانست.

دکل پیشرفته سایبری از نوع Super M٢ با وزن بالغ بر ٩٠٠٠ تن است که امکان حفاری در آبهای تا عمق ٣٠٠ فوت را دارد و می‌تواند چاههای نفت و گاز تا عمق ٧٠٠٠ متر را حفاری کند. این دکل با امکان جابجایی طولی ١٥ متر و جابجایی عرضی ٩ متر قادر است بدون جابجایی و تغییر در مکان استقرار خود تا ١٥ حلقه چاه را حفاری کند.

جمالزاده گفت: این دکل هم اکنون در منطقه لایه نفتی پارس جنوبی مستقر شده است و در حال آماده‌سازی خود برای آغاز عملیات حفاری در لایه نفتی پارس جنوبی است.

وی افزود: پیش بینی می‌شود با پایان عملیات راه‌اندازی تجهیزات سکوی لایه نفتی پارس جنوبی که اردیبهشت ماه به دریا حمل و با موفقیت نصب شد، شرایط لازم برای استقرار دکل حفاری DCI-٢ در جوار سکوی لایه نفتی برای آغاز عملیات حفاری ظرف چند هفته آینده فراهم شود.
مرجع : ایلنا
کد مطلب : ۴۷۱۷۹
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.