۱

معاون وزارت بهداشت: نگرانی از تب کریمه کنگو وجود ندارد

تاریخ انتشار
پنجشنبه ۴ تير ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۲۹
معاون وزارت بهداشت: نگرانی از تب کریمه کنگو وجود ندارد
محمود نبوی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دوسیما اعلام کرد: نگرانی از تب کریمه کنگو وجود ندارد.

وی افزود: این بیماری هر ساله در کشور دیده می شود که روند آن رو به کاهش است.

وی گفت: در حالی که سال های پیش تعداد ۱۲۰ تا ۱۵۰ نفر به این بیماری مبتلا می شدند در سال های اخیر و به عنوان نمونه سال گذشته ۳۹ مورد ابتلا به این بیماری در کشور دیده شد.

نبوی افزود : از این تعداد ۶ مورد تلفات داشتیم.

وی گفت : از ابتدای امسال نیز ۹ مورد تب کریمه کنگو گزارش شده که یک مورد در استان کرمان ، یک مورد یزد ، یک مورد خراسان رضوی ، یک مورد کرمانشاه ، دو مورد در مازندران و سه مورد در استان سیستان و بلوچستان بوده است.

معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت افزود: تاکنون سه نفر به علت این بیماری در استان های مازندران ، کرمانشاه و خراسان رضوی جان خود را از دست داده اند.

نبوی با بیان اینکه تب و خونریزی زیر پوستی و خونریزی از بینی و دهان از علائم این بیماری است گفت : افرادی که با دام و ذبح آن تماس دارند اگر به تب دچار شدند به مراکزی درمانی مراجعه کنند.

وی افزود : تعداد مبتلایان به تب کریمه کنگو از سال گذشته کمتر است و نگران کننده نیست.

نبوی با اشاره به اینکه عامل انتقال این بیماری کنه ها هستند گفت : در فصل سرما به دلیل کاهش کنه ها از میزان بیماری کاسته می شود اما ریشه کن نمی شود.

در ادامه این برنامه داریوش جهان پیما نماینده سازمان دامپزشکی نیز گفت : به علت واقع شدن ایران در منطقه بروز تب کریمه کنگو این بیماری از گذشته در کشور وجود داشته است.

وی گفت: واکسنی برای مقابله با این بیماری وجود ندارد و دام ها هیچ علامت مشخصه ای در این زمینه ندارند وتنها راه پیشگیری از این بیماری آموزش است.

جهان پیما افزود: شش ماه یکبار محل نگهداری دام ها در کشور سم پاشی می شود و دام های ذبح شده در کشتارگاههای صنعتی به مدت ۲۴ ساعت در سردخانه ها نگهداری می شوند.

وی گفت: نگهداری ۲۴ ساعته گوشت در سردخانه و ۴۸ ساعته جگر ، دل و قلوه در دمای صفر درجه از بروز این بیماری جلوگیری می کند.

جهان پیما افزود : دام های کشتار شده ای که مهر دامپزشکی دارند بدون این بیماری هستند.

نماینده سازمان دامپزشکی ادامه داد : در مورد بیماری مِرس نیز نگرانی در کشور وجود ندارد و دوگله دامی که به صورت قاچاق وارد کشور شده بود کشف و ضبط شد.

عباس نخعی مدیر کل مبارزه با کالاهای هدف ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز در این برنامه گفت: واردات محدود دام زنده در بازارچه های مرزی استان سیستان و بلوچستان زیر نظر سازمان دامپزشکی و مقررات قرنطینه ای انجام می شود که این دام ها در همان مکان کشتار می شوند.

وی گفت: واردات گوشت به بقیه استان های کشور بصورت کشتار شده و فریز است.

نخعی افزود : واردات دام زنده به کشور نداریم و هماهنگی و کنترل خوبی در این زمینه میان دستگاههای مختلف وجود دارد.

مدیر کل مبارزه با کالاهای هدف ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت : تلفات تب کریمه کنگو درسیستان و بلوچستان کمتر از سال گذشته بوده است.
مرجع : نسیم
کد مطلب : ۴۷۲۹۹
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.